Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، آمریکا از نزدیک نتایج تحرکات عراق در اروپا را زیر نظر دارد که «برای یافتن شرکای مورد اعتماد در زمینه انرژی» صورت می‌گیرد. از جمله این تحرکات، سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به آلمان و فرانسه بود. 

برخی از منابع که ارتباط نزدیکی به دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دارند، اعلام کردند که «واشنگتن به بغداد پیشنهادی برای تعامل با تحریمهای تحمیلی علیه ایران داده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع تأکید کردند که که آمریکا «از تلاش عراق برای کاهش تکیه بر ایران در بخش انرژی حمایت می‌کند، ولی نمی‌خواهد که آن (عراق) را در آغوش شرکت‌های اروپایی مانند "زیمنس" آلمان قرار دهد که رقیب شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال الکتریک هستند».

 منابع مذکور به روزنامه «العرب» چاپ لندن گفتند که «دولت آمریکا در تلاش است که از ماهیت توافقاتی اطلاع پیدا کند که عادل عبدالمهدی در جریان سفیر اخیر خود به اروپا از جمله فرانسه و آلمان، منعقد کرده است».


عبدالمهدی در جریان سفر به فرانسه

 

به گزارش العرب، زمانی که عبدالمهدی به بغداد باز می‌گردد، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با وی تماس تلفنی می‌گیرد. نخست وزیر عراق در این تماس بر «اهمیت افزایش همکاری بین دو کشور دوست، تعمیق روابط اقتصادی، تمایل عراق برای انتقال تکنولوژی و تجارب آمریکا به عراق، ایجاد فرصت‌های کاری در داخل عراق و توسعه بخشهای مهم آن» تأکید کرد.

عبدالمهدی همچنین به اهمیت افزایش تلاش دو طرف برای تعیین تکلیف نهایی مذاکرات و امضای قرارداد با شرکت «اکسون موبایل» آمریکا برای توسعه بخش انرژی عراق اشاره کرد.

عبدالمهدی در جریان تماس با پامپئو همچنین نتایج سفر خود به اروپا و پرونده‌های مهم مشترک‌المنافع را تشریح کرد. وزیر خارجه آمریکا نیز با تأکید بر «حمایت آمریکا از دولت و سیاست خارجی عراق»، از ایفای نقش جدید آمریکا و افزایش همکاریهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور استقبال کرد.

منابع نزدیک به عبدالمهدی در ادامه اعلام کردند که پامپئو به نخست وزیر عراق گفته است که در صورتی بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران مستثنی خواهد شد که «شرکت‌های آمریکایی [در عراق] تسهیلاتی به دست آورند تا در بخش انرژی برق قراردادهایی را اجرایی کنند».

به گفته این منابع، آمریکا بر این باور است که «چهار سال طول خواهد کشید که عراق مشکل کمبود انرژی برق را تأمین کند و در این بخش حدود 20 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد، نه 14 میلیارد دلار... لذا واشنگتن بین اینکه شرکت‌هایش تسهیلاتی به دست آورند تا طرح‌های خود را اجرا کنند با پرونده تحریم‌های ایران ارتباطی نمی‌بیند».

العرب در ادامه گزارش داد که بر اساس پیشنهاد آمریکا به عراق، بغداد می‌تواند تا زمانی به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد که شرکت‌های آمریکایی بتوانند طرح‌های خود را در این کشور اجرایی کنند.

عراق اخیرا اعلام کرد که نخسیتن قرارداد را با شرکت زیمنس امضا کرده است تا عملکرد سیستم برق خود را بهبود بخشد و بتواند تولید خود را افزایش دهد. ارزش قراردادهای اولیه عراق با این شرکت آلمانی 700 میلیون یورو خواهد بود.

این گمانه‌زنی‌ها و اخبار در حالی منتشر می‌شود که دولت عراق بارها تأکید کرده است (+) که هیچ گاه بخشی از سیستم تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

در همین ارتباط، واثق الهاشمی، رئیس موسسه تحقیقات استراتژیک عراق هفته جاری گفت (+) که عراق نمی‌تواند از ایران بخصوص در زمینه واردات گاز بی نیاز باشد و اگر فشار آمریکا بر عراق تداوم پیدا کند آمریکا باید خوب فکر کند که امکان دارد یک متحد راهبردی و مهم خود نظیر عراق را ازدست بدهد همان گونه که قبلا ترکیه را از دست داد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۶۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی

گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهرمدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بیان کرد: به‌دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی نیازمند تأمین خوراک خودشان هستند و از طرفی درآمد مستمر دارند، تصمیم گرفتیم برای توسعه ۱۶ مخزن گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های پتروشیمی تفاهم‌نامه امضا کنیم.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها درعمل کار مطالعات ۱۶ مخزن گازی آغاز و در حداقل زمان ممکن پیشنهاد فنی و اقتصادی این هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکراتی را درباره بعضی از بندهای مندرج در قراردادها آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: با اجرای این قراردادها، در مجموع روزانه حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

خجسته‌مهر گفت: این اتفاق گامی مهم برای شرکت‌های پتروشیمی است تا افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی خود، در خلال برنامه هفتم توسعه که قرار است حدود ۳۰ میلیون تن به ظرفیت آن‌ها اضافه شود، با تأمین خوراک خوشان این توسعه را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مردم جزو سهام‌داران خرد و کلان این واحدهای پتروشیمی هستند، افزود: شرکت ملی نفت ایران نخستین گام را برای اجرای شعار سال و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۳ برداشته است.

امضای حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پارسال در این شرکت حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که سرمایه‌گذاران آن‌ها بانک‌ها بودند، تصریح کرد: با این دو گام اقدام‌هایی منحصربه‌فرد در مسیر سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی رقم خورد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در اجرای طرح بزرگ و ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی چهار قرارداد امضا شد، بیان کرد: با اجرای کامل این طرح از افت تولید روزانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تجهیزات مورد نیاز از شرکت های داخلی تامین می شود یا به تجهیزات خارجی نیاز داریم، افزود: ظرفیت سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با امضای این قراردادها درعمل کار فشارافزایی را در پارس جنوبی آغاز کرده‌ایم. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح، تأمین توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی است و با توجه به توانی که در داخل کشور وجود دارد، در آینده‌ای نزدیک بعضی از قراردادهای جانبی مربوط به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی امضا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی هفت قطب دارد، ادامه داد: با رقابتی که بین بخش خارجی و داخلی به وجود آمده، هر بخش بتواند سریع‌تر توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی را بسازد، عملیات نصب نخستین قطب زودتر آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اگر یک واحد پتروشیمی نیاز به تخصیص خوراک داشته باشد در قرارداد دیده می‌شود، گفت: هم‌اکنون در نسل سوم قراردادهای بالادستی هستیم و در آینده قراردادها بهبود می‌یابند. همان‌طور که الگوی تازه قراردادهای نفتی نسبت به قراردادهای پیشین تغییرهایی داشته است و این تغییرها جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی دارد، در دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین حضور بخش خصوصی در کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیت بخش داخلی بهره می‌گیریم، بیان کرد: سازندگان ایرانی توانسته‌اند بیشتر کالا و تجهیزات اساسی را که زمانی از خارج کشور تأمین می‌شد، با تلاش و کوشش و دانش فنی بسازند. برای نمونه هم‌اکنون برای شیرین‌سازی گاز، از توربوکمپرسورهای داخلی در سایزهای مختلف و توان متفاوت استفاده می‌کنیم. با توجه به ظرفیت شرکت‌های داخلی این فرصت به آن‌ها داده شده است و باید به بخش خصوصی و سازندگان داخلی میدان بدهیم، زیرا آن‌ها قادرند بعضی از نیازهای ما را تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هفت میدان نفتی شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال‌پری، پایدار شرق و چشمه‌خوش سرمایه‌گذار خارجی دارند، گفت: الگوی تازه قراردادهای نفتی بدون واگذاری حق مالکیت و حاکمیت امضا و فقط سرمایه‌گذاری و خرید خدمت از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

کد خبر 6093058 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • سلب میزبانی ایران از مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ | واکنش فوری و متقابل ؛ ایران مسابقات را تحریم کرد
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • تجهیزات VAR از چین وارد می‌شود | مشکلی در قرارداد شمسایی نیست
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود