Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی اپی پن معمولا در پوست یا ماهیچه‌ قسمت بیرونیِ ران تزریق می‌شود که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و باز شدن مسیر‌های ورود هوا در ریه‌ها می‌شود. باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز شما را بیشتر با این داروی تزریقی آشنا کند.

معرفی داروی اپی پن یا اپی نفرین

داروی اپی پن (Epipen)، با نام عمومی اپی نفرین (Epinephrine) تزریقی نیز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داروی اپی پن یک داروی تزریقی حاوی اپی نفرین ( یک ماده‌ی شیمیایی) است که سبب تنگ شدن رگ‌های خونی شده و مسیر‌های ورود هوا در ریه‌ها را باز می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: لزوم جایگزینی داروی خوراکی با تزریقی در بیماران خاص

این تاثیرات می‌تواند فشار خون کم، خس خس کردن سینه، خارش شدید پوستی، کهیر و سایر علائم ناشی از واکنش‌های آلرژیکی را بهبود بخشد.

نکات مهمی که قبل از مصرف اپی پن باید رعایت کرد

در صورتی که مشکلات زیر را دارید قبل از مصرف دارو با پزشک صحبت کنید:

بیماری قلبی فشار خون بالا بیماری پارکینسون بیماری عروق کرونر هر گونه اختلال در ضربان قلب دیابت اختلال تیروئیدی یا اختلال غده‌ی آدرنال تداخل‌های دارویی دیگوکسین بتا بلاکر‌ها دارو‌های مُدِر یا قرص آب لووتیروکسین دارو‌های ضربان قلب دارو‌های ضد افسردگی دارو‌های قارچ دارو‌های مهارکننده‌ی MAO نحوه مصرف داروی اپی پن

داروی اپی پن را حتماً باید با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه کنید.

همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره‌ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

این مطلب را از دست ندهید: شگفت انگیزترین شیوه درمانی برای آنها که از آمپول می‌ترسند

داروی اپی پن در پوست یا ماهیچه‌ی قسمت بیرونیِ ران تزریق می‌شود. در مواقع اضطراری می‌توانید از روی لباس آن را تزریق کنید.

ممکن است به همراه دارو، به شما یک trainer pen (قلم اپی نفرین) نیز داده شود. trainer pen حاوی دارو نیست و سوزن هم برای تزریق ندارد و فقط در شرایط غیر اضطرار، برای تمرین کردن چگونگی تزریق داروی اپی پن به کار می‌رود؛ بنابراین برای درمان واکنش آلرژیکی از آن استفاده نکنید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم داروی اپی پن

به دلیل اینکه داروی اپی پن تنها در مواقعی که نیاز شود و ضروری باشد مصرف می‌شود، احتمالاً یک برنامه‌ی زمانی ثابت برای مصرف آن را استفاده نمی‌کنید.

به یاد داشته باشید که بدون تجویز پزشک، از مصرف دوباره‌ی این دارو خودداری کنید.

این مطلب را از دست ندهید: اما و اگرهاى داروى بیماران تالاسمى

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

عوارض جانبی مصرف داروی اپی پن

پیش از اینکه از داروی اپی پن برای بار دوم استفاده کنید، در صورتی که اولین تزریق شما از این دارو باعث ایجاد عوارض جانبی شدیدی برای شما شده بطور مثال: سخت‌تر نفس کشیدن، یا فشار خون بالا و خطرناک با این علائم: سردرد شدید، تاری دید، وز وز گوش، اضطراب، گیجی، درد در قفسه‌ی سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، تشنج، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که متوجه درد، تورم، حرارت، قرمزی، یا سایر علائم عفونت در اطراف ناحیه‌ای که تزریق دارو را انجام داده‌اید شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی اپی پن عبارت است از:

مشکلات تنفسی ضربان قلب تند یا ناموزون رنگ‌پریدگی، تعریق حالت تهوع و استفراغ سرگیجه ضعف یا لرزش سردرد تپش‌گونه احساس نگرانی، اضطراب یا ترس

از چه مواردی در دوره مصرف داروی اپی پن باید اجتناب کرد؟

داروی اپی پن را به درون رگتان و یا ماهیچه‌های باسن خود تزریق نکنید. چون ممکن است تاثیرگذار نباشد و کار نکند. آن را فقط در قسمت گوشتی و بیرونیِ ران خود تزریق کنید.

بیشتر بخوانید: تزریق داروی فاسد نو عروس و 3 قلوهایش را کشت

اگر به طور اتفاقی، داروی اپی پن را به درون دست یا پای خود تزریق کنید، ممکن است منجر به از دست رفتن جریان خون در این نواحی شده و در نتیجه این قسمت از بدنتان دچار بی‌حسی شود.

اگر این اتفاق افتاد، به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی غیر مجاز به مقصد نرسید

  سرهنگ حمید نوری  اظهار داشت: مأموران پلیس اماکن شهرستان زابل با اشراف اطلاعاتی از انتقال محموله داروی غیر مجاز دریکی از محور‌های مواصلاتی این شهرستان مطلع شدند و بلافاصله بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

  وی افزود: مأموران محل تردد خودروی متهم را در یکی از خیابان‌های سطح شهرستان شناسایی در بازرسی از آن ۴۱ هزار انواع قرص غیر مجاز کشف کردند. 

  فرمانده انتظامی شهرستان زابل با بیان اینکه کارشناسان ارزش این محموله غیر مجاز را ۵ میلیارد ریال برآورد کردند، تصریح کرد: در این رابطه یک دستگاه خودرو توقیف و یک نفر متخلف با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 
 
     

 @police_svb

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • داروی غیر مجاز به مقصد نرسید
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید