Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-08@03:08:25 GMT

تاکيد بر گسترش روابط ایران و روسیه

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۶۱۹۲

ظریف در نشست خبری با لاوروف: ایران و روسیه به عنوان دو شریک در منطقه، جهان و دو همسایه هستند و در موضوعات منطقه و جهان دیدگاه‌های بسیار نزدیک به هم داریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار ‌و گفتگو با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفتگو با همتای روس خود، شامگاه سه شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد.  رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز (چهارشنبه) همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفتگو کرد.  وزرای امور خارجه دو کشور پس از دیدار دوجانبه، در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشستي خبری با ظریف گفت: من مذاکراتی بسیار مهم با همتای ایرانی خود برگزار کردم. ما در ارتباط با روابط دو جانبه با یکدیگر گفتگو کردیم. ما گفتگو‌هایی را به طور منظم در سطح سیاسی و در بالاترین سطح برگزار می‌کنیم از جمله این که سال گذشته، سران دو کشور چهار بار با یکدیگر ملاقات داشتند. ما در تلاش برای فراهم کردن شرایط به منظور برگزاری مذاکرات سه جانبه بین روسیه، ایران و ترکیه هستیم که انتظار می‌رود این بار در روسیه برگزار شود. ما همچنین تماس‌های قابل توجهی بین وزارت خانه‌ها از جمله وزارت امور خارجه و پارلمان‌های دو کشور داریم. ما از پیشبرد روابط خود در همه زمینه‌ها به شدت نفع می‌بریم. سیاست خارجی یکی از این زمینه‌ها محسوب می‌شود و ما در حال هماهنگ کردن رویکرد‌های خود در ارتباط با مبارزه با تروریسم هستیم. ما همچنین در تضمین این موضوع با یکدیگر همکاری می‌کنیم که منافع ایرانی‌ها و روس‌ها بر آورده شود. همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در سطح خوبی بین دو کشور قرار دارد. متأسفانه ما با تحریم‌های غیر قانونی مواجه هستیم که به طور یکجانبه از سوی آمریکا اعمال شده اند و این اقدام با دور زدن شورای امنیت انجام می‌شود. ما بر تعهد خود در پیشبرد همکاری‌های اقتصادی خود تأکید کرده ایم. ما همچنین در پی یافتن راه‌هایی موثر برای انجام این کار هستیم که تحت تأثیر محدودیت‌های غیر قانونی اعمال شده از سوی آمریکا قرار نگیرد. ما یک سری طرح‌های دلگرم کننده مشترک داریم. کمیته دو جانبه‌ای در این زمینه قرار است ماه آینده در تهران برگزار شود.
 ما توافق کردیم یک سری تنظیمات را در استانه برگزاری آن نشست در پیش بگیریم. ما یک پروتکل امضا کرده ایم که سبب تسهیل مراودات و رفت و آمد‌ها بین دو کشور می‌شود به ویژه این که فرایند صدور روادید برای کار آفرینان به شدت تسهیل شده است. آن‌ها در مدت زمان کوتاهی می‌توانند روادید دریافت کنند.
فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند سبب تقویت روابط مردم با مردم شود. ما گفتگو‌هایی مفصل در ارتباط با مسائل بین المللی برگزار کردیم از جمله در ارتباط با سوریه، لیبی، یمن، عراق، افغانستان و ونزوئلا و همچنین موضوعات مرتبط با آن‌ها گفتگو کردیم. در ارتباط با طیف گسترده‌ای از موضوعات، رویکرد‌های ما به یکدیگر به شدت نزدیک است. سوریه یکی از مسائل مهم مطرح شده در گفتگو‌های ما بود. از تلاش‌های سه کشور در نشست آستانه قدردانی می‌کنم. ما طی چند ماه گذشته توانستیم به پیشرفت‌های خوبی برسیم.
ما یک سری اقدامات را تعیین کردیم که در آینده‌ای نزدیک انجام شوند و مذاکرات تحت حمایت کنگره ملی سوریه که سال گذشته تشکیل شد انجام شود. البته ما در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک گفتگو کردیم که به توافق هسته‌ای ایران مشهور است. این توافق نامه چهار سال پیش تأیید شد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آن را تصویب کرد​.
 سال گذشته آمریکا اعلام کرد از این توافق نامه خارج می‌شود که نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه شورای امنیت محسوب می‌شد که یک قطعنامه الزام آور نه تنها برای اعضای شورای امنیت بلکه برای همه کشور‌های عضو سازمان ملل محسوب می‌شود. باید آمریکا را مقصر اوضاعی بدانیم که امروز ما با آن مواجه هستیم. اوضاع به شدت پیچیده است؛ و این موضوع سبب می‌شود اجرای تعهدات از سوی اعضای برجام به کاری دشوار تبدیل شود.
ما می‌خواهیم با ایران همکاری داشته باشیم. اوضاع کنونی سبب تضعیف رژیم منع اشاعه می‌شود. در آستانه برگزاری نشست منظم کنفرانس منع اشاعه هسته‌ای که قرار است سال آینده برگزار شود، نگرانی‌هایی ایجاد شده است. همکاران من امروز ما را در جریان برخی مسائل قرار دادند و این که مقامات ایران یک سری اقدامات را در پیش گرفته اند. این تلاش‌ها در راستای مفاد برنامه جامع اقدام مشترک انجام می‌شوند که توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است.  وزير امور خارجه روسيه افزود ما می‌توانیم تأیید کنیم که تعهد ما در ارتباط با اجرای این قطعنامه و به برجام همچنان به قوت خود باقیست. ما توافق کردیم که با دیگر طرف‌های این توافق نامه غیر از آمریکا همکاری کنیم که تصمیم گرفت از این توافق نامه خارج شود. ما بر این باوریم که همه اعضا باید با قاطعیت همه تعهدات خود را در قبال توافق هسته‌ای اجرایی کنند، همان گونه که همگان در نشست تروئیکای اروپایی و روسیه و چین بر سر این موضوع توافق کرده اند. این نشست‌ها سال گذشته در ماه‌های ژوئیه و سپتامبر برگزار شد.
 در این نشست ها، کشور‌ها از تعهدات قاطع ما برای حفظ این تنظیمات تمجید کردند. کشور‌های اروپایی وعده دادند راهی برای تداوم همکاری‌ها پیدا خواهند کرد. امیدوارم آن‌ها بتوانند به وعده‌های خود عمل کنند. این نشست بسیار مفید و سازنده بوده است. ما در ارتباط با مسائل مهم زیادی با یکدیگر گفتگو کردیم، زیرا اوضاع در زمان کنونی بسیار مبهم است. به همین دلیل ما باید تماس‌ها را با یکدیگر افزایش دهیم. ما باید به قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند باشیم که برنامه جامع اقدام مشترک را تأیید کرده است. ظريف: اقدامات ایران در مورد توافق هسته ای، ناقض برجام نیست
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در اين نشست خبری مشترک با همتای روس خود اعلام کرد حامل نامه ای از حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره تصمیم تهران در خصوص توافق هسته ای، به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هستیم.
وزیر خارجه ایران اعلام کرد فقط روسیه و چین از ایران در مورد توافق هسته ای حمایت کرده اند. اقدامات ایران در مورد توافق هسته ای ناقض برجام نیست و 60 روز برای اجرای اقدامات دیپلماتیک فرصت باقی است.
وي افزود ما و روسیه به توافقنامه هسته ای پایبند هستیم و کشورهای اروپایی هم درباره پایبندی به این توافقنامه سخن می گویند، اما کاری درباره آن انجام نمی دهند.
ظريف تاکيد کرد پایبندی خود به توافقنامه هسته ای را اعلام کردیم و اقدامات آمریکا درباره این توافقنامه غیرقانونی است. واشنگتن تعهدات خود در توافقنامه ها را یکی پس از دیگری کنار می گذارد. ما درباره مسائل متعدد گفتگو کردیم و دو کشور درباره بسیاری از مسائل، توافق نظر دارند. نباید خط مشی مخرب آمریکا ادامه پیدا کند و روسیه نقش بسیار مهمی در این باره ایفا می کند. فرآیند آستانه تنها راه برای حل مسئله سوریه و پایان بحران در این کشور است. 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: روسیه ایران لاوروف ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رسانه‌های عربی به سفر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران و نشست‌های وی با مقامات کشورمان در شرایط حساس منطقه توجه ویژه ای نشان داده اند. این رسانه‌ها با تاکید بر اینکه سفر بارزانی به ایران یک سفر مهم به شمار می‌رود به تمایل تهران و اربیل برای گسترش روابط دوجانبه در راستای تقویت صلح منطقه اشاره کردند. البته ناگفته نماند که برخی رسانه‌های عربی معلوم الحال و انگشت شمار تلاش کردند از طریق شیطنت‌های رسانه‌ای با القای به اصطلاح مداخله ایران در امور داخلی عراق، روابط دو جانبه میان تهران و اربیل و همچنین سفر بارزانی به کشورمان را تحت الشعاع قرار دهند.

شبکه الحدث عربستان نیز با پخش یک گزارش در خصوص سفر بارزانی به ایران تاکید کرد: یک منبع در دفتر بارزانی این سفر را مهم خوانده است. وی نیز این سفر را آغاز مرحله جدیدی از روابط دوجانبه توصیف کرده است. این پنجمین سفر بارزانی به ایران طی ۱۱ سال گذشته به شمار می‌رود.

کردستان ۲۴ نیز با انتشار یک کلیپ ویدئویی گزارش داد: مسئولان ایرانی از نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران استقبال به عمل آوردند.

پایگاه خبری کردی رووداو نیز با انتشار گزارشی در خصوص سفر بارزانی به ایران نوشت: قرار است بارزانی در نشست‌های خود با مسئولان ایرانی در خصوص راه‌های تقویت روابط دو جانبه میان تهران و اربیل رایزنی کند. آخرین سفر بارزانی به ایران ۲ سال و ۹ ماه قبل بود.

خبرگزاری بغداد الیوم نیز با اشاره به نشست میان رئیس جمهور ایران و رئیس اقلیم کردستان عراق نوشت: دو طرف در این نشست بر ضرورت تقویت روابط دو جانبه بر اساس اصل حسن همجواری و منافع مشترک و افزایش سطح تبادلات تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

بخش عربی میدل ایست نیوز نیز در این خصوص گزارش داد: بارزانی تلاش می‌کند از رهگذر این سفر به ایران روابط دو جانبه را بهبود بخشد. این سفر که یک مسئول در دفتر بارزانی آن را مهم توصیف کرده بعد از سلسله مذاکرات گسترده با رهبران سیاسی بغداد انجام می‌شود.

پایگاه خبری موازین نیوز در خصوص سفر بارزانی به ایران نوشت: رئیس اقلیم کردستان عراق در رأس یک هیأت بلند پایه و در چارچوب یک سفر رسمی وارد ایران شده است.

قرار است بارزانی با مقامات ارشد ایران به ویژه مقام معظم رهبری دیدار کند.

شبکه الغدیر عراق نیز تصاویر نشست بارزانی با رئیس جمهور ایران را در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد.

خبرگزاری شفق نیوز نیز با اشاره به این نشست گزارش داد: رئیسی و بارزانی در نشست مشترک خود در خصوص مساله هماهنگی میان ایران، عراق و اقلیم کردستان عراق با هدف تقویت صلح در منطقه توافق کردند.

پایگاه خبری رووداو در گزارشی دیگر که در پلتفرم ایکس منتشر کرد به نظر عراقی‌ها در خصوص سفر بارزانی به ایران پرداخت. در این گزارش که مجموعه‌ای از مصاحبه با شهروندان عراقی بوده آمده است: عراقی‌ها نسبت به سفر بارزانی به ایران خوشبین هستند. آنها معتقدند که این سفر به نفع امنیت و منافع عراق و اقلیم کردستان عراق است.

کد خبر 6098171

دیگر خبرها

  • گزارش سفیر ایران در روسیه به امیرعبداللهیان
  • پوتین در مراسم تحلیف: روسیه از گفتگو با کشور‌های غربی امتناع نمی‌کند
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم