Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:50:10 GMT

چالش سلامت؛ پولی که ناپایدار است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۱۵۴۱

چالش سلامت؛ پولی که ناپایدار است

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های نظام سلامت گفت: مهم‌ترین چالشی که باید در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته و رفع شود، در حوزه اقتصاد سلامت است به‌طوری‌که باید منابع حوزه سلامت به منابع پایدار گره بخورند.

دکتر محمدرضا ظفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بسیار خوب است، اظهارکرد: در سازمان نظام پزشکی هم با وزارت بهداشت ارتباط کاری و تشکیلاتی داریم و هم در جلسات یکدیگر به طور مرتب شرکت می‌کنیم به‌طوری که مدت‌هاست که حداقل هر دو هفته یک بار جلسات کارشناسی و فنی را با معاونان وزیر بهداشت برگزار می‌کنیم و مسائل مختلف اعم از تعرفه‌ها، طرح پزشکان، کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به یکی از اشکالات طرح تحول نظام سلامت مبنی بر عدم کنترل هزینه‌ها و نبود نظارت بر هزینه‌کردها، اظهارکرد: با بازنگری‌هایی که انجام شد، مقداری از شاخ و برگ‌های طرح تحول سلامت زده شد و در حال حاضر این طرح در حال رسیدن به یک مرحله با ثبات است. در صورتی که وزارت بهداشت از ما مشاوره بخواهد به این وزارتخانه کمک می‌کنیم. به عنوان مثال اقداماتی چون نسخه الکترونیک را که اقدامی اساسی است، پیش می‌بریم و وظایف‌مان را انجام می‌دهیم.

ظفرقندی با بیان اینکه به سرانجام رساندن تدوین گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی هم اساساً کار انجمن‌های علمی است، گفت: در این زمینه هم هماهنگی‌های لازم را سازمان نظام پزشکی انجام می‌دهد. در حوزه حمایت از پزشکان عمومی برای پیشبرد نظام ارجاع و پیگیری مسائل مربوط به آن هم جلسات مشترکی با وزارت بهداشت داریم. در حال حاضر بحث تدوین راهنماهای بالینی در همه انجمن‌های علمی در حال انجام است و بسیاری از آن‌ها هم به تأیید و تصویب وزارت بهداشت رسیده و ابلاغ شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مهم‌ترین چالش طرح تحول نظام سلامت اظهارکرد: مهم‌ترین چالش طرح تحول نظام سلامت این است که هزینه‌های طرح هنوز به‌صورت پایدار دیده نشده است. در حالی‌که این هزینه‌ها باید از منابع پایدار تأمین شود و به بیمه‌ها تعلق گیرد اما این اتفاق نیفتاده است.

ظفرقندی با تاکید بر لزوم تقویت بیمه‌ها از طریق گره زدن منابع حوزه سلامت به منابع پایدار گفت: بر این اساس بیمه‌ها می‌توانند چهار پایه انجام اقدامات ساختاری، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی، ایجاد نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده را پیش برند تا بتوانیم حوزه سلامت و هزینه‌های آن را ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین چالشی که باید در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته و رفع شود، در حوزه اقتصاد سلامت است؛ به‌طوری‌که باید منابع حوزه سلامت به منابع پایدار گره بخورند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقتصاد سلامت پزشک خانواده طرح تحول نظام سلامت نظام ارجاع وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده با پوشش جمعیتی ۵۵ میلیون نفر در کشور یکی از دستاوردهای بزرگ نظام سلامت و گام اساسی برای دسترسی به تامین عدالت بهداشتی و سلامتی جامعه در دولت سیزدهم است.

پزشک خانواده عنوان طرحی است که یک خانواده به طور مستقیم تحت پوشش تیم پزشکی قرار می‌گیرد؛ یعنی این گروه پزشکی علاوه بر اقدامات درمانی مربوط به یک خانواده، اقدامات مربوط به بهداشت جسمی، جنسی و روانی افراد را نیز تحت نظر قرار داده و مشاوره‌هایی در این خصوص به افراد می‌دهند.

پزشکان خانواده با صلاح دید خود می‌توانند افراد را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا در صورتی که نیاز به معاینات بیشتر دارند توسط آنها انجام شود.

این طرح با محوریت نظام ارجاع بیماران، پس از سال‌ها انتظار و طی شدن دوره طولانی اجرای آزمایشی در استان‌های فارس و مازندران، از دی سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا و از اردیبهشت امسال به‌طور گسترده در سایر شهرها عملیاتی شد.در این طرح، مردم برای دریافت خدمات سلامت از یک مسیر تعریف شده و تحت نظر یک تیم مشخص اقدام می‌کنند و از حمایت‌های دولتی برخوردار می‌شوند.

تمام خانواده‌هایی که تحت طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند، ارجاع آنها به متخصصان بالینی هدفمندتر می‌شود؛ به گونه‌ای که ارجاع‌های بیهوده به پزشکان کاسته می‌شود که خود کاهش مراجعات حضوری در کلینیک‌ها را به دنبال دارد.

مزیت این طرح آن است که هزینه‌های تشخیصی و میزان بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و دریافت پول توسط پزشکان هم هدفمندتر می‌شود؛ از سوی دیگر بعضی از بیمه‌ها هزینه‌های زیادی از مردم بابت ارائه خدمات درمانی به آنها می‌گرفتند که اجرای این طرح باعث شد این هزینه‌های اضافی نیز کاهش یابد یا حذف شود.

پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده

حسین فرشیدی افزود: مراقبان سلامت در اجرای برنامه کشوری پزشکی خانواده از نقش مهمی برخورد هستند. سوابق درخشان نظام شبکه در سلامت جامعه به ویژه در مناطق روستایی موید جایگاه تاثیرگذار مراقبان و بهورزان در اجرای برنامه های حوزه سلامت است.

وی با اشاره به شیوه نامه جدید برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع اظهارداشت: پایگاه پزشکی خانواده تجمیعی متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت و ۲ تا ۳ پزشک برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، پایگاه پزشکی خانواده منفرد متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک برای پوشش ۳ هزار نفر جمعیت و پایگاه سلامت متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت در مناطقی که موفق به جذب پزشک نشده‌اند برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، است.

فرشیدی تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ میلیون ایرانی در قالب برنامه پزشکی خانواده تحت پوشش مراقب سلامت قرار گرفتند و امسال پیش بینی می شود این رقم به ۵۵ میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، برنامه پزشکی خانواده تعهد دولت است و از دستاوردهای بزرگ نظام سلامت بوده که با ارائه بسته‌های خدمتی به ویژه با نیازهای مادران باعث ارتقا سلامت و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • امیدواری وزیر بهداشت به افزایش پرداختی رزیدنت‌ها
  • امیدوارم بتوانیم حقوق دستیاران را به ۲۰ میلیون برسانیم
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی