Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:47:36 GMT

خلوص نیت از شرایط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۸۰۵۸

خلوص نیت از شرایط و آداب باطنی تلاوت قرآن کریم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی چهارشنبه شب در نشست اخلاقی با عنوان «تفکر و تدبر در قرآن کریم» که در کانون فرهنگی تبلیغی حضرت فاطمه (س) سقز برگزار شد، ضمن تبریک ماه ضیافت الهی با توصیه به قدر دانستن ساعات و لحظات پر خیر و برکت آن اظهار داشت: طبق فرموده پیامبر اکرم (ص) ماه رمضان ماهی است که اول آن رحمت، میانه‌های آن مغفرت و آخر آن آزاد شدن از آتش جهنم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رمضان ماهی است که همه دعوت شده‌اند به مهمانی الهی و برترین ماه سال است که همه کتب آسمانی علاوه بر قرآن کریم نیز در این ماه نازل شده‌اند، افزود: مؤمنی که در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند همچون آن است که یک ختم قرآن را داشته است.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان سقز به جایگاه تفکر و تدبر در قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نعمت‌های ارزشمند خداوند به انسان، قدرت تعقّل، تفکّر و تدبُّر است، به گونه‌ای که به واسطه همین توانایی از دیگر حیوانات متمایز شده است.

حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: انسان با به‌کارگیری این موهبت الهی و با استفاده از ابزارها و مقدماتی، سمت و سوی افعال و اعمال خود را جهت‌دهی کرده و سیر تکاملی خود را بر آن بنیان می‌کند.

وی بیان کرد: خداوند متعال به انسان حواس ظاهری را عطا فرمود که کلید عالم محسوسات هستند و عقل را که کلید جهان ماورا حس و طبیعت است را به عنوان مأموری برای نقادی، نتیجه‌گیری، جمع‌بندی و تعمیم و تجزیه و تحلیل در فرآورده‌های آن حواس به انسان بخشید و از او خواست تا از این مأمور استفاده کافی را در پیمودن راه هدایت ببرد.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان سقز گفت: اگر می‌خواهیم قدم در راه هدایت گذاشته و پیامدهای قرآن در زندگی ما جاری باشد باید همچون خردمندان از قوۀ عقل خود استفاده کرده و با تفکر و تذکر و تدبر به این مهم دست پیدا کنیم که لازمة آن بررسی جایگاه تفکر و اندیشه در قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار داشت: قرآن کریم بر خلاف دیدگاه برخی از فرق اسلامی و مکاتب غربی، که پای عقل را چوبین دانسته و آن را نه تنها از ورود به مسائل دینی بلکه از اندیشیدن در حوزه مسائل و مشکلات بشری نیز منع می‌کنند، به اهمیت و جایگاه تفکّر و تعقّل توجه داده و در آیات فراوانی اهمیت این موضوع را گوشزد کرده است.

وی افزود: پرداختن حدود ۳۰۰ آیه از قرآن به موضوع تدبر و تعقل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عبارات مختلفی نظیر «تعقّلون، تفکّرون، تدبُّرون، تنظرون و …» خود تأییدی بر این ادعاست و فراوانی آیات در دعوت به تفکّر و تعقّل، حکایت از اهمیت و نقش فراوان آن در حیات مادی و معنوی انسان دارد.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان سقز داشتن خلوص نیت را از دیگر شرایط و آداب باطنی تلاوت دانست و ادامه داد: طبق روایات اسلامی شرط قبولی هر عملی به میزان اخلاص در انجام آن عمل است و چنانچه از روی ریا و به خاطر دیگران باشد، بر اساس روایات ابتر بوده و ماندگاری نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: از دیگر آداب باطنی تلاوت این است که خطابات قرآن را متوجه خود بدانیم، به گونه‌ای که انگار در همان لحظه تلاوت مورد خطاب قرآن و خداوند هستیم. در این حالت باید هنگام تلاوت آیات بشارت از خداوند بخواهیم که این نعمات نصیب ما نیز بشود و در هنگام تلاوت آیات عذاب به خداوند پناه ببریم.

کد خبر 4612353

منبع: مهر

کلیدواژه: نیروی انتظامی شهرستان سقز تلاوت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در اردوگاه فرهنگی تربیتی امام خمینی (ره) شهرستان خمین با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

مسئول برگزاری این دوره از مسابقات گفت: این مسابقات در سه روز و در شکل اردوی تفریحی و رقابتی برای دانش آموزان پسر و دختر به صورت مجزا در حال برگزاری است.

اسکندری افزود: حدود ۳۰۰ دانش آموز پسر و ۳۰۰ محصل دختر در این دوره به رقابت می‌پردازند.

او با اشاره به اینکه این مسابقات در قسمت‌های و رشته‌های تحقیقی و آوایی برگزار می‌شود، ادامه داد: رشته‌های آوایی شامل حفظ قرآن کریم، ترتیل، قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی قرآن، اذان و مداحی مخصوص پسران در حال برگزاری است.

مسئول برگزاری این دوره از مسابقات گفت: رشته‌های پژوهشی نیز شامل تفسیر یا فهم قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و انشاء نماز است.

او ادامه داد: این دوره از مسابقات به دلیل حضور دانش آموزان در اردوگاه شامل فوق برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی متنوع است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهید علی قرلی + تصاویر
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن کریم
  • نوزدهمین دوره آزمون حفاظ قرآن کریم در گلستان
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن