Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:58:22 GMT

هزینه های دارویی ایران 2 برابر میانگین جهانی است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۶۵۳۵

هزینه های دارویی ایران 2 برابر میانگین جهانی است

زنجان - ایرنا - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: میانگین هزینه دارویی دنیا 15 درصد از اعتبارات نظام سلامت است در حالیکه این میزان در ایران 2 برابر و در برخی مواقع بیشتر است.

دکتر سید مرتضی خاتمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متاسفانه منابع تخصیصی در این حوزه به درستی هزینه نمی شود، افزود: با توجه به حساسیت موضوع باید داروهای اساسی که عمده آنها بیولوژیک هستند و با فناوری های نوین تولید می شوند را در کشور تولید کرد تا نیاز به خارج در این حوزه کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در حال حاضر به لحاظ تعدادی و حجم، 97 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود اما برای سه درصد باقیمانده بیش از 2 برابر داروهای تولید داخل هزینه پرداخت می شود.
خاتمی بابیان اینکه راهکار این مساله صرفه جویی و کاهش مصرف خودسرانه دارو است، یادآور شد: دارو کالای راهبردی و کلیدی بشمار می رود و بر این اساس نیز حساسیت ویژه ای دارد و لذا برنامه ریزان و سیاستگذاران باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درک حساسیت این مهم بطور روزانه کمبودهای این بخش را به دقت رصد می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد، مسئولان بانکی و ارزی کشور نیز با درک این حساسیت بتوانند به موقع و بصورت منظم ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه دارویی را تامین کنند.
خاتمی افزود: بی توجهی به این امر موجب آسیب به صنعت دارویی کشور می شود و تا کنون با ساز و کارهای اتخاذ شده مشکل جدی در این حوزه وجود نداشته است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: لازمه تحقق وضعیت مناسب این است که دست اندرکاران حوزه بانکی، وزارت صمت و متولیان حوزه تخصیص ارز به حوزه دارویی کشورمان بیش از گذشته توجه جدی داشته باشند.
9646/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت درمان هزينه هاي دارويي نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۶۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی، عصر امروز، در همایش روز مزرعه در سلسله، گفت: این شهرستان به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در لرستان مطرح است.

او با اشاره به ضرورت امنیت غذایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی، اضافه کرد: ما باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: حدود هزار و 700 هکتار  از سه هزار و 500 هکتار کلزای این استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه چهار میلیون دلار ارز سالانه برای واردات روغن هزینه می‌شود، بیان کرد: ما باید کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کنیم و در این راستا یکپارچه‌سازی اراضی بسیار مهم است.

او با اعلام اینکه میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور 4.5تن است، اضافه کرد: این آمار در لرستان 5.5تن در هر هکتار است و هزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان