Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بعد از لغو ناگهانی سفرش به آلمان شامگاه سه‌شنبه در سفری سرزده وارد بغداد شد و با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر و «برهم صالح»، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

به نوشته «سی‌ان‌ان» پامپئو در مسیر سفر به بغداد درباره انگیزه‌های این سفر به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم با سران این کشور صحبت کنم تا به آن‌ها اطمینان خاطر بدهم آماده‌ایم همچنان به آن‌ها اطمینان بدهیم که عراق کشوری مستقل و با حاکمیت ملی باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وزیر خارجه آمریکا سوالات خبرنگاران را درباره دلایل تغییر ناگهانی برنامه سفرش بی‌پاسخ گذاشت. او علی‌رغم این، ادعا‌های ثابت‌نشده درباره اینکه ایران قصد حمله به منافع آمریکا در عراق دارد را تکرار کرد و گفت که وقوع چنین اتفاقی بر عراق هم اثرخواهد گذاشت.

وی گفت: «مطمئناً اگر منافع آمریکا در عراق تهدید شود روی عراق هم اثر خواهد گذاشت.»

پامپئو، در توضیح بیشتر درباره ادعا‌های مطرح‌شده در خصوص قصد ایران برای تهدید منافع آمریکا در عراق گفت: «تلاش‌هایی در جریان بودند تا نیرو‌های آمریکایی که مبارزه علیه داعش را ادامه می‌دهند از عراق بیرون رانده شوند. این از اهمیتی باورنکردنی برای دولت عراق برخوردار است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را از سفرهایش در شامگاه سه‌شنبه مطلع کرده و ترامپ از او خواسته چندین پیام [به مسئولان در عراق]برساند.

وی گفت: «پیام‌های اصلی این‌ها هستند: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم عراق در وضعیتی است که رابطه‌ای که ما با آن‌ها تشکیل داده‌ایم و رابطه‌ای که متحدان ما در منطقه با آن‌ها تشکیل داده‌اند مستحکم باقی می‌ماند.»

خبرگزاری رویترز هم سخنان پامپئو درباره انگیزه‌اش از این سفر را بعد از دیدار او با مقام‌های عراقی پوشش داده است.

طبق نوشته این رسانه، پامپئو بعد از دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت: «با آن‌ها درباره اهمیت اینکه آن‌ها بتوانند از آمریکایی‌ها در کشورشان محافظت کنند صحبت کردیم.»

پامپئو گفته یکی از اهداف این سفر این بوده که مقام‌های عراقی از «تهدیدهای» موجود علیه نیرو‌های آمریکایی مطلع شوند تا بتوانند از آن‌ها محافظت کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که حمایت آمریکا از حاکمیت مستقل عراق را یادآوری کرده و گفته است: «نمی‌خواهیم کسی، به ویژه از طریق حمله به کشوری دیگر در داخل عراق، در امور کشور آن‌ها دخالت کند.»

رویترز نوشته پامپئو در پاسخ به این سوال که آیا دولت بغداد در معرض تهدیدی از طرف ایران قرار داشته که موجب نگرانی آمریکا درباره حاکمیت مستقل این کشور شده، گفت: «نه، نه. در کل از وقتی که راهبرد امنیت ملی آمریکا در آغاز دولت ترامپ بیرون آمد، این موضع ما بوده است.»

وزیر خارجه آمریکا گفته با مقام‌های عراقی درباره نیاز‌های آن‌ها در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به خصوص برق، نفت و گاز طبیعی هم گفتگو کرده است.

دولت آمریکا اخیراً اعلام کرده در راستای سیاست موسوم به «فشار حداکثری علیه ایران» قصد ندارد معافیت‌های کشور‌ها از تحریم‌های اعمال‌شده بر خرید نفت ایران را تمدید کند.

این تصمیم دولت ترامپ با واکنش‌های منفی گسترده در سراسر دنیا مواجه شده است. جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در واکنش به تحریم‌های آمریکا از حقوقش در برجام استفاده کرده و برخی از تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد.

واکنش پامپئو به تصمیم‌های احتمالی جدید ایران درباره برجام

وزیر خارجه آمریکا که به عراق سفر کرده بامداد چهارشنبه به گزارش‌ها درباره قصد احتمالی ایران برای کاهش تعهداتش در برجام واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایران به گزارش‌ها درباره احتمال اتخاذ تصمیم‌های جدید از سوی ایران درباره برجام در واکنش به بدعهدی‌های طرف غربی در اجرای این توافق واکنش نشان داد.

پامپئو که به بغداد سفر کرده در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارند که ایران قصد دارد با استناد به مفاد برجام برخی از تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد گفت: «شما یا به این توافق پایبند هستید و یا نیستید. ما از این توافق خارج شده‌ایم، آن‌ها می‌توانند تصمیم خودشان را بگیرند.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در این توافق خاتمه داد.

دولت ترامپ همچنین بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشور‌های دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.

واشنگتن به عنوان جزئی از این کارزار، هجمه‌های رسانه‌ای-تبلیغاتی و تلاش برای القای فضای جنگ را در دستور کار قرار داده است. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین راستا بامداد دوشنبه از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا با هدف مقابله با تهدید احتمالی ایران خبر داد.

برخی منابع خبری روز دوشنبه به خبرگزاری فارس گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران، در پی اقدام آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و کوتاهی کشور‌های اروپایی در محقق کردن وعده‌هایشان تصمیم گرفته در روز‌های آینده تصمیم‌های ویژه‌ای را عملیاتی کند.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: مایک پامپئو عراق سفر سرزده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان

وزیر علوم گفت: وقتی که آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود و حمایت و دفاع از مظلوم جرم تلفی می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران عزیز اسلامی می‌بالیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتشار پست‌هایی در خصوص خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در صفحه مجازی خود اعلام کرد: وجدان بیدار دانشگاهیان دانشگاه‌های جهان در مقابل درندگی، نسل کشی، کشتن غیر نظامیان، بانوان و کودکان در غزه خروشید.

حمایت دانشگاه امیرکبیر از دانشجویان آمریکا در حمایت از غزه

وی همچنین در پست‌های دیگری عنوان کرد: «وقتی که آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود و حمایت و دفاع از مظلوم جرم تلفی می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران عزیز اسلامی می‌بالیم. یورش پلیس آمریکا به تجمع دانشجویان این بار در دانشگاه تگزاس، تظاهرکنندگان تنها خواستار توقف نسل کشی در غزه هستند.

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضو‌ها را نماند قرار

این اعتراضات حکایت از وجدان بیدار دارد، مسئولین آمریکا، به ندای وجدانتان گوش دهید، درندگی، نسل کشی، کشتن غیر نظامیان، بانوان و کودکان دور از شان بشر و بشریت است، یادتان باشد، خیلی زود دیر می‌شود.

امان از وقتی که خدا بخواهد و امان از وقتی که خدا نخواهد، عزت و ذلت دست خداست، خداوند قدرت مطلق است، با خدا در نیفتید، خدا را باور کنید، خداوند با مظلومان است، خون مظلوم تاوان سختی دارد.»

وی همچنین صبح امروز در میان جامعه دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: وقتی جامعه دانشگاهی دنیا در مقابل جنایت‌های اسرائیل بایستند حتما معادله عوض می‌شود و دنیا در مقابل این نسل‌کشی موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیمات جدی‌تری خواهند گرفت.

وی تأکید کرد: از همه دانشگاه‌های کشور و دنیا می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی در غزه، درندگی و کشتن غیرنظامیان زنان و کودکان از خود حساسیت نشان دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد