Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-01@08:04:20 GMT

دستاورد خصوصی سازی اخراج کارگران و ایجاد فقر در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۲۳۴۳

دستاورد خصوصی سازی اخراج کارگران و ایجاد فقر در جامعه

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، کارگران بیشتر از گذشته این روزها از یک سو نگرانی معیشت خانواده و گرانی های افسار گسیخته کالاها و از سویی دیگر نبود امنیت شغلی و کار روزمزد و نداشتن بیمه،دارند.  

کارگران دستمزد روزانه خود را 30  تا 40 هزار تومان بیان می کنند که با کار در شالیزارها، باغها، ساختمان، رفتگری و کارگری مغازه لوازم الکتریکی به دست می آورند و گاها یک کارگر همه این فعالیتها را تجربه کرده و درهرکدام به مهارت نسبی رسیده،  اما نتوانستند شغل ثابتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اینگونه کارگران در مازندران کم نیستند که هر روز در کنار میادین و خیابانهای اصلی شهر ساعتها منتظر می مانند تا شخصی برای امور کارگری، آنان را صدا بزند! این در حالی است که اهمیت نقش کارگر در روند توسعه کشورها به گونه‏ای است که یک روز را در تقویم جهانی به خوداختصاص داده است.

 به بهانه روز جهانی کار و کارگر، هفته ای به همین نام در تقویم ملی ایران ثبت شده است که اجرای برنامه های گوناگون قدردانی از کارگران و سخنرانی های متعدد مسئولان، بخشی از برنامه های این هفته است.

مازندران هم به پشتوانه نیروی کار پرتلاش و ماهر، همواره از مناطق فعال در بخش کارگری است بطوریکه بیش از 300 تشکل کارگری دراین استان فعالیت دارند.

کرمی از استادان علوم اقتصادی داشنگاه مازندران، با بیان اینکه نداشتن امنیت شغلی و مشخص نبودن قراردادهای کاری در شرکت های پیمانکاری از مهمترین مشکلات جامعه کارگری است و بیکاری افرادی که با 15 سال سابقه ، کار خود را از دست می دهند گفت: قراردادهاي موقت از مشكلات مهم کارگران است تا جایی که  بيش از 90 درصد كارگران در استان امنيت شغلي ندارند.

خانه صنعت و معدن مازندران هم در گزارشی با اشاره به بیمه نبودن بیش از 30 هزار کارگر ساختمانی در مازندران افزود: مازندران بیش از 65 هزار کارگر ساختمانی دارد که به گفته مسئولان تاکنون بیش از 35 هزار نفر بیمه شده اند. علاوه براین به دلیل ساماندهی نشدن وضعیت کارگری، کارگران استان بر سر چهار راهها و اطراف میادین شهرها سرگردان و چشم انتظار طرحی نو برای رفع مشکلات هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران هم با اعلام اینکه به دلیل درصد سود و یارانه ای که در بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد، افراد زیادی برای دریافت کارت مهارت فنی و حرفه ای مراجعه کردند گفت: کسانی غیر از کارگر از طرح بیمه استفاده می کنند در حالی که کارگر اصلی پشت در بسته سازمان تامین اجتماعی مانده است.

ساداتی با اعلام اینکه در سال 94 نیز تامین اجتماعی بهانه تبدیل کارتهای مهارت فنی و حرفه ای به کارت های هوشمند را دست آویزی برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی قرار داده است افزود: حوادث ناگواری برای کارگران ساختمانی در یکسال گذشته اتفاق افتاد اما به علت کم کاری تامین اجتماعی، خانواده های این کارگران بدون پشتوانه مانده و مشکلات فراوانی برای آنان بوجود آمده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: 88 نفر یکسال گذشته بر اثر حوادث ناشی از کار در استان جان خود را از دست دادند.

عباسی با بیان اینکه این تعداد فوتی همه مرد بودند افزود: بر اساس آمارها، به ترتیب ساری با 13، آمل با 12 و بابل با 9  فوتی بیشترین مرگ را بر اثر حوادث کار داشتند.

وی افزود: در سالهای متوالی بیشترین دلایل مرگ افراد بر اثر حوادث کار به ترتیب مربوط به سقوط از ارتفاع و برق گرفتگی بوده بطوریکه پارسال 35 مورد فوتی به دلیل سقوط از بلندی و 28 مورد نیز برق گرفتگی و بقیه اصابت جسم سخت و سایر موارد است.

عباسی گفت: همچنین مرداد با 16 نفر بیشترین و مهر با 12، تیر و اردیبهشت هر کدام با 8 مورد در رتبه های بعدی قرار دارند که از این تعداد 73 نفر متاهل و بقیه مجرد بوده که 6 نفر از فوت شدگان دارای ملیت غیر ایرانی (افغان) هستند.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به مراجعه 913 نفر مصدوم (869 مرد و مابقی زن) به مراکز پزشکی قانونی استان از رشد 9 درصدی مصدومان حوادث کار خبر داد.

 صمد ربانی دبیر کانون کارگران ساختمانی مازندران هم دلیل تلفات ناشی از کار در مازندران را مهیا نبودن وسایل ایمنی در محیط کار اعلام کرد و گفت: خرید لوازم ایمنی در محیط کار کمتر در برنامه کاری کارفرمایان قرار دارد.

ربانی در پاسخ به این سئوال که مقاومت کارگران برای استفاده از لوازم ایمنی در محیط  کار را قبول دارید، گفت: بسیاری از کارگران با فواید استفاده از لوازم ایمنی در محیط کار آشنا نیستند بنابراین آموزش باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: هلال احمر مازندران برای برگزاری کلاس آموزش ایمنی به کارگران ساختمانی اعلام آمادگی کرد اما دغدغه‌‌های آموزشی از جانب برخی متولیان حوزه کار در مازندران جدی گرفته نمی‌شود.

مسئول کانون کارفرمایان مازندران نیز درباره حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های استان گفت: خلاء آموزش و فرهنگ‌سازی در بخش کارفرمایی زیاد احساس می‌شود.

سید حمزه درواری تاکید کرد: برای صدور مجوز باید کارفرما را مجاب شود برای ایمنی کارگاه‌ خود اقدام کند. وی با بیان اینکه تامین نشدن تجهیزات ایمنی در محیط کار به حوادث کار دامن می‌زند، گفت: کارگران به علت مشکلات اقتصادی و کمبود کار، امکان اعتراض برای‌شان کمتر وجود دارد اما می‌توانند غیرمحسوس نبود وسایل ایمنی را اطلاع‌ رسانی کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران مازندران گفت: بیمه کارگران ساختمانی در سال 1352  تدوین و در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل چالش‌ها و مشکلاتی وسنگ‌اندازی‌هایی این قانون اجرا نشده است..هم اکنون 150 تا 160 انجمن ساختمانی به صورت پراکنده در کشور در حال فعالیت هستند که سهم مازندران از این تعداد 19 انجمن است.

سید هادی ساداتی با اشاره به اینکه بیشترین آمار فوتی کشور بر اثر حوادث ساختمانی است، افزود:  60 درصد حوادث سالانه کشور مربوط به حوادث ساختمانی بوده که 47 درصد این حوادث منجر به فوت می‌شود.

ساداتی از زیر پوشش نبودن بیمه تامین اجتماعی برخی مشاغل انتقاد کرد و افزود: داربست بندها، مقنی‌ها و شیروانی‌ها مشمول طرح بیمه نیستند در حالی که صددرصد واحدهای ساختمانی در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و خراسان شمالی با ایرانیت و شیروانی پوشیده شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران هم با بیان اینکه مهمترین دغدغه کارگران اجرای ناعادلانه خصوصی سازی یعنی اجرای اصل 44 قانون اساسی است بطوریکه خصوصی سازی در مازندران به جز فساد مالی، بی بند و باری، خدشه دار کردن امنیت شغلی در استان  و به چالش کشاندن مسئولان نتیجه دیگری نداشته است.

نصرالله دریابیگی با اشاره به اینکه به بهانه خصوصی سازی، فقر، اخراج و ظلم به کارگران را زیاد کرده اند افزود: 90 درصد کارگران امنیت شغلی ندارند.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی نه مال دولت و نه مال کارفرمایان است تصریح کرد:این سازمان متعلق به کارگران است اما مسئولان، از این سازمان به ضرر کارگران استفاده می کنند.

این گفته ها در حالی است که امسال هم روز کارگر گذشت و همچنان نگرانی و شرمندگی در چشمان کارگران موج می زند! موجی که آرامش دل هر کسی را می تواند به طوفانی از ترس و ناامیدی تبدیل کند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۲۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه حوادث و بیماری‌های شغلی سالانه منجر به مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان می‌شود، گفت: کشاورزی، ساخت‌وساز، جنگل‌داری و ماهیگیری و تولید، پرخطرترین بخش‌ها از نظر حوادث شغلی هستند. - اخبار اجتماعی -

حسن اصیلیان مهابادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به فرارسیدن اول ماه می و روز جهانی کارگر درباره حوادث شغلی کارگران اظهار کرد: براساس آخرین گزارش سازمان جهانی کار، سالانه نزدیک به 3 میلیون نفر در جهان بر اثر حوادث و بیماری‌های حرفه‌ای (ناشی از کار) جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ 3 میلیون کارگر در جهان به علت حوادث و بیماری‌ها

وی ادامه داد: بیشتر این مرگ و میرهای ناشی از کار که مجموعاً 2.6 میلیون مرگ را شامل می‌شود، به علت بیماری‌های ناشی از کار است و 400 هزار مورد نیز مربوط به حوادث شغلی است که به واسطه عدم رعایت اصول ایمنی ایجاد می‌شود‌‌.

مثال‌هایی از سختی کار  و حوادث شغلی کارگران

اصیلیان با ارائه مثالی افزود: در جامعه مشاغل زیادی داریم که شامل اصناف کارگری و مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک تا بزرگ مانند صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و معادن زیرزمینی می‌شود. این مشاغل وابسته به نوع کار، عوامل زیان‌آوری تولید می‌کنند برای مثال کارگرانی که در کارگاه‌های جوشکاری کار می‌کنند خواسته یا ناخواسته در معرض آلاینده‌های تولیدشده و دودهای ناشی از جوشکاری قرار می‌گیرند که حاوی فلزاتی مانند کروم است که ممکن است سمی و سرطان‌زا باشند. در برخی محیط‌های کاری پر صدا نیز آلودگی صوتی ایجاد می‌شود و کارگران در معرض این اصوات ممکن است به ناراحتی‌های عصبی و کری شغلی و ... دچار شوند.

وی تصریح کرد: بسته به نوع آلاینده‌ای که در صنایع تولید می‌شود کارگران ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شوند. بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی(ریوی) سه علت اصلی مرگ و میر ناشی از کار در کارگران به شمار می‌روند.

اهمیت بهداشت حرفه‌ای در کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از کار

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه تمرکز بر بهداشت حرفه‌ای می‌تواند از عوامل زیان‌آور شغلی جلوگیری کند، بیان کرد: بهداشت حرفه‌ای به معنای به‌کارگیری روش‌هایی است که این عوامل خطرزا را در حرفه‌ها و مشاغل اندازه‌گیری و روش‌های کنترلی ارائه می‌کند برای مثال متخصصان بهداشت حرفه‌ای قبل از اینکه سموم به لایه‌های تنفسی یک کارگر وارد شود با استفاده از روش‌های ایمنی و مهندسی (مثلاً پیشنهاد تهویه مناسب) این آلاینده‌ها را کنترل و از ورود آن‌ها به بدن کارگران جلوگیری و سلامت کارگران را تضمین می‌کند.

بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که متخصصان بهداشت حرفه‌ای برای پیشگیری دارند می‌تواند عمر مفید کارگران را افزایش دهد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به بهداشت حرفه‌ای توجه زیادی شده و محیط کار افراد بر اساس استاندارد است و کارگران در آنها امنیت و احساس آرامش دارند و تولید آنها نیز باکیفیت و ایمن است اما در کشورهای در حال توسعه هنوز مشکلات زیادی در این زمینه و رعایت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی وجود دارد و برخی کشورها اصلا به این موارد توجه نمی‌کنند.

وضعیت بهتر ایران از نظر بهداشت حرفه‌ای نسبت به منطقه 

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که در کشور ما نیز نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بهداشت حرفه‌ای حاصل شده است، بیان کرد: ایران از نظر رعایت بهداشت حرفه‌ای وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه دارد اما نیاز است که نقش متخصصان بهداشت حرفه‌ای پررنگ‌تر شود. در این راستا نیز قانون کار در ایران پشتوانه خوبی برای رعایت بهداشت حرفه‌ای است. برای مثال در قوانین تأکید شده کارفرمایانی که بالای 25 نفر کارگر دارند باید از متخصصان بهداشت حرفه‌ای در محیط کار بهره ببرند.

بهانه کارفرمایان برای عدم رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار

وی اضافه کرد: در عین حال متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که کارفرمایان به بهانه هزینه‌زا بودن اقدامات کنترلی، توصیه‌های متخصصان بهداشت حرفه‌ای را در محیط کار پیاده‌سازی نمی‌کنند، در حالی که رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ساده اگرچه در وهله اول ممکن است هزینه‌زا به نظر برسد اما به دلیل ارتقای سلامت کارگران، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده به شمار می‌رود. 

نبود تعامل بین دو وزارتخانه کار و بهداشت 

اصیلیان به ضعف‌های قانونی موجود در زمینه رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت عمدتاً نظارت بر اصول بهداشت محیط کار و بهداشت حرفه‌ای و کارشناسان و بازرسان وزارت کار بررسی رعایت نکات ایمنی در محل کار کارگران را برعهده دارند اما از سویی در زمینه تعداد نیروهای موجود کمبود وجود دارد و به اندازه کافی بازرس در این حوزه نداریم و از سوی دیگر وزارت بهداشت و وزارت کار نتوانسته‌اند با همکاری و هم‌افزایی، بر رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط‌های کاری نظارت مناسبی داشته باشند‌‌.

وجود بیش از 5000 نیروی بهداشت حرفه‌ای در کشور

وی درباره تعداد نیروهای بهداشت حرفه‌ای در کشور نیز بیان کرد: الان تعداد فارغ‌التحصیلان حدود 5000 نفر است اما نیاز است که این تعداد ارتقا یابد.

آمار دقیقی از بیماری های شغلی نداریم!

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران یادآور شد: متاسفانه در رابطه با بیماری‌های ناشی از کار هیچ آمار متقنی در کشور نداریم در حالی که احصای آمار دقیق می‌تواند به پیشگیری بهتر از این بیماری‌ها کمک کند.

وقوع حوادث ناشی از کار در مردان بیش از زنان

به گفته وی، طبق گزارش سازمان جهانی کار مردان در حوادث ناشی از کار، بیشتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند و منطقه آسیا و اقیانوسیه بالاترین مرگ و میر ناشی از کار را به دلیل وسعت نیروی کار این منطقه دارد.

5 شغل پرخطر کارگری

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، ساخت‌وساز، جنگل‌داری و ماهیگیری و تولید، پرخطرترین بخش‌ها از نظر حوادث شغلی هستند، گفت: از هر سه صدمه شغلی کشنده در سراسر جهان، یک مورد در میان کارگران کشاورزی رخ می‌دهد. 

تغییرات اقلیمی عامل اثرگذار بر محیط کار

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و تحولات الگوهای آب و هوایی تأثیرات قابل توجهی بر دنیای کار به ویژه حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای کارگران دارد، تصریح کرد: در مشاغلی که در محیط‌های روباز فهالند، نمونه‌هایی از خطرات شغلی که با تغییرات اقلیمی تشدید می‌شوند عبارت است از تنش‌های حرارتی، پرتو ماوراء بنفش، آلودگی هوا، رویدادهای غیر عادی اقلیمی مثل طوفان، بارندگی، گرما و سرما و... به همین دلیل سازمان بین ‌المللی کار، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارگران مازندران خواستار اجرای بیشتر عدالت اجتماعی
  • مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه به کارگران ساختمانی استان کردستان
  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • همزمان با هفته کارگر از کارگران نمونه خلیل‌آباد تجلیل به عمل آمد
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است