Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر حزب الامه سودان که بزرگ ترین حزب مخالف نظام عمرالبشیر است ، با محوری خواندن نقش ارتش در تغییر نظام سیاسی خارطوم گفت: نامزد ریاست جمهوری آینده نمی شوم. ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، " صادق المهدی " که از طریق انتخابات به هرم قدرت در سودان صعود کرده بود، با کودتای عمرالبشیر در سال 1989 از قدرت برکنار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که رهبری حزب الامه سودان را به عهده دارد، همزمان با شروع و گسترش اعتراضات مردمی علیه نظام عمرالبشیر به سودان بازگشت و نقش مهمی در همگرایی گروه های سیاسی و تشدید فشارها علیه نظام عمرالبشیر ایفا کرد.  صادق المهدی ، نهادهای مردمی، اتحادیه صنفی مشاغل و احزاب و گروه های سیاسی معارض را تحت ائتلافی به نام " آزادی و تغییر" جمع و هدایت آنها را به عهده گرفت. اکنون این ائتلاف برای ترسیم ساختار دوره انتقالی و چشم انداز قدرت در سودان با شورای نظامی این کشور  وارد گفت وگو شده است.

رهبر حزب الامه سودان در گفت وگو با روزنامه " الشرق الاوسط "  اقدام ارتش در برکناری عمرالبشیر را کودتا علیه نظام سابق سودان ندانست و گفت: برکناری عمرالبشیر تحقق خواست مردم بود. ارتشیان دستور رئیس جمهور سابق در حمله به اعتصاب کنندگان را نپذیرفتند و آن را رد کردند. این اقدام خوبی بود. هرچند که ارتش جزیی از نظام سابق بود، اما توانست جلوی کشتار مردم را بگیرد.

به نوشته روزنامه " السودانی " ، صادق المهدی با بیان اینکه پایداری مردم سبب پیروزی انقلاب سودان شد،  تصریح کرد: شورای نظامی که عمرالبشیر را از قدرت برکنار کرد، حق دارد در ساختار دوره انتقالی مشارکت داشته باشد.

وی با درخواست از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای ارائه کمک های اقتصادی خود به سودان گفت: عمرالبشیر به جایگاه سودان در جهان لطمه زد. گاهی اوقات با آمریکا نرد دوستی می باخت و یک زمانی هم  به حمایت های روسیه چشم امید می بست. درحقیقت،  سیاست های او سبب شد که مناسبات سودان با کشورهای جهان متحمل صدمات زیادی شود.

تحولات سودان |پیشنهاد معارضان به حاکمان نظامی؛ تشکیل دولت انتقالی 4ساله با 17 وزیر

صادق المهدی با اشاره به حوادث دارفور گفت: عمرالبشیر باید به دادگاه کیفری بین المللی " لاهه " سپرده شود تا به عنوان  جنایتکار جنگی محاکمه شود.

رهبر حزب الامه سودان با تاکید بر اینکه بعد از دوره انتقالی نامزد پست ریاست جمهوری نخواهد شد،  گفت: کارهای زیادی دارم که باید به آنها برسم البته حزب الامه نیز در دوره انتقال عهده دار کارهای اجزایی در سطح دولت نخواهد بود ولی در روند ساختار سازی این دوره مشارکت خواهد داشت.

فرستاده اتحادیه آفریقا در خارطوم

در همین حال،  روزنامه سودان تریبون با انتشار خبر ورود فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا به خارطوم نوشت: "محمد  حسن ولد لبات " با مقامات سودانی به گفت وگو نشست تا گزارشی از روند تحولات سودان تهیه کند و به اتحادیه آفریقا ارائه دهد.

فرستاده اتحادیه  آفریقا با حضور در یک  نشست خبری گفت: اتحادیه آفریقا از روند مذاکرات شورای نظامی با ائتلاف آزادی و تغییر حمایت می کند . ما به این مذاکرات خوش بین هستم، اما نمی توان وجود مشکلات در این مسیر را نادیده گرفت.

اتحادیه آفریقا در نشست اخیر خود در قاهره به شورای نظامی سودان 60 روز فرصت داد تا قدرت را به دولت مدنی واگذار کند، در غیر این صورت عضویت خارطوم در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درمی آید.

90 کشته در تظاهرات

همین روزنامه در خبر دیگری به نقل از  وزارت بهداشت سودان نوشت : از 19 دسامبر 2018 که تظاهرات علیه نظام عمرالبشر شروع شد تاکنون 90 نفر در جریان این نا آرامی ها جان خود را از دست داده اند.

پیش از این سازمان ها و نهادهای وابسته به نظام عمرالبشیر تعداد جان باختگان در تظاهرات سودان را 31 نفر اعلام کرده بود.

انتهای پیام/

 

R7969/P36355/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور سودان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور سودان کشور سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسکوف: روسیه پیروز جنگ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه و اروپا باید برای تعامل در آینده آماده شوند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه هیچ کشوری را در اروپا تهدید نمی کند و انتظار دارد که هیچ کشور اروپایی نیز تهدیدی برای روسیه نباشد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه و اروپا دیگر نمی توانند روابطی مانند گذشته داشته باشند و مسکو تجربیات فعلی را در نظر خواهد گرفت.

پسکوف گفت که عملیات ویژه نظامی با موفقیت برای روسیه به پایان می رسد و پس از آن روسیه و اروپا باید در خصوص نحوه تعامل با هم به توافق برسند.

سخنگوی کرملین تاکید کرد که مقدمات سفر رییس جمهور روسیه به چین در مراحل پایانی آماده سازی است و مسائل زیادی در دستور کار این سفر قرار دارد.

کد خبر 6089136

دیگر خبرها

  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • پسکوف: روسیه پیروز جنگ است