Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@21:43:08 GMT

خوش‌نویسی کلام خدا حال و هوای خاصی دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۰۸۱۱

خوش‌نویسی کلام خدا حال و هوای خاصی دارد

عبدالکریم شمآبادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، که در یکی از آثارش، 70 غزل حافظ را به زیبایی با خط شکسته نستعلیق به تصویر کشیده است، عنوان کرد: این تابلو جدیدترین اثر تولیدی و نوشتاری است که با 100 ساعت کار در سال 98 در این نمایشگاه به نمایش گذشته شده است.
شم‌آبادی ادامه داد: این اثر با خط شکسته نستعلیق نوشته شده و روش و فرم آن متعلق به استاد علی‌اکبر رضوانی است که برای اولین بار در ایران نوشته و هنرمندی قبل از او با این فرم اثری نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای خلق اینگونه آثار به هنرمندی خاص، ممارست و تمرین زیادی نیاز است.
این معلم ادبیات سبزواری که زادگاهش روستای شمآباد از توابع شهرستان خوشاب است و با سفارش و تشویق یکی از معلمانش در دوران راهنمایی در این روستا به خوشنویسی علاقه‌مند شده است، افزود عضو و مدرس انجمن خوشنویسی ایران و دارای مدرک فوق ممتاز شکسته نستعلیق هستم. یادگیری خوشنویسی را از دوران دانشجویی در مشهد آغاز کردم و بعد از مراجعه به سبزوار و استخدام در اموزش و پرورش زیر نظر استاد علی طوسی یادگیری خط نستعلیق و شکسته نستعلیق را تا دور ممتازی ادامه دادم.
وی که در سال 80 مدرک ممتازی خودش را در خوشنویس دریافت کرده و از سال 86 تاکنون زیر نظر استاد علی‌اکبر رضوی دوره‌های فوق ممتازی را در خوشنویسی ادامه میدهد، تصریح کرد: هنر دریای بی‌کران است که مرزی ندارد.
شمآبادی با تاکید بر اینکه تاکنون در جشنوارههای مختلفی شرکت کرده و بخشی از آثارش در آنکارا ترکیه به نمایش درآمده است، بیان کرد: بعد از برگزاری نمایشگاه «نی نینوا» در سال 94 از آثارم در سبزوار این دومین نمایشگاهی است که با نام «این شرح بی نهایت» به مناسبت هفته معلم در سبزوار برگزار می‌شود.
این خوشنویس سبزواری با انتقاد از بسیاری از مسئولان سبزواری برای بها ندان به خوشنویسی و عدم حمایت‌های لازم، بیان کرد: تاکنون موفق به کسب رتبه اول مسابقات فرهنگیان در کشور، مقام دوم جشنواره پروانه امید تهران و مقام دوم پویش مهر ریاست جمهوری را دارم.
وی با اشاره به اینکه تذهیب آثار خوشنویسی ارائه شده در این نمایشگاه توسط همسرم، اعظم ذوالفقاری انجام شده است، اضافه کرد: در این نمایشگاه 29 اثر با خط شکسته نستعلیق ارائه شده است.

کتابت کلام‌‎الله مجید
این استاد خوشنویسی در سبزوار با بیان اینکه تاکنون چندین مرتبه به همراه دیگر خوشنویسان کتابت قرآن انجام داده است، گفت: معمولا اوقاتی که این کتابت قرآن انجام میشود، ماه مبارک رمضان است که بعد از کتابت در محافل انس با قرآن به حاضران اهدا میکنیم.
وی که از سال 93 تدریس خوشنویسی را در سبزوار آغاز کرده و تابلو سوره حمد را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده، بیان کرد: خوشنویسی کلام خدا حال و هوای خاصی به همراه معنویت دارد و تاکنون توفیق نداشتهام تمام قرآن را کتابت کنم و امیدوارم در آینده انشاءالله این توفیق داشته باشم اما چند سال قبل در سبزوار یک دوره کامل قرآن را با همکاری دیگر خوشنویسان کتابت کردیم، اما از سرنوشت آن اطلاعی ندارم.
شمآبادی با اشاره به سخنان یکی از بزرگان تصریح کرد: سیاستمداران میهمان تاریخ و هنرمندان میزبان تاریخ هستند.
وی با تاکید بر اینکه با گذشت چندین قرن هنوز نام برخی از هنرمندان نظیر کمالالملک، ابوالفضل بیهقی، میرعماد و... در طول تاریخ ماندگار شده است، اظهار کرد: بیشتر آثار تولیدی بر گرفته از اشعار شاعران معاصر، دیوان حافظ، سعدی شیرازی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی شهرستان ها سبزوار نمایشگاه خوشنویسی خط شکسته نستعلیق خوشنویسی آیات قرآن تذهیب مسابقات خوشنویسی کتابت قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۰۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی

 به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نماینده سبزوار گفت: آقای رشیدی کوچی به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.
 

 جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی، طی روز‌های اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد، ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم، اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می‌کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکو‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند و آسیب‌های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کار‌های پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می‌پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه‌هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • سیزتا مورودر ؛ خودرو خاصی که احتمالا نمی شناسید! (عکس)
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • پلیمر کم آورد/ خروج قلندری موضوع درون تیمی است
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • شوراها پشتوانه مالی ندارند
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود