Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@09:48:57 GMT

آداب جدایی از منظر قرآن/ حدود الهی را رعایت کنیم

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۵۲۵۷

آداب جدایی از منظر قرآن/ حدود الهی را رعایت کنیم

قرآن کریم ضمن تشویق به امر ازدواج، برای همسران، حقوق و حد و مرزهایی قائل شده است؛ یکی از نمونه‌های این حدود دقیق در ارتباط با موضوع جدایی همسران است. قرآن کریم توصیه‌هایی دارد که این اتفاق با کمترین آسیب برای همسران همراه باشد: «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»(بقره، 231)

حجت‌الاسلام محمد انصاری، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در این‌باره گفت: در ارتباط با موضوع مدیریت زندگی، خداوند متعال مبحث طلاق را در چند آیه از آیات سوره مبارکه بقره مطرح می‌کند و همه اینها به مواردی مربوط می‌شود که امکان ادامه زندگی برای زوجین وجود نداشته باشد. منتهی ما امروز با یک چالشی مواجه هستیم که یکی بحث گستره طلاق‌ها و آمار بالای این مبغوض‌ترین حلال‌ها است و دیگری این است که در نوع طلاق‌ها با بداخلاقی‌هایی در دادگاه‌های خانواده مواجهیم.

حدود الهی طلاق
وی تصریح کرد: یکی از پرمراجع‌ترین قسمت دادگستری، دادگاه خانواده آن هم برای طلاق است واین می‌طلبد که اسلام برای این مسأله برنامه‌ای داشته باشد. خدای متعال در چندین صفحه از سوره بقره این چالش اجتماعی را مطرح کرده و حدودی را برای آن معین کرده و از آنها به حدود الهی تعبیر کرده است؛ اگر خدای نکرده کسی بخواهد از این حدود تجاوز کند جزء افراد تعدی‌گر و ظالم محسوب خواهد شد.

انصاری ادامه داد: آیه 223 سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ وقتی خواستید زن‌ها را طلاق دهید، و زمان عده آنها به پایان رسید، اگر پشیمان شدید، برگردید(قبل از پایان عده، مرد در طلاق رجعی می‌تواند رجوع کند) اما اگر می‌دانید با هم همخوانی ندارید و این زندگی امکان جبران را ندارد، به خوبی و نیکی از هم جدا شوید و یک وقت آسیبی به زن نرسد.»

عقده‌گشایی در مسیر طلاق
وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید: « وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا» یک وقت نگویید به زندگی برمی‌گردم تا به زن ضربه بزنم. قرآن می‌فرماید: برای آسیب زدن به زن و خانواده، چنین تصمیم شومی را اتخاذ نکنید. بعد می‌فرماید: اگر کسی چنین کاری بکند به خودش ظلم کرده است. بعد می‌فرماید: «واذکروا نعمه‌الله علیکم» اگر به یادتان بیاید نعمت ازدواج برای آرامش بود این‌طور در مسیر عقده‌گشایی از همدیگر و در این ورطه نمی‌افتید.

نیات شوم در طلاق/ سرگشتگی همسر 
این مدرس دانشگاه گفت: در پایان آیه می‌فرماید: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» تقوا داشته باشید و بدانید خداوند نسبت به همه نیت‌هایی که انسان در سر دارد آگاه است؛ گویی این قسمت آیه اشاره به نیتی دارد که بعضی‌ها در سر خود می‌پرورانند؛ نیت شومی که برای آسیب زدن به همسر خود دارند. قرآن در ارتباط با همسران یک عبارت «تعلیق» و یک عبارت «اضرار» را به کار می‌برد. خداوند می‌فرماید: «فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ؛ تا او را سرگشته رها كنيد» (نساء، 129).

انصاری ادامه داد: امروز متأسفانه ما، آمار بسیار زیادی از مردها و زن‌هایی داریم که از هم جدا شده‌اند اما همدیگر را طلاق نمی‌دهند؛ این تعلیق است. مرد حاضر نیست مهر زن را بپردازد، یا حاضر نیست وارد پروسه طلاق شود، چون می‌خواهد به او آسیب بزند و به همین دلیل او را در حالت تعلیق رها می‌کند، یا اگر زن را به زندگی برگرداند، برای زهر چشم گرفتن از اوست. این همان بداخلاقی تلخی است که گاهی در زندگی‌ها مشاهده می‌کنیم و قرآن کریم برای اینکه این بداخلاقی‌ها رخ ندهد؛ اول طلاق را توصیه نمی‌کند؛ اما اگر زوجین طلاق را به عنوان آخرین راه برای خود دیدند، حداقل در طلاق، تلخی و بدی رقم نخورد.

وی اظهار کرد: اسلام سعی کرده این حدود را مشخص کند و فرمود کسی که از این حدود تجاوز کند از ستم‌کاران خواهد بود. قرآن کریم در این آیه به رعایت ادب جدا شدن تأکید می‌کند به طوری که نزدیک سه صفحه سوره بقره به این مسئله پرداخته است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی ماه رمضان قرآن طلاق طلاق در قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، هادی قاسمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در نشست خبری جشنواره قرآن و عترت حیات با شعار حس یک انتخاب تازه که امروز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه در لانه جاسوسی برگزار شد، گفت: نیاز و عطش مردم با گذشت زمان به مفاهیم قرآن بیشتر می‌شود و این موضوع بتوان شاهد مثالش را در حوزه فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان پیدا کرد.

وی ادامه داد: قرآن ریشه در زندگی مردم و ملت دارد و هر چند روز هم حس نیاز به آن بیشتر شده‌است.بسیج دانشجویی اجرای برنامه جشنواره حیات با شعار حس یک انتخاب تازه که با زاویه جدید ورود به مفاهیم قرآنی پیدا می‌کند، قرآن را در متن زندگی تغییر می‌دهد.

وی با اعلام اینکه مدت زیادی از اطلاع‌رسانی این جشنواره نگذشته است، افزود: بیش از دوازده هزار نفر در نه رشته ورود داشته و ارزیابی شدند. مرحله نهایی این جشنواره نیز در مشهد مقدس ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه با ۴۰۰ نفر از برگزیدگان برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: محوریت جشنواره موضوع سبک زندگی است.توجه به اینکه قرآن در متن زندگی جاری و ساری باشد و آنچه در این شرایط و فضای متلاطم به انسان آرامش می‌دهد، مفاهیم قرآنی است.

وی اظهار داشت: اتفاقات اخیری که در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا رخ داده نوید دهنده جنس صداهایی است که در متن قرآن آمده که یاریگر مظلوم باشیم و صدای حقیقت جویی در تمام عالم در حال شنیده شده است. این جشنواره سال نخستی است که برگزار می‌شود امیدواریم سالهای بعد حوزه بین الملل را به آن اضافه کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: اقبال دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف جای خودش را باز کرده است. استحکام مفاهیم اسلامی با مضامین قرآنی قابل انتقال به نسل جوان است.

قاسمی در پایان گفت: شبکه کردن کسانی که کنش گری در خصوص مسائل قرآنی دارند، بسیار اهمیت دارد و صرفاً برگزاری رویداد و جلسه نمی‌تواند کمک کننده باشد. با شبکه کردن کسانی که به دنبال مفاهیم قرآنی تلاش می‌کنند با فهم دقیقی از مسائل، به دنبال تلاش برای حل کردن آن برمیاییم.

در ادامه محمد بابایی دبیر جشنواره قرآن و عترت حیات گفت: جشنواره حیات از آبان سال گذشته آغاز شد ۸ هزار نفر در نه رشته ثبت نام کردند. در این جشنواره، دانشجو را به سبک زندگی سوق می‌دهیم تا روز به روز با مفاهیم قرآنی جلو ببریم. مرحله استانی از اول ماه رمضان تا آخر این ماه برگزار شد.

وی با اعلام رشته‌های این جشنواره گفت: این جشنواره در بخش‌های مختلف هنری برپا می‌شود.پنج رشته آوایی، یک رشته کتبی و سه رشته هنری از جمله رشته‌های این جشنواره است.

بابایی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تخصص نیستیم، اظهارداشت: ما به رشته‌هایی پرداختیم که خودش به تنهایی چندین بخش را در برمی‌گیرد. همچنین رویداد طرح ملی راویان قرآن از جمله برنامه‌های دیگر این جشنواره است.

کد خبر 6097477 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • ۱۵ هزارکرمانی در طرح زندگی با آیه ها حافظ ۳۰ آیه‌ منتخب قرآن شدند
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کسی که بخاطر ترس از مجازات حجاب را رعایت می‌کند، با کنار رفتن این موانع، کشف حجاب می‌کند
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • روزنامه اصولگرا: کسی که بخاطر ترس از مجازات و پلیس حجاب را رعایت می کند، با کنار رفتن این موانع ،کشف حجاب می کند
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است