Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-07@20:53:14 GMT

هوش مصنوعی به کمک سرطان سینه می‌آید

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۵۷۵۴

هوش مصنوعی به کمک سرطان سینه می‌آید

ایتنا - محققان موفق با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته موفق به توسعه روشی برای پیش‌بینی سرطان سینه شدند.
با استفاده از فاکتورهایی مانند ژنتیک و سابقه خانوادگی می‌توان تا اندازه‌ای احتمال بروز سرطان سینه را اندازه‌گیری کرد، ولی دستیابی به روشی دقیق برای برای بررسی احتمال این بیماری ضروری است. شناسایی افرادی که در معرض این عارضه قرار دارند، گامی موثر در پیشگیری و تشخیص زودهنگام محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا از ایرنا، به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

تراکم بافت سینه یعنی میزان بافت متراکم در مقایسه با بافت چربی که در غربالگری ماموگرافی به راحتی قابل تشخیص است، در کنار عوامل خطر دیگر، روشی برای پیش‌بینی ابتلا به سرطان سینه است. 
مطالعات محققان دانشگاه ام آی تی نشان می‌دهد اطلاعات قابل توجهی در تصاویر ماموگرافی موجود است و با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین می‌توان احتمال بروز سرطان سینه را پیش‌بینی کرد.

در این مطالعه محققان سه روش مختلف ارزیابی ریسک را مقایسه کردند، روش اول بر مبنای فاکتورهای خطر سنتی قرار دارد، روش دوم بر مبنای اطلاعات به دست آمده از ماموگرافی و مقایسه اطلاعات افراد مختلف است و روش سوم یک روش ترکیبی متشکل از روش‌های اول و دوم است.

محققان برای توسعه روش‌های یادگیری ماشین، 90 هزار تصویر ماموگرافی بیش از 40 هزار زن را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از بررسی تراکم بافت سینه و عوامل خطر دیگر توانستند سرطان را قبل از بروز پیش‌بینی کنند. سرطان سینه در صورت تشخیص سریع به راحتی قابل درمان است.

ممکن است رشد تومور سینه کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع ترین علایم سرطان سینه وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل، تورم در ناحیه زیر بغل، درد یا حساسیت در سینه، مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه، هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه، تغییر دمای پوست ناحیه سینه، تغییر شکل نوک سینه و احساس فرو رفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه، ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه و هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه هستند.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی سرطان سینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزت جمهوری اسلامی حاصل رشادت سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به‌مناسبت هفته معلم، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تربت‌حیدریه با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه دیدار کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در این دیدار اظهار کرد: امنیت، اقتدار و عزت جمهوری اسلامی حاصل فداکاری و رشادت مجموعه عظیم و قدرتمند سپاه پاسداران و سایر نیرو‌های مسلح است.

محمد حاتمی همچنین گزارشی از فعالیت‌های شاخص رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه، مجموعه فعالیت‌ها در مرکز رشد، مرکز تخصصی طب ورزشی و رشته دایر ارائه کرد و افزود: براساس نیاز جامعه جوانان در شهرستان می‌توانیم رشته‌های مهارتی مورد تقاضای منطقه را در این دانشگاه دایر کنیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تربت‌حیدریه هم در این دیدار با اشاره به موقعیت مهم دانشگاهیان در شناخت، تبیین مسائل سیاسی و فرهنگی، از تلاش دانشگاهیان در همراهی برای رفع مشکلات و معضلات اجتماعی قدردانی کرد.

علی یعقوبیان متذکر شد: شهید مطهری الگویی برای استادان و جوانان است؛ چراکه با شجاعت و غیرت دینی برخورد منطقی با مخالفان نظام داشت.

وی مطرح کرد: در بیشتر کشور‌ها پارامتر‌های قدرت و ارزش جامعه را نیروی نظامی و نیرو‌های متخصص می‌دانند که توسط استادان و معلمین نیروی انسانی متعهد و متخصص پرورش داده می‌شوند؛ چراکه آینده کشور در گرو تربیت چنین نسلی است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تربت‌حیدریه بر ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

سرهنگ پاسدار ماهر و سروان ارمی هم ضمن تبریک هفته معلم، تعلیم و تربیت را بسیار مهم حساس و حیاتی عنوان کردند و افزودند: باید استادان با ایجاد روحیه امیدآفرینی و از بین بردن یأس و ناامیدی، مسیر روشن و امید به آینده و دانایی را تقویت کنند.

سرهنگ ماهر گلزار پنج شهید گمنام در دانشگاه را منشأ و مأمنی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی شهرستان تربت‌حیدریه برشمرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عزت جمهوری اسلامی حاصل رشادت سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح است
  • ماموگرافی برای غربالگری سرطان از ۴۰ سالگی
  • ۱۹ رباط صلیبی پاره! هدیه برنامه منظم لیگ
  • برگزاری مسابقات پرس سینه انتخابی تیم ملی در شهر مهاباد
  • مانیتور جدید ال‌جی کاربرد پزشکی دارد
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی سروستان به قطب جدید صنعتی فارس/راه‌اندازی ناحیه صنعتی کوار
  • بازدید دادستان تهران از دادسرای ناحیه ۳۸
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند