Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@10:38:23 GMT

قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم!

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۷۰۱۶

قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم!

بوئینگ اعتراف کرد که یک سال پیش از نخستین سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اندونزی از نقص ایمنی این نوع خاص از هواپیما آگاه و مطلع بوده است.

به گزارش ایسنا، از آنجایی که دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن نیز کشته شده و از بین رفته‌اند، بسیاری از کشورها و ایرلاین‌های جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام کرده و یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کرده‌اند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرم افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما تنها چند روز بعد آمریکا و کانادا نیز تصمیم گرفتند حداقل تا زمان معلوم شدن علت ماجرای سقوط این دو فروند هواپیمای جدید، پرواز آن را به حالت تعلیق درآوردند.

حالا تازه‌ترین اخباری که از سوی این غول هواپیماسازی آمریکایی منتشر شده است نشان می‌دهد که بوئینگ یک سال پیش از سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ از مشکل ایمنی آن آگاه بوده اما به نظر می‌رسد که هیچ تلاشی برای برطرف کردن آن نکرده است چراکه بر این باور بوده که این مساله هیچ مشکلی برای امنیت پرواز و جان مسافران به وجود نخواهد آورد.

بیشتر از دو ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می‌افتاد. بعد از این اتفاق، تمامی ایرلاین‌های جهان تصمیم گرفتند که به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند. هنوز هم با این‌که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ ۷۳۷ مکس زمین گیر شده است.

لازم به ذکر است که هم اکنون ۳۸۷ فروند هواپیمای بوئینگ در فرودگاه‌های سراسر جهان زمین گیر شده و تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز نخواهند داشت.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در این حوزه بر این باورند که این خبر بدون شک موجب سقوط بیشتر سهام بوئینگ خواهد شد چراکه نشان می‌دهد بوئینگ در خصوص امنیت پرواز هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس ۸ سهل انگاری کرده و موجب جان باختن خیل عظیمی از مسافران و خدمه پروازی شده است.

بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یک نقص نرم افزاری اعلام کرده و در تلاش بود تا با ارائه یک به‌روزرسانی نرم افزاری آن را برطرف کند اما نتایج پژوهش‌های متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌داد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بکار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است.

نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش‌تر نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.

بر اساس گزارش BBC، بوئینگ به عنوان شرکت سازنده این محصول اعلام کرد که تولید ماهانه هواپیمای ۷۳۷ مکس را تحت تأثیر دو حادثه مرگبار که به سقوط دو فروند جت مذکور و کشته شدن خیل عظیمی از مسافران و خدمه پروازی منجر شد، به میزان ۲۰ درصد کاهش داده و تولید آن را تا نیمه ماه آوریل سال جاری میلادی از ۵۲ فروند به ۴۲ فروند خواهد رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بوئینگ مشکل ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۷۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی یک نفر در پی سقوط از کوه صفه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از آسیب‌دیدگی یک نفر در پی سقوط از کوه صفه خبر داد.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حادثه سقوط یک نفر از کوه صفه ساعت ۱۵:۴۵ امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گزارش شد.

وی افزود: این حادثه توسط همنورد این فرد گزارش شد و اعلام کرد که خود او در مکانی گیر و همنورد او از فاصله‌ای حدود ۴۰ متری سقوط کرده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این حادثه در مسیر انحرافی و غیراصولی هفت چشمه رخ داده و فرد سقوط کرده از ناحیه پا و سینه و سر دچار آسیب شده بود و توسط عوامل اعزامی این سازمان به محل امن منتقل و تحویل عوامل اورژانس شد.

شریعتی با اشاره به اعزام اکیپ امداد و نجات از ایستگاه‌های شماره سه و ۱۲ ادامه داد: عملیات مذکور حدود سه ساعت به طول انجامید.

کد خبر 750384

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ در کومور
  • (ویدئو) پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی
  • آغاز فروش هواپیمای برقی عمود پرواز ارزان تر از هلی کوپتر
  • امداد رسانی پس از سقوط در ارتفاعات کرمان
  • خبری که جهان را نگران کرد؛ پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی!
  • جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود
  • آسیب‌دیدگی یک نفر در پی سقوط از کوه صفه
  • نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و از چه انواعی در اختیار دارد؟ (+عکس)