Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عباسپور، مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس امروز، 16 اردیبهشت‌ماه از مركز مدیریت مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و حوزه علمیه قرآن‌محور وابسته به این مؤسسه بازدید كرد.
وی در حاشیه این بازدید بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان و سایر مؤسسات این چنینی تأكید كرد و گفت: قطعاً اگر برنامه‌های بیت‌الاحزان به خوبی انعكاس داده شود، جوانان بیشتری از آن استقبال خواهند كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش اخلاص در فعالیت‌های بیت‌الاحزان
عباسپور نقش اخلاص عمل در فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان را یادآور شد و گفت: تعالیم اسلامی و وحی الهی توسط افرادی مخلص و بی‌ریا در مؤسسه بیت‌الاحزان آموزش داده می‌شود و بحمد الهی همین اخلاص موجب رشد و پیشرفت فعالیت‌های این مؤسسه در نقاط مختلف كشور شده است و امیدواریم روزی برسد كه تمام نقاط كشور و حتی كشورهای غیراسلامی هم به این سمت و سو گرایش پیدا كنند.
وی در ادامه سخنان خود به بحث حضور قرآن در حوزه‌های علمیه اشاره كرد و گفت: قرآن به ابعاد مختلف وجوه جسمی، اخلاقی، عاطفی، اجتماعی، معنوی و نیازهای مختلف بشر توجه كرده است چنانچه در قرآن كریم نیز به همین نكته اشاره شده است.

قرآن زبان طلاب باشد
عباسپور ادامه داد: زمانی یك فردی به عنوان دیپلمات معرفی می‌شود اما شرط اصلی به کار گیری او این است که باید به زبان خارجی مسلط باشد و به نظر من طلبه نیز همین حکم را دارد و در واقع قرآن مانند زبان اوست؛ یک طلبه به لحاظ قرآنی باید قوی باشد و بتواند با استناد به کلام الهی استدلال کند و این تسلط بر آیات قرآن در موفقیت او قطعاً تأثیرگذار است.
مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس گفت: متأسفانه در حال حاضر وضعیت مطلوبی را به لحاظ آموزش‌های قرآنی در حوزه‌ها مشاهده نمی‌کنیم ولی با لطف و عنایت خداوند متعال در استان فارس این حوزه با محوریت قرآن شکل گرفت و امیدواریم به استان‌های دیگر هم گسترش پیدا کند.
وی تأكید كرد كه اگر سطحی‌نگر و ظاهربین نباشیم و شایستگی‌ها را خوب به تصویر بکشیم و افق دید طولانی مدت داشته باشیم در آینده طلاب ما حافظ قرآن خواهند بود.

مدیران حوزه‌های علمیه از بیت‌الاحزان بازدید كنند
عباسپور به مدیران حوزه‌های علمیه توصیه كرد كه بیایند و از نزدیك برنامه‌های قرآنی بیت‌الاحزان را مشاهده كنند البته برخی‌ها هم گزارش دادند كه طی بازدیدهایی كه از این مؤسسه داشتند، حاضرند طلاب خود را به مراكز حفظ قرآن بیت‌الاحزان بفرستند.
مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس تأكید كرد: باید در تبلیغات هم به این نكته توجه كنیم كه در حوزه علمیه قرآن‌محور دروس قرآنی و حوزوی توأمان آموزش داده می‌شوند زیرا اگر طلاب ما به لحاظ قرآنی غنی شوند، دستشان پر می‌شود.
وی یادآور شد: ممكن است برخی از نزدیک این فعالیت‌ها را ندیده‌اند و حتی دیدگاه منفی به این فعالیت‌ها وجود داشته باشد لذا از مسئولان حوزه علمیه قم هم دعوت کنید و یا جلسه‌هایی با مدیران حوزه تشکیل بدهید، قطعاً در گسترش این فعالیت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

لزوم معرفی بیت‌الاحزان از طریق رسانه‌ها و مسئولان
عباسپور بر لزوم معرفی چنین فعالیت‌هایی از طریق رسانه‌ها و مسئولان و تمام كسانی كه تریبون دارند، تأكید كرد و گفت:‌ باید مردم با مؤسسه‌ای كه با زحمت فراوان شكل گرفته بیشتر آشنا شوند.
وی وجود حوزه علمیه قرآن‌محور را یك امر لازم و ضروری برشمرد و بر لزوم گسترش این نوع حوزه علمیه در استان‌های مختلف كشورمان تأكید و ابراز امیدواری كرد كه خروجی این مركز در آینده بتواند بركات بیشتری برای حوزه‌های علمیه و فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

نقش بی‌بدیل تربیت طلاب حافظ در مهجوریت‌زدایی از قرآن
مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس یادآور شد: در زمان كنونی که دشمنان تمام هم و غم خود را گذاشته‌اند تا آموزه‌های قرآن در جامعه کمرنگ شود و کلام وحی مهجور بماند قطعاً تربیت طلاب حافظ می‌تواند نقشی ارزنده و اثرگذار در مهجوریت‌زدایی از ساحت مقدس قرآن کریم داشته باشد چرا که ترویج آموزه‌های قرآن کریم مانع تحقق نقشه‌های دشمن می‌شود.
عباسپور همچنین به مسئولان نیز توصیه كرد تا حتماً بازدیدی از مؤسسه بیت‌الاحزان داشته باشند و ببینند كه در استهبان بیش از یك هزار نفر به واسطه فعالیت‌های بیت‌الاحزان حافظ كل قرآن كریم شده‌اند لذا خوب است مسئولانی مانند مسئولان سازمان تبلیغات، اوقاف، ارشاد، خیران و سایر مراكز فرهنگی كشور از این مكان‌ها بازدید كنند.
مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس اضافه كرد: در این بازدیدها شاهد بودیم که مجموعه‌ای با دست خالی و همت عالی و البته عنایات حضرت زهرا(س) و خدای متعال و کلام وحی توانسته برنامه‌‌های متعددی در سطح كشور را اجرایی كند.

بیت‌الاحزان با دست خالی، نشدها را شدنی كرد
وی گفت: برخی مسئولان می‌گویند با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد، من به آن‌ها می‌گویم بیایند و ببینند که می‌شود؛ کسانی که حرکتی نکنند می‌گویند نمی‌شود ولی ما شاهد بودیم که در حوزه قرآن محور، هم مباحث اخلاقی و اعتقادات بود، هم آموزش بود و نظام حوزه نیز حفظ شده بود و در کنار همه این‌ها طلاب به توفیق حفظ کلام الهی نائل می‌شدند.
عباسپور با بیان اینكه پیش از این ذهنیت ناقصی از بیت‌الاحزان داشته است و گمان می‌كرده است كه برنامه‌های سنتی قرآن در این مؤسسه اجرا می‌شود، گفت: زمانی كه از نزدیك برنامه‌های این مؤسسه را مشاهده كردم، دیدگاهم كاملاً تغییر كرد و تصورم این بود كه مؤسسه مانند روزهای اول تأسیس در ساختمانی مخروبه و قدیمی است ولی دیدیم در بحث ساختمان‌سازی و حمایت خیرین اقدامات بزرگ و برنامه‌ریزی‌های خوبی شده که نویدبخش آینده‌ای روشن جهت طلاب و دانش پژوهان هست.

كار برای خدا؛ مهم‌ترین ویژگی بیت‌الاحزان
مدير مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس در پاسخ به اینكه چه ویژگی بیت‌الاحزان به نظر شما برجسته بود،‌ گفت: مهم‌ترین چیزی که در این مؤسسه انجام می‌شود کار قربة الی‌الله است و هرچه موفقیت حاصل شده از برکت قرآن به دست آمده است، این نیت گام در راه خدا و قرآن نباید مورد غفلت قرار بگیرد. جایی که اسم خدا و قرآن باشد بعد مثبتی در میان افراد آنجاست که در بقیه جاها کمرنگ‌تر است.
وی اضافه كرد: مورد دیگری که توجه من را جلب کرد رعایت شئون قرآنی کسانی بود که در حوزه علمیه قرآن محور و مراکز شبانه‌روزی بودند، چه از نظر ظاهری که همه با عبا بودند و علاوه بر لباس، نور قرآن در چهره آن‌ها مشخص بود و اخلاق آن‌ها نیز قرآنی و الهی بود. همچنین اخلاق و روحیات مردم محل نیز جالب توجه بود که در آنجا همه به حوزه و روحانیت و حافظان قرآن احترام می‌گذارند.

ارتباط با حافظان قرآن دائمی باشد
عباسپور همچنین به كمبودها نیز اشاره كرد و گفت: لازم است در روابط عمومی صحت، دقت و سرعت انعکاس مطالب افزایش یابد و با فعال‌تر کردن سایت مؤسسه، ارتباط نزدیک‌تر با حافظان انجام شده و رصد فعالیت‌ها از طریق اتوماسیون در دستور کار قرار گیرد. همچنین ارتباط با حافظان باید دائمی باشد و مؤسسه به گونه‌ای نظام‌مند از ظرفیت حافظان در تبلیغ فعالیت‌ها و انجام برنامه‌ها استفاده كند چرا که حافظان بهترین مبلغان مؤسسه می‌توانند باشند.
مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس در ادامه در پاسخ به اینكه حوزه‌های قرآن‌محور چه كمكی در گسترش فعالیت‌های قرآنی دارند، گفت: به نظر من کاملا این زمینه وجود دارد و پیشنهاد می‌کنم از هر استان 5 الی 6 حوزه به صورت گزینش شده به صورت قرآن‌محور برگزار شود.
وی از متولیان آموزش حوزه درخواست كرد كه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا جوانان و نوجوانان حوزی قبل از ملبس شدن، همانند رویه‌ای که سابق وجود داشت روخوانی و روانخوانی و سپس حفظ را به شکل مؤثر و عملی انجام دهند تا ان‌شاء‌الله حوزه‌ای با نشاط، پویا و خلاق داشته باشیم.
عباسپور ادامه داد: با توجه به اینکه مدیریت کلان حوزه علمیه خواهران و برادران نیروهای جدید هستند و دیدگاه مثبتی در آن‌ها نسبت به حضور قرآن در حوزه وجود دارد، اگر جلساتی هماهنگ کنیم و گزارش جامعی دریافت کنند قطعا شاهد ترویج این الگوی جدید از حفظ قرآن در حوزه‌ها خواهیم بود.

حفظ قرآن می‌تواند از استهبان جهانی شود
مدیر مركز خدمات حوزه علمیه استان فارس همچنین گفت: با توجه به اندیشه‌ای که در مجموعه بیت‌الاحزان وجود دارد که طلبه‌ای که حافظ می‌شود خود مبلغ و مروج قرآن و معارف اهل بیت(ع) می‌شود، این اندیشه در حوزه علمیه حداکثر تا 10 سال آینده منجر به این می‌شود که مؤسسه راه خود را پیدا کند و حفظ قرآن از استهبان جهانی شود.
وی در پاسخ به اینكه آیا تفاهیم میان بیت‌الاحزان و مركز خدمات حوزه علمیه برای همكاری صورت خواهد گرفت، گفت: خوشبختانه در مرکز خدمات به تازگی طرحی تحت عنوان طرح هدفمندی خدمات شروع شده که سال دوم اجرای آن است. در این طرح مرکز خدمات به افرادی که در بخش‌های مختلف تبلیغ یا تألیف و پژوهش و یا حفظ قرآن نقش چشمگیر و مؤثری ایفا می‌کنند و موارد مثبت زیادی را احراز کنند خدمات بیشتر و هدفمندتری ارائه می‌كند.

بیت‌الاحزان الگوی موفق حفظ قرآن را معرفی كرده است
عباسپور در بخش پایانی سخنان خود با تأكید بر اینكه بیت‌الاحزان در وصف ما نمی‌گنجد، گفت: تعامل و هم‌اندیشی که بین مجموعه بود و همچنین تحکیم عقاید و برنامه‌های طلاب در این مجموعه مشاهده كردیم كه به نظر من بیت‌الاحزان را به عنوان یك الگوی موفق حفظ قرآن معرفی كرده است كه می‌تواند در آینده نه چندان دور با تدبیر مدیران و مسئولان، به عنوان یک مرکز بزرگ حفظ قرآن کشور نه تنها در ایران بلکه تمامی بلاد اسلامی فعالیت داشته باشد.
وی تأكید كرد: در بیت‌الاحزان افرادی با بصیرت و بینش عمیق، شهامت، شجاعت و معنویت حضور دارند که در راه قرآن از تمام زندگی خود گذشتند و با مشارکت فعالانه برای تعمیق فرهنگ قرآنی و اعتقادات و اخلاقیات در جامعه تلاش می‌کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فعاليت هاي قرآني حوزه علميه قرآن محور مؤسسه بيت الاحزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)

به گزارش صدای ایران ازایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»



نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.



در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

"سید محمد شوالا حیدرا" همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است
  • یادواره شهدای طلاب و روحانی زرین دشت برگزار شد
  • تجلیل از طلاب ممتاز و نمونه استان یزد
  • بازدید طلاب حوزه علمیه یاسوج از زندان مرکزی این شهر
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • تحصیل پنجاه هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه کشور
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی