Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:44:15 GMT

327 ميليون دلار خرج موز شد!

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۷۱۸۹

327 ميليون دلار خرج موز شد!

خبرگزاري آريا - تا پايان 11ماهه پارسال، 195هزار و 692تن سيب‌زميني که در صدر آب‌برترين محصولات کشاورزي قرار دارد و بازار داخلي آن طي مدت اخير با افزايش قيمت مواجه شده، صادر شده است. همچنين در اين مدت نزديک به 327ميليون دلار براي واردات موز ارز از کشور رفته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، در ماه‌هاي گذشته کمبود برخي کالاهاي اساسي در بازار و افزايش ناگهاني قيمت آنها مسأله‌اي بوده که به کرات شاهد آن بوده‌ايم، مسأله‌اي که به گفته برخي فعالان اقتصادي ناشي از صادرات اين محصولات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اهميت اين مساله در اين نکته است که اقلامي اساسي چون سيب‌زميني، پياز، گوجه فرنگي و امثال آنها بخش عمده‌اي از سفره طبقات ضعيف‌تر را تشکيل مي‌دهند که در صورت صادرات گسترده آنها قيمت اين محصولات در بازار داخلي رو به افزايش مي‌گذارد. از سوي ديگر اين گونه اقلام، محصولاتي کشاورزي هستند که با توجه به اقليم خشک ايران آب زيادي مصرف مي‌کنند و به دليل خام بودن، صادرات آنها ارزآوري و افتخار چنداني نصيب کشور نمي‌کند.
صادرات 49ميليون دلاري بادمجان
مطابق آمارهاي گمرک ايران، تا 11ماهه سال 1397معادل 195هزار و 692تن سيب‌زميني از گمرکات ايران خارج شده است. اين حجم 202ميليون و 913هزار دلار معادل 1,326ميليارد تومان بوده است.
همچنين ميزان صادرات بادمجان در اين مدت حدود 140هزار و 841تن معادل 49ميليون و 361هزار دلار، برابر با 383ميليارد و 500ميليون تومان بوده است.
صادرات گوجه‌فرنگي تازه يا سرد کرده نيز در همين مدت 572هزار و 855تن بوده که معادل 244ميليون دلار به ارزش ريالي 1369ميليارد و 630ميليون تومان است.
صادرات 342هزار تن پياز!
تا بهمن ماه سال گذشته همچنين 58هزار تن "کاهو کروي" به ارزش 20ميليون و 125هزار دلار معادل 118ميليارد تومان صادر شده است. "کاهو تازه يا سرد کرده" نيز به ميزان 65هزار تن معادل 17ميليون و 314هزار دلار به ارزش ريالي 86ميليارد و 700ميليون تومان صادر شده است.
اما صادرات گروه کالايي "پياز و موسير" که در ماه‌هاي بعد از عيد دچار افزايش قيمت در بازار شده است تا پايان بهمن ماه سال گذشته معادل 124ميليون دلار و به ميزان 342هزار و 671تن بوده است.
32ميليون دلار پول براي واردات کاکائو
اما در کنار آمار صادرات اين اقلام که برخي از آنها جزو اقلام اساسي در سفره طبقات پايين‌تر به آمار برخي محصولات کشاورزي وارداتي نيز اشاره مي‌کنيم. برابر با آمارهاي گمرک ايران، ميزان واردات موز تا پايان بهمن ماه سال گذشته 390هزار و 278تن معادل 1366ميليارد و 618ميليون تومان و به ارزش دلاري 326ميليون و 783هزار دلار بوده است.
تا پايان بهمن‌ماه پارسال 8152تن "دانه کاکائو کامل يا خرد شده، خام يا بو داده" نيز به ارزش 32ميليون و 763هزار دلار معادل 136ميليارد تومان به کشور وارد شده است.
واردات 13.5ميليون دلاري پوره موز، پشن فروت، ليپي و آناناس
در اين مدت همچنين "پوره موز، انبه، پشن فروت، ليپي و آناناس و آب ميوه تغليظ شده، انبه، گواوا و…" به ميزان 10هزار و 804تن و به ارزش 13ميليون و 526هزار دلار معادل 57ميليارد و 326ميليون تومان وارد شده است.
در همين طيف از اقلام غيرضروري مي‌توان به "آب پرتقال يخ زده و يخ نزده تخمير نشده و اسانس‌ها" اشاره کرد که به ميزان 3395تن معادل هفت ميليون و 471هزار دلار به ارزش ريالي 31ميليارد و 281ميليون تومان وارد شده است.
به گزارش ايسنا، اين صادرات و واردات در حالي است که وزير اقتصاد اواخر سال گذشته با بيان اينکه تنها حدود هشت ميليارد دلار از ارزهاي صادراتي به کشور بازگشته است، گفت که " از اين رقم 6.5ميليارد دلار آن مربوط به پتروشيمي‌ها و عرصه‌هاي فولادي است". اين يعني بخش عمده‌اي از فرارهاي ارزي صادرکنندگان در حوزه‌هايي غير از حوزه‌هاي پتروشيمي و فولادي اتفاق مي‌افتد و ارز حاصل از صادرات اين محصولات علاوه بر مصرف منابع کشور و آب گران‌بها، هنوز به درستي به کشور بازنگشته است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت عراق کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر وزارت نفت عراق اعلام کرد صادرات نفت عراق در ماه آوریل ۲۰۲۴ به میزان ۰.۳ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت.

صادرات نفت عراق به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار بشکه در روز رسید.

این در حالی است که عراق در ماه مارس ۲۰۲۴، ۳ میلیون و ۴۲۳ هزار بشکه در روز نفت صادر کرد.

از کل صادرات نفت عراق در ماه آوریل، ۳ میلیون و ۳۶۴ هزار بشکه در روز از طریق آب‌های جنوب کشور، ۱۵ هزار بشکه در روز از طریق نفت کش به اردن و ۳۴ هزار بشکه در روز از نفت خام سنگین القیاره از طریق بندر خور الزبیر بارگیری شد.

کد خبر 6098104 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات استان زنجان صعودی شد