Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین سید یاسین حسینی، مدیر حوزه علمیه هفشجان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: آیت‌الله محمد کوهستانی در یکی از روزهای سال ۱۳۰۸ قمری در روستای کوهستان و در خانه علم و تقوا چشم به جهان گشود و پدرش نامش را به نام پیامبر اسلام(ص) محمد نامید تا به برکت نام آن حضرت، منشأ حرکت سازنده و حیات بخش در جامعه آینده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله کوهستانی از منظر بزرگان
مدیر حوزه علمیه هفشجان با اشاره به اینکه عالمان و بزرگان دینی بسیاری در رابطه با این عالم ربانی سخن گفته‌اند، تصریح کرد: آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در وصف آیت‌الله محمد کوهستانی که به «آقاجان»معروف است، می‌گوید: زهد، تقوا و بزرگی شما برای من علم‌الیقین بود که الان به مرحله عین‌الیقین رسید و آیت‌الله مرعشی نجفی می‌فرماید: کوهستانی لنگر عرض است.
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه پدر آیت‌الله کوهستانی، آیت‌الله محمدمهدی کوهستانی عالم پارسا و وفقیه وارسته‌ای بود، ادامه داد: شیخ مهدی با دختر عالم ربانی مرحوم ملا محمد باقر ازدواج کرد که ثمره این پیوند مبارک تنها یادگارش آیت الله شیخ محمد کوهستانی بود که در دوران کودکی پدرش را از دست می‌دهد و مادرش با همت بلندی که داشت مقدمات تحصیل او را فراهم کرد و برای موفقیت پسرش حتی زمین‌های کشاورزی‌اش را نیز فروخت و حاضر به دریافت کمک از دیگران نبود و در جواب می‌گفت: شیخ محمد نیازمند نیست و من خود هزینه او را تامین می‌کنم.
تأسیس حوزه علمیه مهمترین خدمت آیت‌الله کوهستانی
وی با بیان اینکه شیخ محمد ابتدا در حوزه علمیه بهشهر سپس در حوزه علمیه مشهد و در نهایت نیز در حوزه علمیه نجف اشرف تحصیل کرد و شیخ نائینی او را یک مجتهد می‌خواند، ادامه داد: مهم‌ترین خدمات و مجاهدت‌های مخلصانه آیت‌الله کوهستانی در عرصه علم و دین تأسیس حوزه علمیه در روستای « کوهستان» یعنی زادگاه خودش بود. در سایه پربرکت این مرکز علمی توانست نقش به سزایی در بالندگی و شکوفایی فرهنگ غنی اسلام در استان مازندران ایفا کند. ایشان در این باره چنین می‌فرمود: « وقتی از نجف بازگشتم در فکر بودم که چه کاری انجام بدهم و چگونه وظیفه خود را انجام برسانم؟ چطور با مردم رفتار کنم؟ تا این که تصمیم گرفتم در ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری امامان معصوم(ع) سیر کنم و همان سان که آنان با مردم رفتار می‌کردند من نیز سیره آن بزرگواران را در رفتار خود با مردم پیاده کنم. مردد بودم آب و نان خود را بگیرم و به شهرها و روستاها سفر کنم و به طور سیار و خانه به دوش تبلیغ کنم یا حوزه‌ای بنا کنم و عده‌ای را تربیت کنم که آنان به جای من به شهرها و روستاها بروند و اسلام و دین را ترویج کنند. دیدم اگر بخواهم به طور سیار در مناطق مختلف بروم و وظیفه‌ام را این چنین انجام دهم شاید از عهده‌اش برنیایم و نتوانم به خوبی تبلیغ کنم و مشکلات و زحمات خاص خود را نیز در پی می‌داشت که با وضع مزاجی و روحی من سازگار نبود. سرانجام با توکل به خدا و توجه حضرت ولی عصر(ع) تأسیس حوزه را آغاز کردم و تمام سعی خود را برای تربیت و پرورش نسل جوان به کار گرفتم.»
مدیرحوزه علمیه هفشجان با بیان اینکه شیخ محمد در ابتدای فعالیتش در حوزه به همسرش گفت حاضر هستی برای طلاب مادری کنی و من نیز برای آن‌ها پدری کنم تا آن‌ها را تربیت کنیم و نزد پروردگار روسفید شویم، تصریح کرد: ابتدا در حسینه‌ای که داشت مشغول تربیت طلاب شد و بعد که تعداد طلبه‌ها افزایش یافت در حیاط منزل خود چند اتاق ساخت و برای تحصیل طلاب آماده کرد و خود در محلی مستأجر شد اما جمعیت طلاب همچنان افزوده می‌شد که به درخواست خود طلبه‌ها یکی از زمین‌های شخصی خود را و بدون استفاده از سهم امام به حوزه علمیه اختصاص داد و مدرسه علمیه‌ای را برای تربیت طلاب ساخت.
وی گفت: آیت‌الله محمد کوهستانی عالمی بیدار و زمان شناس بود و همه عالمان عصر خود را نیز می‌شناخت و به اما خمینی ارادت ویژه‌ای داشت. لذا زمانی که رژیم شاهنشاهی امام(ره) را بازداشت کرد، مردم نزد او رفتند تا با کسب اجازه به نشانه اعتراض بازار مازندران را تعطیل کنند که وی در خطاب مردم فرمود: «من با این کار موافقم زیرا وقتی امام خمینی(ره) در  زندان است، دنیا برای ما زندان است شما اطلاعیه تنظیم کنید من نیز او را امضاء و حمایت می‌کنم».
حجت‌الاسلام حسینی گفت: ایشان در اوایل نهضت برای امام خمینی (ره) پول می‌فرستاد که امام فرمود:«سلام ما را به آیت‌الله محمد کوهستانی برسانید و بگویید برای ما دعا کنند که ما اول راه نهضت هستیم.»
در باب کرامات آیت‌الله محمد کوهستانی
مدیر حوزه علمیه هفشجان با بیان اینکه ایشان علم غیب را می‌دانست و از اسرار آگاهی داشت به چند داستان کوتاه که در رابطه با ایشان نقل شده‌اند اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله محمدی تعریف می‌کند روزی که با آقاجان به زیارت اهل قبور رفته بودیم مردی سوار بر اسب از کنارمان گذشت، آقاجان از من پرسید این مرد که بود؟ گفتم فردی که شغلش خوانندگی، مطربی و نوازندگی است، گفت: او را همچون میمونی سوار بر اسب دیدم. همچنین روزی شخصی از شیخ خواست تا برایش استخاره‌ای بگیرد، شیخ از طلبه‌ای تسبیح گرفت تا استخاره کند، سپس در خطاب به طلبه گفت چرا نماز شب نمی‌خوانی؟ تسبیحت می‌گوید تو نماز شب نمی‌خوانی، طلبه باید نماز شب بخواند.

وی گفت: آیت‌الله محمد کوهستانی در خاطرات خود می‌فرماید: روزی به منزل کسی رفته بودم که برایم چای آورد، دیدم چای فریاد می‌زد که مرا نخور من حرامم. همچنین شخصی می‌خواست زمین کشاورزی‌اش را بفروشد که شیخ رسید، به فرد گفت چرا می‌خواهی هدیه امام حسین (ع) را بفروشی، فروشنده تعجب کرد و گفت: هدیه امام حسین (ع)، شیخ گفت: بله، یادت هست جوان بودی رفتی بالای سر آقا سرت را به شبکه نزدیک کردی و از امام خواستی تا هدیه‌ای به تو بدهد تا در پیری محتاج کسی نشوی؟ حال این همان هدیه است.

مدیر حوزه علمیه هفشجان در پایان تصریح کرد: سرانجام در حدود ساعت یک بعد از نیمه شب جمعه چهاردهم ربیع الاول برابر با هشتم اردیبهشت سال ۱۳۵۱ شمسی قلب مبارکش از تپش باز ایستاد و بدین ترتیب خواسته‌اش که رحلتش شب جمعه باشد، مستجاب شد و طبق وصیت‌اش آیت‌الله هاشمی‌نسب، داماد ایشان، پیکر مطهرش را همان شب در حیاط منزل غسل داد. صبح جمعه آیت الله محمد شاهرودی از علمای برجسته بهشهر، بر ایشان نماز خواند. پس از انتقال جنازه به مشهد صبح فردا یعنی روز پانزدهم ربیع الاول پیکر مطهر آن عالم ربانی با حضور علما و مراجع و طلاب و قشرهای مختلف مردم به سمت حرم منور تشییع و بدن پاک آن رادمرد الهی را در بهترین نقطه یعنی دارالسیاده در جوار ملکوتی امام هشتم به خاک سپردند تا برای همیشه در پناه آن امام همام باقی و زنده بماند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن چهارمحال و بختیاری ایکنا حجت الاسلام حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح چهارشنبه در آیین تجلیل از اساتید مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر اظهار داشت: همانطور که مردم با ستارگان شمال، جنوب، شرق و غرب را پیدا می کنند، روحانیت نیز همچون چراغی هستند که راه به مردم نشان می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: امام هادی(ع) می فرمایند که اگر در زمان غیبت علما نبودند که از مکتب اهل بیت دفاع کنند و شیعیان را از دام ابلیس نجات دهند، همه مرتد می شدند. امروز سکان شیعیان به دست علما است و آنان را از غرق شدن در ابتذال رفتاری نجات می دهند.

وی با بیان اینکه علما بالاترین و ارزشمندترین انسان ها هستند ابراز داشت: این مقام عالم هست، عالمی که درس می خواند و اهل تهذیب است، پیراسته از رذائل اخلاقی و اهل خدمت به اسلام و مسلمین و در شرایط کنونی انقلابی و پیرو ولایت فقیه است‌ و مجاهدت در راه اسلام به هر شکل ممکن انجام می دهد، این عالم با این درجه اگر خانواده در کنار او نباشد دچار چالش می شود بنابراین خانواده نقش موثری در موفقیت علما دارند.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه یکی از نعمت های الهی برای علما همسران خوب است گفت: اگر همسران علما اهل خدمت به مسائل دینی باشند درجه کار بالاتر است‌.

کد خبر 6093936

دیگر خبرها

  • لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • علی مطهری: در خانواده آیت الله مطهری، نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها همه یک گونه فکر می‌کنند/ حکومت باید بر اجرای حجاب نظارت کند
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد