Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام معظم رهبری ضمن نامگذاری سال 98 با عنوان «رونق تولید» تاکید کردند:اینها همه مشکلات مهمّ اقتصادی ما است. صاحب‌نظران و کسانی که مطّلع از مسائل اقتصادی هستند، تصدیق میکنند، تأیید میکنند. معتقدند که ظرفیت های کشور برای شکوفایی اقتصاد، ظرفیّتهای بسیار آماده و مستعد و کاملی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ مقام معظم رهبری ضمن نامگذاری سال 98 با عنوان «رونق تولید» تاکید کردند: "اگر تولید رونق گرفت، آن وقت در بخشهای مختلفی تحوّل ایجاد خواهد شد؛ هم تأثیر می گذارد در اشتغال، هم تأثیر میگذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر میگذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر میگذارد در بالا رفتن ارزش پول ملّی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ببینید، اینها همه مشکلات مهمّ اقتصادی ما است. صاحب‌نظران و کسانی که مطّلع از مسائل اقتصادی هستند، تصدیق می کنند، تأیید می کنند. معتقدند که ظرفیت های کشور برای شکوفایی اقتصاد، ظرفیّتهای بسیار آماده و مستعد و کاملی است."

به نظر می رسد یکی از اهرمهای پیشران رونق تولید، اقتصاد دانش بنیان باشد در این راستا عباس پرداختی رئیس مرکز نوآوری کرمان در گفتگو با خبرنگار ما ؛گفت:  مساله ای که در رونق تولید به خصوص با نگاه به اقتصاد دانش بنیان قابل طرح هست این است صاحبان ایده و یا افراد دارای طرح هایی که منجر به تولید محصول دانش بنیان می شود؛ امسال به طور ویژه مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود:  با توجه راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این نوید داده شده،کسانیکه صاحب ایده هایی باشند و  بتواند ایده را به  محصول تبدیل کرده و به ازای این تولید محصول عده ای را مشغول به کار کنند یعنی هم اشتغالزا باشد و هم ثروت آفرین، می توانند از حمایت مالی و 130 خدمتی که برای شرکتهای دانش بنیان در کشور وجود دارد مانند خدمات سربازی، معافیتهای مالیاتی، استقرار در پارکهای علم و فناوری و ... استفاده کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان توضیح داد: با برگزاری رویدادهای کارآفرینی و راه اندازی مدارس کسب و کار ایده پردازی و بازاریابی و فروش در دانشگاه علوم پزشکی و مرکز نوآوری استان به طور ویژه می توانیم در این قسمت تاثیرگذار باشیم و امیدوارم در پایان سال بتوان چندین محصولی را که در این بازه زمانی وارد بازار شده اند را به مردم معرفی کنیم.

رئیس مرکز نوآوری کرمان با انتقاد از مقاله محور بودن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: برای محصول محور شدن پایان نامه های به خصوص در دوره های phd در کنار چاپ حداقل یک مقاله که بایستی با نمایه نوع یک مثل isi باشد؛ برای مقاله دوم دانشجویان می توانند ثبت اختراع یا محصولی را داشته باشند که به تایید مبادی زیرربط برسد؛ مثلا اگر داروی جدیدی را به شکل فرمالاسیون بخواهند وارد بازار کنند بایستی غذا و دارو تایید کرده باشد یا یک وسیله پزشکی باید به تایید اداره تجهیزات پزشکی وزارتخانه رسیده باشد.

وی ادامه داد: دانشجویان کارشناسی ارشد هم بدون داشتن مقاله با ارائه یک محصول فناورانه می توانند با نمره حداکثر و محصول محور فارغ التحصیل شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به روند تبدیل شدن مقاله به محصول، تشریح کرد: محصولی که در مقیاس آزمایشگاهی تولید می شود برای ورود به بازار باید مراحلی را پشت سر بگذارد که شامل مرحله پیش رشد، رشد و نهایتا گسترش مقیاس از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی است که البته کار راحتی نیست.

پرداختی خاطرنشان کرد: صاحبان ایده اگر تاییدیه ها را از مبادی ذیر ربط بگیرند برای تبدیل از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی در مرکز رشد، پارک علم وفناوری استان و همچنین مراکز رشد دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه آزاد تسهیلاتی وجود دارد اما بخش مهم حمایتهای مالی از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان قابل پیگیری است.
 
مسعود ترکزاده رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما ؛با تاکید بر حرکت به سمت دانشگاههای کارآفرین گفت: با توجه به رویکرد دانشگاهها در نسل سوم و چهارم یعنی حرکت دانشگاهها از سمت دانشگاه آموزشی و پژوهشی به سمت دانشگاههای کارآفرین و فناورمحور بسیار اهمیت دارد مقالاتی که  ارائه می شود محصول محور در حوزه کارآفرینی و فناوری باشد.

وی ادامه داد: ما در حوزه تولید علم به جایگاه بالایی در جهان رسیدیم و بالای 40 هزار مستند علمی جایگاه بسیار خوبی را در دنیا تجربه می کنیم اما متاسفانه رویکرد بسیاری از این مقالات در حوزه فناوری و کارآفرینی بسیار ضعیف هست و می طلبد این چرخش نگاه در دانشگاهها صورت گیرد.

رئیس پارک علم وفناوری استان کرمان توضیح داد: اگر قرار هست دانشگاههای ایران وارد نسل سوم و چهارم بشوند و به دانشگاههای کارآفرین و فناور تبدیل شوند قطعا باید رویکردشان از پژوهشی محض به پژوهشی کاربردی، پژوهشی فناوری و پژوهشی کارآفرینی تغییر کند.

ترکزاده افزود: ما نباید پژوهش را کنار بگذاریم بلکه باید رویکرد حوزه پژوهش را به سمت کارآفرینی وفناوری تغییر دهیم یعنی در پژوهشهایمان صرفا دنبال چاپ یک مقاله نیستیم بلکه باید اثربخشی این مقاله ها را در حوزه صنعت ببینیم.

وی با تاکید بر لزوم کسب درآمد از دستاوردهای علمی تشریح کرد:در حوزه نیازمندیهای داخلی وایجاد ثروت از طریق ایجاد دانش فنی و فروش آن به دنیای مدرن امروزی می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرد؛ یعنی ما باید مسائل دنیا را حل کنیم اما نباید دستاوردهایمان را رایگان در اختیار دنیا قرار دهیم بلکه بایستی در حوزه انرژی، مواد و حوزهای متفاوتی که توانایی داریم فعالیتهایمان را انجام دهیم و نتایج آن را به صورت فناوری دانش فنی و ثبت اختراع به دنیا عرضه کنیم تا بتوانیم از محل انها کسب درآمد و ثروت کنیم.

رئیس پارک علم وفناوری استان کرمان با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه ایران خاطرنشان کرد: امروز بهترین زمان برای شکوفایی علمی و تولید ثروت است ما باید باور کنیم که می توانیم اقتصادمان را مستقل از اقتصاد نفتی و با تکیه بر دانشگاهیان و محققین و واحدهای تحقیق و توسعه و صنعت کار را پیش ببریم و بهترین آینده را در گام دوم انقلاب برای کشور رقم بزنیم.
 
وی با تاکید بر رویکرد دولت نسبت به توسعه فعالیتهای پارکهای علم وفناوری گفت: تقریبا تمام پارکهای کشور از افزایش بودجه 70 درصدی برخوردار شدند در حالیکه در بودجه انقباضی نوشته شده است این موضوع عزم دولت در راستای حرکت به سمت حوزه فناوری را نشان می دهد.

مسعود ترکزاده در رابطه با فعالیتهای مراکز رشد در کرمان اظهار داشت: امسال دو مرکز رشد جدید را به بهره برداری می رسانیم که یکی از آنها مشترک با دانشگاه شهید باهنر کرمان و دیگری مشترک با دانشگاه پیام نور کشور است که این دو مرکز در دل دانشگاههای بزرگ ایجاد شده اند برای اینکه بتوانند ایده های خلاقانه و افراد صاحب فکر را پذیرش کنند.

رئیس پارک علم وفناوری استان کرمان افزود: در واقع حمایت مادی و معنوی که از صاحبان ایده به عمل می آید زمینه را برای ظهور و بروز خلاقیتها و توانمندیهای فنی آنها فراهم می کند؛ زیرا در کنار حمایتهای مالی، توانمندسازیها از طریق کارگاههای آموزشی آشنایی با اصول برندینگ و تجاری سازی و کارگاههای آموزشی که موردنیاز یک کسب و کار کوچک است به صورت جامع و کامل به عزیزان کرمانی ارائه می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۴۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است