Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@02:33:14 GMT

استارتاپ ها، کلید قفل اشتغال در شرایط تحریم هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۵۶۳۴

استارتاپ ها، کلید قفل اشتغال در شرایط تحریم هستند

اصفهان - ایرنا - دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: استارتاپ ها و شرکت های نوآور نوپا، کلید قفل اشتغالزایی در شرایط تحریم های ناعادلانه در کشورمان هستند.

نوید ادریس روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: ظرفیت های بسیاری در استارتاپ ها برای ایجاد فرصت های شغلی جدید وجود دارد که در صورت حمایت از آنها می توان انتظار اشتغالزایی خوبی در این بخش در دوران تحریم ها را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که بر خلاف انتظارات، استارتاپ ها توان اشتغالزایی بالایی دارند، تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که در اصفهان صورت گرفت حدود 300 استارتاپ موفق به اشتغالزایی برای حدود یکهزار نفر شده اند.
به گفته این فعال کارآفرینی استارتاپ ها، نقش کلیدی در خنثی کردن تحریم ها را دارند زیرا تحریم های ناعادلانه موجود به شکل سنتی است و بیشتر مباحث مالی در آن دیده شده است.
ادریس ادامه داد: اما شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها این قابلیت را دارند در بحث های ارزی به سمت فرایندهای مبتنی بر آینده و برتر (های تک) و طراحی سبک هایی مانند ' بلاک چین ' و ' رمز ارز ' حرکت کنند.
بلاک‌چین، یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت همزمان داده هایی در آن ثبت می شود که می‌توان با بهره گیری از این بستر باز، آزاد و پیچیده به تبادلات مالی و اطلاعاتی پرداخت.
از مهمترین فناوری های مبتنی بر بلاک چین می توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مانند بیت کوین اشاره کرد.
دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مباحثی مانند بلاک چین در دنیا و کشورمان، جدید است، تصریح کرد: یکی از محاسن آن، امکان خنثی کردن تحریم های مالی و ارزی است که توان بالایی در این زمینه در استارتاپ های کشور وجود دارد.
ادریس همچنین با بیان اینکه استارتاپ های کشورمان در مباحثی مانند صنایع هوایی و پزشکی می توانند جایگزین نمونه های خارجی باشند، اضافه کرد: تا کنون چندین شرکت دانش بنیان در بحث های پزشکی اقدام به طراحی و تولید دستگاه های پیشرفته و بهره برداری از آن کرده اند.
به گفته وی طراحی و بهره برداری از دستگاه شتاب دهنده خطی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان اصفهان، ایران را در زمره هفت شرکت بزرگ تولید تجهیزات پزشکی دنیا قرار داد.
ادریس خاطرنشان کرد: استارتاپ هایی که در زمینه تولید مواد اولیه فعال هستند می توانند در دوران تحریم با تامین مواد مورد نیاز شرکت های بزرگ، تولید خود را رونق دهند هرچند لازم است نظارت و کنترل کافی برای بهبود کیفیت آنها انجام شود.
این کارشناس با بیان اینکه استارتاپ ها، شرکت هایی کوچک با انعطاف پذیری بالا هستند، افزود: تاب آوری و دوام این قبیل شرکت ها در شرایط تحریم بسیار زیاد است زیرا می توانند به سرعت سیاست های خود را تغییر دهند.
وی با تاکید بر اینکه حمایت های دولت از این شرکت ها، ضروری است، تصریح کرد: مهمترین مشکل استارتاپ ها در کشورمان، قوانین و مقررات است.
ادریس توضیح داد: قوانینی که در کشورمان تصویب شده بیشتر برای کسب و کارهای سنتی در دهه های گذشته است و مبتنی بر کسب و کارهای جدید نمی باشد.
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها مانند ژاپن به سمت تغییر و اصلاح قوانین برای حمایت از شرکت های نوپا رفته اند، اضافه کرد: به عنوان مثال در این کشور برای شرکت های نوپا، تشویق هایی مانند تخفیف مالیاتی و تسهیلاتی در ثبت شرکت وجود دارد.
دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در زمان حاضر بیشتر حمایت های صورت گرفته از استارتاپ ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به صورت یک سویه است در حالیکه نهادهایی مانند مجلس و شرکت های کارآفرین نیز باید وارد این موضوع شوند و همکاری جمعی نیاز است.
استارتاپ (Startup) به معنای کسب و کار جدیدی است که حول محور فناوری شکل گرفته است و ظرفیت رشد بالایی دارد.
در سال های گذشته، بستر مناسبی برای رشد این شرکت های نوپا در کشور فراهم و نهادهای متولی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک های علم و فناوری از آنها حمایت می کنند.
استان اصفهان دارای یک شهرک علمی و تحقیقاتی، 2 پارک علم و فناوری، بیش از 10 مرکز رشد فناوری و بیش از 500 شرکت دانش بنیان است.
3011/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد استارت تاپ اشتغال دانش بنيان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۵۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد

رئیس‌جمهوری ونزوئلا اطمینان داد «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت ونزوئلا را متوقف کند.

به گزارش مشرق، از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

دیگر خبرها

  • آمریکا شرکت‌های آذربایجانی را به دلیل کمک به روسیه تحریم کرد
  • کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی کاشان
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری