Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@09:33:58 GMT

فالوئرها در صف عکس و امضا

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۸۹۸۶

فالوئرها در صف عکس و امضا

ایسنا نوشت: پرسه در میان راهروهای نمایشگاه کتاب به سمت غرفه‌هایی که صف‌های امضای کتاب‌شان تا چند متر آن‌طرف‌تر کشیده است، هدایت‌مان می‌کند. جست‌وجو در لابه‌لای جمعیت گاهی نگاه‌مان را به کتابی که همراه چهره نویسنده‌اش روی بنر در قاب سلفی‌ها جای می‌گیرد می‌رساند. برخی دیگر از سلفی‌ها هم البته اصرار دارند چهره نویسنده را هم در خود جای بدهند تا احتمالا لایک بیشتری بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دروغ چرا، راستش را بخواهید نه ما و نه تعدادی از چهره‌های ادبی حاضر در همان حوالی نمی‌دانیم این شاعر یا نویسنده که در صف امضا و سلفی‌اش ایستاده‌اند، اصلا کیست.

کمی آن‌طرف‌تر هم باز انگار بازار اینستاگرام برای بازدیدکنندگان داغ است. اما این‌بار نه تنها داغ، بلکه اصلا گواه است. یکی به دیگری می‌گوید که چطور فلانی را نمی‌شناسی؟! مگر ندیدی که ۹۰ کا فالوئر دارد؟! آن یکی هم انگار قانع می‌شود و رمانی را که در دست دارد به مجموعه شعر این یکی که فالوئر بیشتری دارد، ترجیح می‌دهد. 

کمی گپ‌وگفت با برخی ناشران نشان می‌دهد که اصلا انگار آمده‌اند تا این‌گونه باشند و ناشر چنین کتاب‌هایی. 

روابط عمومی یکی از همین نشرها با افتخار می‌گوید که در کنار فروش کتاب یکی از نویسندگانی که به تازگی در اینستاگرام به‌عنوان نویسنده برای خودش فالوئر جمع کرده است، توانسته کتاب فلان نویسنده مطرح را بفروشد. او می‌گوید مگر مردم تا چند سال کتاب‌های مطرح ادبیات کلاسیک جهان را می‌خرند و اگر بخواهند به امید آن‌ها باشند اصلا صنعت نشر نمی‌چرخد و این اقتصاد نشر است.

از آن طرف یکی دیگر از دست‌اندرکاران همین نشرها می‌گوید رسانه دوران به اوج رسیدن کتاب‌های ادبیات کلاسیک جهان مجله‌ها بوده‌اند و حالا رسانه اینستاگرام است. اما باید دید وقتی یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام معیار صلاحیت می‌شود، محصولات‌ حاصل از آن چه جایی در دنیای ادبیات خواهند داشت؟

در  روزهای نمایشگاه کتاب کم به گوش‌مان نرسید مکالمه‌های بازدیدکنندگان یا اظهارات خودشان در گفت‌وگو با ما که می‌گفتند «آمده‌اند عکس و امضا بگیرند» و بعد هم کتاب خریده‌شده را در قفسه گوشه اتاق راهی خاک خوردن کنند. 

فالوئرها برای امضا گرفتن و عکس با نویسنده صف‌های طولانی می‌بندند و بی‌ این‌که نگاهی به دیگر کتاب‌ها و نمایشگاه بیندازند از همان طرف راه‌شان را برای آپلود عکس‌ها در اینستاگرام کج می‌کنند. 

البته این رفتار تمام مخاطبان کتاب نیست و طرفداران حرفه‌ای کتاب معیار سنجش‌شان برای خرید کتاب چیزهای دیگری است نه تعداد فالوئرها؛ هرچند در این بین برخی ناشران بگویند آن‌چه تکانی به فروش کتاب‌ می‌دهد همان مخاطبان صفی و فالوئرها هستند، اما بسیار هستند ناشران، نویسندگان و مخاطبانی که با این موج‌ها همراه نمی‌شوند. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کمیته امداد امام خمینی (ره) فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت در دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

این تفاهمنامه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، راه اندازی مراکز مشاوره در کتابخانه های عمومی و اجرای طرح «راه زندگی» با حضور مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برنامه مورد اشاره فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 6090181 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • جدیدترین تصویر از همسر ایرانی ژوزه مورایس
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • چرا افراد معروف برای خرید فالوور، خرید فالوور اینستاگرام را انتخاب می‌کنند؟
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو