Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران در سومین کارگاه آموزشی «شفافیت، سیاستگذاری عمومی» که در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با طرح این پرسش که شفافیت به چه معناست، گفت: نمونه تلقی‌های رایج برای شفافیت این است که «نظرت را شفاف بگو» یا آنکه «آن اطلاعات در سایت ما وجود دارد؛ پس شفاف هستیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای شفافیت معانی مختلفی تعریف شده است. مثلاً شفاف شدن فیش‌های حقوقی یا بودجه کشور شفاف است؛ قوانین کشور شفاف است.

ثنایی بیان کرد: در فرهنگ آکسفورد شفافیت به وضعیتی اطلاق شده است که درک معنی را آسان می‌سازد. اما شفافیت بین‌الملل یک تعریف مشخص برای شفافیت دارد، تعریف این سازمان در بیان شفافیت این است که «شفافیت به عنوان یک اصل مقامات دولتی مسئولین مدیران بخش عمومی و خصوصی و سازمان‌های مختلف و تمام افراد مورد اعتماد قرار گرفته و مسئولیت پذیرفته وظیفه دارند به گونه‌ای قابل‌مشاهده قابل فهم و قابل پیش‌بینی رفتار کنند تا در نتیجه مشارکت و پاسخگویی افزایش یابد.

ثنایی گفت: سازمان شفافیت بین‌الملل به صورت دقیق در تعریف شفافیت بیان می‌کند که «یک ویژگی در حکومت‌ها شرکت‌ها سازمان‌ها و افراد که به سبب آن در انتشار اطلاعات قوانین و برنامه‌ها و فرآیندها و اقدامات آشکار رفتار می‌کنند تعریف رسمی شفافیت است».

مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران با طرح این سوال که شفافیت چه چیزی نیست؟ ادامه داد: محورهای اطلاعاتی که نباید منتشر شود مانند انتشار اطلاعات مشاور، مجوزها که حاوی اطلاعات حریم خصوصی افراد، مشروح مذاکرات حاوی اطلاعات امنیتی ملی است که نباید شفاف باشد.

ثنایی با بیان اینکه شفافیت سلسله‌مراتب دارد، گفت: اثرات سطحی یک، اثرات سطح دو، اثرات سطح سه و اثرات سطح ۴ سلسله مراتب آثار شفافیت است که در اثرات سطح یک اثرات زیرساختی اثرات سطح ۲ اثرات واسطه و اثرات سطح ۳ اثرات نهادی و اثرات سطح ۴ اثرات اهداف نهایی هستند.

وی در ادامه گفت: شفافیت انواع مختلف دارد، شفافیت حاکمیتی و شفافیت اقتصادی. در شفافیت سیاسی یا همان حاکمیتی عمده تمرکز بر مبارزه با فساد مسئولیت پذیر و پاسخگو کردن مسئولین کشور است اما در شفافیت اقتصادی زمانی که حاکمیت از نظر پیکره خود سالم شد برای حسن رفتار و عملکرد نیازمند شناخت مناسبی از محیط پیرامونی خود است.

ثنایی در بیان راه‌حل برای شفافیت در ساختارهای اداری گفت: اتاق‌های شیشه‌ای به جای اتاق‌های انحصاری باید قرار گیرد اما راه‌حل‌های سنتی تشویق و به کار بردن روش‌های آی سی تی است.

وی ادامه داد: مثلاً در شفافیت برای هزینه‌های انتخاباتی راه‌حل شفافیت، افشای میزان و منابع و نیز نحوه عملکرد برای کمپین‌های انتخاباتی است. در مسائل دیگر عدم التزام به وعده‌های انتخاباتی، توجه به راه‌حل سنتی قول و قسم است. اما راه‌حل شفافیت الزام به ثبت و افشای عمومی تمام بعدهای انتخاباتی است.

ثنایی با بیان اینکه سوالات بسیار زیادی پیرامون شفافیت مطرح است، گفت: به طور مثال سوال پیش می‌آید که آیا در کشور ما که به شدت درگیر مسائل امنیتی نظیر دشمنان جدید خارجی و داخلی تحریم است همه باید شفافیت داشته باشند؟ آیا در شرایط کنونی استفاده دشمن از اطلاعات شفاف شده بیشتر نبوده و مضراتش بیشتر از فواید آن نیست؟ یا سوال دیگری مطرح است که نسبت به شفافیت و سایر مفاهیم مهم در عرصه حکمرانی چیست؟ سوال دیگری مانند اینکه مرز شفافیت و محرمانگی کجاست؟ آیا افزایش شفافیت همواره سبب افزایش اعتماد می‌شود؟ این موارد در پیرامون شفافیت مطرح است که نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۵۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت

به گزارش تابناک به نقل از مس پرس، حسین مدرس خیابانی عصر امروز در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه اظهار کرد: شرکت‌های زیرمجموعه بنگاه‌های اقتصادی یک ظرفیت ارزشمند به حساب می‌آید که استفاده درست و هدفمند از این ظرفیت برای انجام امور و اجرای پروژه‌ها، باعث ایجاد ارزش افزوده و نتایج مطلوب‌تر می‌شود.

وی یکی از مهمترین چالش های موجود بر سر راه پروژه ها را تامین مالی دانست و ادامه داد: در راستای تسریع در تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای، باید از همه ظرفیت‌ها مانند اخذ تسهیلات، گواهی سپرده، برات و... برای تامین منابع مالی مورد نیاز بهره گرفت و مانع از تعطیلی پروژه ها شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ایجاد سامانه استعلام قیمت کالاهای مورد نیاز شرکت مس به شفاف سازی و جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی کمک می‌کند، طراحی و اجرای این مدل را به عنوان یک مطالبه از شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه مطرح کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در نشست دیگری با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان شرکت کانی مس، بر ضرورت تلاش برای تکمیل پروژه های توسعه ای با هدف افزایش ظرفیت تولید در صنعت مس و همچنین تولید مستمر طرح لیپ لیچینگ سونگون از خردادماه تاکید کرد و گفت: در سال مزین به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، پایداری وضع موجود و تلاش برای افزایش تولید محصول در مجتمع‌های تولیدی شرکت مس و سرعت بخشیدن به روند تکمیل پروژه‌ها از جمله طرح تولید کاتد و کنسانتره مس به عنوان یک راهبرد اساسی مدنظر قرار دارد.

ایجاد یک پلنت بالانس ملی از طریق واگذاری یک معدن کوچک، استحصال نیکل و سایر عناصر گرانبها، مشارکت در افزایش راندمان خطوط تولید مجتمع‌ها، پیگیری موضوع واگذاری مالکیت و همچنین توانمندسازی صندوق cvc ویرامس، پنج مطالبه دکتر مدرس خیابانی از شرکت کانی مس بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد اقدامات لازم در این راستا دنبال شود.

دیگر خبرها

  • فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • مبارزه با فساد در الوند پایان نمی‌پذیرد
  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • رحمت‌اله بیگدلی خطاب به احمد خاتمی: نه در مقابله با فساد صادقید نه کلید بهشت دست شما است!
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت