Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت قرار گرفتن در هفته معلم، به سراغ دانشجویان دانشگاه‌های خراسان شمالی رفتیم و نظرشان را درخصوص سطح کیفی اساتید جویا شدیم.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ معلم در فرهنگ دینی و ملی کشور ما از جایگاه بسیار بالایی برخورد دار است و همواره قشر معلم مورد احترام قرار گرفته است. معلمان با علم آموزی راه انبیا را در پیش دارند و از این رو همواره این شغل به عنوان برترین شغل‌ها نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینک در هفته معلم قرار داریم و از این رو سعی داریم موضوعی با محوریت معلمان دانشگاه یا همان اساتید را بررسی کنیم.

همواره در جمع‌های دانشجویی وقتی صحبت از درس و دانشگاه پیش می‌آید دانشجویان نظرات خود نسبت به اساتید را بیان می‌کنند. «خیلی سختگیره»، «عجب استادیه»، «اون استاد هماهنگه»، «فقط بلده از رو جزوه کپی کنه»، «سطح علمیش بالاست، اما قدرت بیان نداره»، «خارج از کشور درس خونده»، «آخرش همه رو پاس می‌کنه» و «چیزی بارش نیست» شاید از پر تکرار‌ترین جملاتیست که دانشجویان درخصوص اساتید خود عنوان می‌کنند. اینک به سراغ دانشجویان بجنوردی رفتیم تا نظر چند نفر از آنان را در این خصوص بگیریم.

دانشگاه بجنورد؛ سطح مناسب اعضای هیئت علمی و نارضایتی از اساتید حق التدریس
دانشگاه بجنورد ۱۵۵ عضو هیئت علمی و ۸۸ عضو غیر هیئت علمی دارد که به حدود ۴۷۰۰ دانشجو علم می‌آموزند؛ اما نحوه پخش اعضای هیئت علمی در رشته‌های مختلف، نامتوازن است؛ به طوری که در برخی رشته‌ها تعداد اساتید هیئت علمی بسیار مناسب و در رشته‌هایی این عدد مطلوب نیست.

با این حال باید دید دانشجویان درخصوص اساتید خود چه نظری دارند؟ آیا از سطح علمی و تعداد آنان رضایت دارند و یا گلایه‌هایی در این زمینه وارد می‌کنند؟

امیرخلجی، دانشجوی ترم آخر رشته مدیریت این دانشگاه در ابتدای سخنان خود اساتید را به دو گروه هیئت علمی و حق التدریس تقسیم می‌کند و می‌گوید: اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد، در رشته‌ مدیریت و دیگر رشته‌های مرتبط که با آن‌ها سر و کار دارم، دارای سطح علمی مناسبی هستند؛ اکثرا در دانشگاه‌های مطرح کشور مدارک خود را کسب کرده اند و تجربه‌ی خوبی نیز دارند.

خلجی به تلاش اساتید در جهت تدریس مطالب بروز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این امر باعث می‌شود دانشجویان کلاس‌ها را مفید بدانند.

این دانشجو، اما وضعیت اساتید حق التدریسی دانشگاه بجنورد را نامناسب عنوان می‌کند و معتقد است دروس پایه مانند اقتصاد و ریاضیات مورد بی توجهی قرار می‌گیرند و هیچ گاه از این کلاس‌ها فایده‌ای به دانشجویان نمی‌رسد.

وی در پایان بیان می‌کند: رشته مدیریت با این تعداد دانشجو در سال گذشته ۳ عضو هیئت علمی داشت و به تازگی یک نفر دیگر به آن اضافه شده است، اما باز هم جوابگوی این تعداد دانشجو نیست و این موضوع به دانشجویان لطمه می‌زند.

احمد برآبادی، دانشجوی دیگر این دانشگاه به اساتید دروس عمومی اشاره می‌کند و سطح اساتید این دروس را تاسف بار می‌داند و معتقد است اکثر این معلمان توانایی پاسخ به شبهات را ندارند و نمی‌توانند از پس سئوالات دانشجویان بر بیایند؛ به همین خاطر سعی می‌کنند صرفا در قالب کتاب درسی حرکت کنند.



برآبادی عنوان می‌کند که با این حال اگر دانشجویی بخواهد علم آموزی کند، شرایط فراهم است و با همت می‌شود کم و کاستی‌ها را کنار زد.

دانشجوی دیگری نیز که در رشته مکانیک دانشگاه بجنورد مشغول به تحصیل است در این خصوص می‌گوید: در رشته‌های مهندسی عموما اساتید به موضوعات تئوری علاقه بیشتری دارند و به دانشجویان پروژه‌های عملی واگذار نمی‌کنند و این امر باعث می‌شود دانشجویان وارد فضای واقعی کسب و کار نشوند.

وی همچنین معتقد است گاهی بی رغبتی دانشجویان به درس باعث می‌شود اساتید نیز تمایلی به فعالیت زیاد نداشته باشند.

تجربه ناکافی برخی از اساتید و امکانات مناسب دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد بجنورد به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه خراسان شمالی مطرح است و از این رو توانسته قدم‌های مناسبی را در جهت فعالیت‌های علمی بردارد. پرجمعیت‌ترین دانشگاه خراسان شمالی، در بین دانشگاه‌های آزاد کشور رتبه ۶۷ را دارد و از این حیث باید با همت اساتید و دانشجویان، پیشرفت بیشتری را برای خود رقم بزند.

اما هادی شفیع زاده، دانشجوی این دانشگاه در رابطه با موضوع مورد بحث این گزارش می‌گوید: میزان سواد اساتید دانشگاه آزاد به دلیل تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ کشور و حتی بین المللی مناسب است، اما اکثرا جوان هستند و تجربه مناسبی ندارند و لذا باید به آن‌ها برای کسب تجربه فرصت داده شود.

شفیع زاده تعداد اعضای هیئت علمی را به دلیل کاهش تعداد دانشجویان ورودی، مناسب می‌داند و بیان می‌کند: اساتید بیشترین تلاش خود را در جهت تربیت و آموزش دانشجو انجام می‌دهند و می‌شود به دانشجویان دانشگاه آزاد در آینده امیدوار بود.



رستمی، دانشجوی دیگر این دانشگاه اساتید را به چند گروه تقسیم می‌کند. تقسیم بندی این دانشجو از اساتید به این گونه است که برخی اساتید در هر حالت باید بخش زیادی از دانشجویان را پاس نکنند؛ بعضی به صورت رایگان نمره می‌دهند؛ و برخی دیگر از تعادل برخوردارند که این بخش اکثریت را شامل می‌شوند.

وی از دانشجویان نیز گلایه می‌کند و معتقد است آن‌ها وظیفه و هدف اصلی خود را فراموش کرده اند از این رو دانشجو به فعالیت‌های دیگری مشغول می‌شود که اساتید نیز دیگر کاری برای اصلاح آن‌ها از دستشان برنمی آید.

عضو انجمن علمی مهندسی معماری این دانشگاه نیز می‌گوید: امکانات دانشگاه در حوزه آزمایشگاهی و کارگاهی نسبتا مناسب بوده، اما مشکل ما استفاده از این امکانات است. متاسفانه اساتید از این امکانات استفاده نمی‌کنند و معمولا فقط چند جلسه آشنایی با امکانات وجود دارد؛ لذا این نقطه ضعف وجود دارد که اساتید فقط به تدریس یک جزوه اکتفا می‌کنند.

شرایط مناسب تعداد هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با دارا بودن ۱۵۸ عضو هیئت علمی و ۱۴۴۷ دانشجو از شرایط مناسب تری به نسبت دیگر دانشگاه‌های استان در این زمینه برخوردار است. اما برخی مشکلات همچنان گریبانگیر دانشجویان است.

یکی از دانشجویان این دانشگاه معتقد است هرچند سطح علمی اساتید مناسب است، اما امکانات آموزشی در برخی رشته‌ها ناکافی بوده و همچنین گاهی دانشجویان باید یک درس را بدون استاد طی کنند.



وی بیان می‌کند: نسبت تعداد دانشجو به عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تاحدودی مناسب است البته جای بهتر شدن نیز وجود دارد و سطح اساتید بالاست و دانشجویان در این زمینه مشکل خاصی ندارند.

در مجموع می‌توان گفت دانشجویان از سطح علمی اساتید عضو هیئت علمی خود رضایت دارند، اما تعداد آن‌ها متناسب با نیاز نیست و این امر می‌طلبد تا روئسای دانشگاه‌ها اقدام جدی برای بهبود شرایط انجام دهند. همچنین کمبود کارگاه‌ها و وسایل کمک آموزشی از دیگر مشکلات دانشجویان در اکثر دانشگاه‌ها می‌باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد بجنورد دانشگاه دولتی بجنورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۱۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه استفاده از جایزه شیخ مفید برای استادان شاگردپرور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با باشاره به اعطای جایزه شیخ مفید گفت: این جایزه شامل ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مالی و مابقی آن قابل استفاده در بهره‌برداری از شبکه آزمایشگاهی، استفاده از کسر خدمت و یا معافیت سربازی برای دانشجویان، استفاده از فرصت‌های مطالعاتی خارج، برگزاری بازدیدهای علمی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در مراسم اعطای جایزه استادان برتر شاگرد پرور شیخ مفید با بیان اینکه دانشگاه‌ها از قبل از انقلاب تاکنون تحولات زیادی یافته‌اند، گفت: در بعد از انقلاب کار تربیت نیروی انسانی را بر عهده گرفتند و  در دو تا سه دهه اخیر مسولیت‌های دانشگاه‌ها پررنگ‌تر شد؛ چرا که آنها برای تولید مقالات کیفی و کمی تشویق شدند.

وی فاز دیگر ماموریتی دانشگاه‌ها را ارتباط با صنایع و حل مسایل دانست و اظهار کرد: ما برای همه استادان فعال در این عرصه‌ها تقدیر و تشویق‌هایی در نظر گرفتیم.

دهقانی ادامه داد: مسولیت دانشگاه‌ها علم آفرینی و فن آفرینی است و مسوولیت اصلی آنها "انسان سازی" است و بزرگترین ماموریت دانشگاه‌ها این است که پرورش انسان‌ها و شاگردانی است که خود را تکثیر کنند.

معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری، با اشار به برگزاری مراسم اعطای جایزه شیخ مفید، خاطرنشان کرد: جمع اساتید منتخبی که در این مراسم گردهم آمده‌اند منتخب ۱۰ هزار نفر از مستعدان بنیاد ملی نخبگان هستند.

وی با اشاره به فرایند انتخاب برترین‌های دانشگاهی، تاکید کرد: ما برای شناسایی و انتخاب اساتید شاگردپرور به دنبال راهکاری می‌گشتیم که بهترین روش را انتخاب برترین‌ها از طریق مستعدان عضو بنیاد ملی نخبگان یافتیم و از آنها پرسیده شد که کدام استاد بیشترین زمان خود را صرف دانشجویان می‌کند و ضمن آنکه از نظر علمی قوی هستند و دانشجویان را در مراحل مختلف یاری می‌کنند.

دهقانی افزود: منتخبان این مراسم افرادی هستند که به انتخاب مستعدان بنیاد ملی نخبگان انتخاب شده‌اند و آنها استادان شاگرپرور بهتری به شمار می‌روند.

وی استادان برگزیده این مراسم را منتخب ۵۰ دانشکده برتر کشور عنوان کرد و گفت: به این افراد جایزه‌ای به ارزش یک میلیارد تومان اعطا می‌شود که ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مالی مستقیم است و اساتید می‌توانند آن را نقد کنند.

به گفته دهقانی، استفاده از شبکه آزمایشگاهی، استفاده از کسر خدمت و یا معافیت سربازی برای دانشجویان، استفاده از فرصت‌های مطالعاتی خارج، برگزاری بازدیدهای علمی و یا فرصت‌های پسا دکتری را از موارد استفاده از این بسته حمایتی ذکر کرد و ادامه داد: این سبد حمایتی در اختیار اساتید برتر شاگرد پرور قرار می‌گیرد و این اساتید برتر هستند که تشخیص می‌دهند که چگونه از این بسته حمایتی استفاده کنند ولی در پایان هر فصل به عنوان خاطره نگاری گزارشی از نحوه هزینه کرد آنها به بنیاد ملی نخبگان ارائه دهند تا از تجاری آنها استفاده شود.

معاون علمی رییس جمهور با تاکید بر اینکه این بسته حمایتی از امروز قابل بهره برداری است، اظهار کرد: در این جایزه ممکن است استادی برای ۱۰ دوره انتخاب شود و برای این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد و در پایان هر دوره‌ای به ۱۰ استاد شاگردپرور با برترین عملکرد گرنت یک ساله پژوهانه اعطا خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویژگی یک استاد نمونه، همیشه شاگرد خوب بودن است
  • هنرمند و بخشی شمال خراسان درگذشت
  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2هزار نفر رسید
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند
  • دولت مسائل کشور را با کمک و حمایت از دانشگاهیان حل می‌کند
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • میزان بن کتاب دانشجویان اعلام شد
  • نحوه استفاده از جایزه شیخ مفید برای استادان شاگردپرور
  • مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام