Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:39:21 GMT

راه خروج از اقتصاد نفتی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۸۷۷۴

راه خروج از اقتصاد نفتی چیست؟

یک کارشناس حوزه کار با اعلام راهکارهای خروج از اقتصاد نفتی از دولت خواست تا به صادرات غیرنفتی و تولیدات دانش بنیان روی آورد.

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی توزیع کوپن به دلیل کاهش قدرت خرید کارگران و اقشار کم درآمد، اظهار کرد: اینکه دومرتبه بحث کوپن را پیش بکشیم و به روش‌های مختلف بخواهیم به مردم و کارگران کوپن بدهیم بعد از چهار دهه روش مناسبی نمی‌دانم؛ شاید دچار آشفتگی و نابسامانی اقتصادی باشیم ولی در حالت جنگ قرار نداریم که آخرین راه ما روی آوردن به کالا برگ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: روش‌هایی مثل اعطای تسهیلات ارزان قیمت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، توزیع گوشت از طریق سایت و … اکثراً منجر به رانت شده و عده‌ای همیشه دنبال باند بازی و رابطه‌بازی و دلالی هستند؛ بنابر این ایجاد چنین فضایی را مناسب نمی‌بینم. ما باید به سمت فضای آزادسازی حرکت کنیم و دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مشکلاتش را در بحث واردات و صادرات حل کنیم.

به جای نفت به صادرات غیرنفتی متکی شویم

این کارشناس حوزه کار در ادامه با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری دولت در فروش نفت و تکیه بر صادرات غیرنفتی اظهار کرد: مشکل اصلی اقتصاد ما وابستگی به نفت است و با کوچک‌ترین اتفاقی دچار تزلزل می‌شود؛ لذا برای آنکه کمتر به نفت متکی شویم باید به توسعه صادرات غیرنفتی روی بیاوریم.

لبافی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا نفت ندارند ولی جزو اقتصادهای پیشرو محسوب می‌شوند و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم منابع درآمدی آنها چیزی غیر از نفت بوده است.

درآمدزایی برای دولت با تولیدات دانش بنیان و گردشگری

به گفته وی صادرات غیرنفتی، صنعت گردشگری و تولیدات دانش بنیان مهمترین منابع درآمدی کشورهای جهان به شمار می‌رود و دولت نیز باید به این سمت گام بردارد.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد، بیشتر بنگاهها و واحدهای تولیدی با مشکل مواد اولیه مواجهند، از سوی دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است بنابر این فضای اقتصاد باید به سمت و سویی برود که طبقات محروم و کارگری کمترین آسیب را از تکانه‌های اقتصادی متحمل شوند.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نبود فعالیت‌های دانش بنیان را یکی از علل افزایش قیمت‌های نامتعارف در جامعه عنوان کرده و گفته بود با گسترش شرکت‌های دانش بنیان می‌توان از اتکا به نفت و صادرات نفتی رها شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارز 4200 تومانی دانش بنیان دلار سبد كالا صادرات غيرنفتي کارگران کوپن الکترونیکی گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر برهانی نایینی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری اظهار کرد: اولین برنامه وزارت صمت متحول سازی مقاصد صادراتی است. صندوق ضمانت صادرات هم روی همین برنامه وزارتخانه حرکت می‌کند تا مقاصد صادراتی را متنوع کنیم.

وی افزود: یکی از علل برگزاری همزمان اجلاس ایران و آفریقا با ایران اکسپو این بود که تجار آفریقایی از ظرفیت‌های ایران باخبر شوند چراکه صادرات به مقصد آفریقا مورد تاکید است و مقرر شده در این قاره سرمایه گذاری ویژه کنیم. صندوق ضمانت صادرات نیز صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی می‌کند. بنابراین اولین تارگت صادراتی بازگشایی قاره آفریقاست.

برهانی به صادرات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بسته ویژه دانش بنیان تدوین که به همه شرکت‌های دانش بنیان نیز ارائه کردیم. بر اساس این بسته حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه بازاریابی برای دانش بنیان‌ها مبحث بعدی است، افزود: امکان سنجی و اعطای ظرفیت‌های تجارت خارجی به شرکت‌های دانش بنیان به منظور بازاریابی در این بسته دیده شده است.

وی ادامه داد: بسته ویژه ای هم مختص نمایشگاه داریم؛ به این شکل که در صورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه و اعلام اینکه قرار است صادرات انجام دهند، اعتبارسنجی خارجی را بدون دریافت هزینه‌ای انجام می‌دهیم.

برهانی تصریح کرد: همچنین فردا و پس فردا با اتاق‌های بازرگانی و تجار مالزی و کامرون تفاهم نامه تجاری امضا خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از تأکیدات دولت بر توسعه صنعت دانش بنیان صادرات محور است که امروز در این راستا تفاهم نامه‌ای با صندوق صنایع پیشرفته زیرمجموعه وزارت صمت امضا می‌کنیم.

برهانی در مورد میزان بیمه نامه صندوق گفت: کل پوشش بیمه نامه و ضمانت صندوق از ابتدای شروع به کار تا امروز ۲۲ میلیارد یورو بوده است.

وی درباره سرمایه ثبتی صندوق هم افزود: سرمایه ثبتی صندوق در این دوره ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است.


تکمیل می‌شود....

کد خبر 6091883 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات