Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:59:28 GMT

خريد هيجاني آفت مخرب اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۲۳۲۹

خريد هيجاني آفت مخرب اقتصاد

خبرگزاري آريا - کرج - ايرنا - اين روزها بازار داغ خريد دستمال کاغذي، برنج ، خرما، ماکاروني و گوشت و انبار آنها در خانه به نگراني هايي در حوزه اقتصاد تبديل شده در حالي که مسئولان بارها به صراحت اعلام کرده اند هيچ مشکلي براي تامين کالاهاي اساسي مردم وجود ندارد.

به گزارش ايرنا، اما اين رفتار و هجوم مردم به بازارها براي خريد اقلام ياد شده که در جامعه شناسي از آن به عنوان واکنش هيجاني ياد مي شود به نوعي احساس نا امني از تمام شدن ذخائر کالاها است که مي طلبد با اطلاع ‌رساني دقيق به بهبود فضاي موجود کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خريد بيش از حد نياز سبب شده تا خانه ها به انبارهايي براي اقلامي تبديل شود که تاريخ انقضاء برخي از آنها محدود بوده و پس از مدتي غيراستفاده مي شود، بنابراين اين احتکار خانگي ضمن برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا ميزان دور ريز اين کالاها را نيز افزايش داده است.
رفتار هيجاني مردم در خريد دلار خانگي تجربه اي گران قيمت بود که امروز بايد بيش از پيش در حوزه اقتصاد با کارشناسي هرچه بيشتر افت و افزايش قيمت کالاها مدنظر گيرد تا بيش از اين دچار خسارت هاي اقتصادي نشويم.
ابراهيم علي رازيني کارشناسان و تحليل گر اقتصادي در اين باره مي گويد: با توجه به اينکه در بحث تحريم ها معافيت هاي دولت آمريکا براي وارد کنندگان نفت عمليات اجرايي به خود نگرفته و تاثير خاصي بر روي صادرات نفت ايران نداشته نکات قابل توجهي را بايد مد نظر قرار داد.
وي افزود: قبل از تحريم زماني که برجام اجرايي شد روزانه 2 و نيم بشکه صادرات نفتي داشتيم و اکنون نمي توانيم اين صادرات را داشته باشيم ولي نگذاشتيم صادرات نفتي کشور صفر شود.
رازيني گفت: اين موضوع صادرات نفتي تبعات رواني داشته که مردم احساس کردند ممکن است کمبود کالايي ايجاد شود در حالي که اين طوري نيست.
وي خاطرنشان کرد: چرا که حداقل 14 ميليارد دلار دولت در سال 98 براي تامين کالاهاي اساسي اختصاص داده اگر چه براي سال 97 هم تقريبا اين ميزان براي تامين کالاهاي اساسي اختصاص داده شده بود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: اما روش هاي توزيع کالاهاي اساسي به گونه اي بود که براي مردم نگراني ايجاد کرد.
وي گفت: بنابراين هم دولت هزينه کرد کالاهاي اساسي را با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومان داشت و هم مردم نارضايتي داشتند که کالاهاي گران در اختيار آنان قرار گرفته است.
رازيني اظهار داشت: همچنين يک عده واسطه نيز سبب شدن تا کالاهاي اساسي گران در اختيار مردم قرار گيرد بنابر اين مردم با اين پيش بيني که شايد همين وضع در سال 98 ادامه داشته باشد اکنون به خريدهاي کاذب و انبار کردن هجوم آورده اند.
وي ادامه داد: با اين ذهنيت انگيزه خريد خرما و شکر با توجه به مصرف بالاي اين اقلام در ماه رمضان در مردم بيشتر شد.
اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: مردم هيچ نگراني در تامين کالاهاي اساسي از جمله قند، شکر و برنج نداشته باشند چرا که اين اقلام در اختيار دولت است.
وي گفت: دولت اطمينان خاطر از ظرفيت بالاي ذخيره اين اقلام در انبار ها داده بنابر اين ذخائر استراتژيک براي ذخيره چند ماه کالاهاي اساسي داريم.
رازيني اضافه کرد: اگر قيمت برخي از کالاهاي اساسي بخواهد افزايش يابد قطعا از اين ذخائر استفاده مي شود بنابراين عرضه اين اقلام از طريق فروشگاه هاي زنجيزه اي و ميادين ميوه و تره بار براي اطمينان مردم صورت مي گيرد.
وي تاکيد کرد: ممکن است يکي از دغدغه هاي مردم آن باشد که کالاهاي اساسي بصورت گران عرضه شود اما مجلس شوراي اسلامي و دولت تدابير جدي را داشته اند و در جلسه غيرعلني امروز تمهيداتي مبني بر عرضه و توزيع آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
حميد کريمي رئيس اتاق اصناف البرز در اين زمينه معتقد است که يکي از دلايل افزايش قيمت و بي نظمي اقتصادي در کشور سايت ها و کانال هاي فضاي مجازي و غير رسمي هستند که با اطلاع رساني غيرواقعي بروز رفتارهاي هيجاني خريد را در مردم تقويت مي کنند.
وي افزود: براي مقابله با اين امر اولين شرط آن است که حوزه اطلاع رساني رسمي هرچه بيشتر در اين زمينه قوي تر عمل کند تا مانع از سوء استفاده گران شود.
کريمي گفت: هجوم براي خريد خودرو، رب گوجه فرنگي نمونه بارزي از اين شايعه پراکني ها بود که بايد هرچه بيشتر واقعيت هاي لازم در اين باره از طريق بسترهاي شفاف سازي در فضاي مجازي براي مردم توضيح داده شود.
وي اضافه کرد: هجوم و خريد کالاهاي بيش از نياز احتکار خانگي به شمار مي رود که بدتر از احتکار اموال است .
رئيس اصناف استان البرز خاطرنشان کرد: کالاهاي اساسي به اندازه کافي ذخيره و بارها براي مردم اعلام شده است بنابراين نبايد به اين نوع شايعه پراکندي ها در فضاي مجازي اهميت داد.
وي گفت: به تازگي نيز شاهد آن بوديم که با انتشار اخبار غير رسمي در فضاهاي مجازي مردم به جايگاه هاي سوخت آمدند بنابراين بايد مراقب بود.
کريمي افزود: در بخش گراني و افزايش قيمت ها نيز لازم است تدابير جدي از سوي ارگان ها در عرضه و تقاضا صورت گيرد و با سياست هاي کنترلي مانع از بروز مشکل دراين بخش شوند.
مدير کل امور اقتصادي استانداري البرز نيز کشور را غني از توليدات کشاورزي و مواد غذايي دانست که هيچ کمبودي در آن بوجود نمي آيد.
پرويز زرگر ادامه داد: اگر عجولانه رفتار نکنيم و خانه ها تبديل به انبار نشود با کمبود هيچ نوع کالايي مواجه نخواهيم شد.
وي گفت: بايد فضاي تشنج زا مجازي را کنار گذاشت و سايت هاي رسمي را منبع آگاهي از وضعيت بازار و اقتصاد قرارداد.
زرگر افزود: اتفاقاتي را در حوزه هاي مختلف براي برخي از اقلام شاهد بوديم که فضاي مجازي سبب هجوم مردم براي خريد کالاها بيش از نياز آنان شد.
وي خاطرنشان کرد: خريد بيش از نياز کالاها سبب کهنگي و از بين رفتن آنها مي شود که زمينه را براي دور ريختن هرچه بيشتر اين کالاها فراهم مي کند.
مديرکل امور اقتصادي استانداري البرز گفت: توصيه هاي بهداشتي و ديني خريد بيش از حد نياز را تاييد نمي کند و سبب ضايع شدن حقوق ديگران مي شود.
وي اضافه کرد: بايد به اين نکته توجه داشت اگر قرار است کمبودي در بازار بوجود آيد براي همه خواهد بود بنابراين نبايد با خريد هيجاني زمينه سوء استفاده را افزايش داد.
زرگر ادامه داد: يکي از بازارهاي داغ شايعه پراکني اقتصادي در سالجاري وقوع سيلاب و امکان کمبود سيب زميني و پياز بود که در اين زمينه نيز نياز به آگاهي بخشي است.
وي گفت: چرا که بخشي از سيب زميني و پياز کشور از مناطق سيل زده تامين مي شد و امکان جبران آن را از ساير استان ها داريم.
مديرکل امور اقتصادي استانداري البرز يادآور شد: صادرات برخي از اقلام نيز بسترها براي شايعه پراکني مبني بر کاهش مقدار آنها و افزايش قيمت رواج داده که لازم است تدابير جدي از سوي مسئولان صورت گيرد.
8029/6993
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۲۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برهنگی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمدرضا رادان در اجتماع عظیم مردم مشهد که به حمایت از طرح نور گرد هم آمده بودند در بخشی از سخنان خود عنوان داشت: موضوع عفاف و حجاب و برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده‌ها، با هدف نفوذ و استحاله است.

وی افزود: ما به حکم قانون و به خواست مردم، مسؤولین به ویژه رئیس جمهور، رئیس دستگاه قضا، وزیر کشور و با حمایت نمایندگان و رئیس مجلس وارد این صحنه شدیم؛ در کنار مضجع شریف حضرت علی بن موسی‌الرضا قسم یاد می‌کنیم و عهد و پیمان می‌بندیم با جانبازان و شهدا و کسانی که دل در گرو خدا بستند تا حمایت‌های مردم عزیز را داریم به لطف خدا و عنایات اهل بیت (ع) به هیچ عنوان از این جنگ شناختی و حوزه اجتماعی که رها شده بود و مورد هجمه دشمن قرار گرفته، لحظه‌ای آرام و قرار نداشته و برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد.

کد خبر 6094570

دیگر خبرها

  • در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد
  • برهنگی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده‌ها
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد