Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:21:27 GMT

چرخ پژوهشکده و شهر جهانی انگور با هم می چرخد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۴۸۰۴

چرخ پژوهشکده و شهر جهانی انگور با هم می چرخد

همدان - ایرنا - ارتقا و اثربخشی پژوهش های کاربردی در اقتصاد منطقه و کشور و کمک به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، ضرورتی است که نخستین پژوهشکده انگور و کشمش کشور به دنبال نمود عینی این دستاوردها در تاکستان ها و صنایع است.

به گزارش ایرنا، پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر اهدافی فرا ملی را در پیش گرفته و توسعه دانش فنی متناسب با نیاز جامعه باغداران و شرایط جهانی، روز آمد کردن فناوری های سنتی، بهره گیری از فناوری های نوین و بومی سازی آنها متناسب با نیاز جامعه با رعایت الزام های زیست محیطی را در اهداف کلان خود ترسیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال 1390 بود که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت اصولی خود را برای استقرار و فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملایر اعلام کرد و پایان سال گذشته نیز شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی این پژوهشکده و به منظور اختصاص ردیف بودجه از اعتبارات ملی موافقت کرد.
موفقیتی بزرگ که با جهانی شدن انگور ملایر همزمان شد و بدون شک می تواند اهداف و راهبردهای کلان خود را در سطح منطقه و کشور پیش ببرد.
به طور قطع این پژوهشکده در رسیدن به اهداف جهانی برند انگور ملایر کمک و به نوعی چرخ آنها با هم می چرخد و پیاده سازی نتایج تحقیقات در عرصه باغ های انگور و تاکستان ها و ایجاد زمینه های توسعه تاکداری پایدار به منظور تداوم تولید و حفظ منابع آب و خاک را هموارتر می کند.
در این چارچوب رییس دانشگاه ملایر معتقد است: علم، صنعت و ثروت باید جایی به هم نزدیک شوند و ساختار دانشگاه های نسل چهارم و پنجم می طلبد که دانشجویان به سمت و سوی الگوهای کارآفرین حرکت کنند.
خسرو سایوند باغ های انگور ملایر را یکی از الگوهایی دانست که به صورت مارکتینگ بوده و از تازه خوری، فرآوری، صادرات و آموزش به باغداران شروع می شود و زمینه ای مستعد برای نسل جدید و دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی معرفی شهر جهانی انگور به عنوان یک برند خاص را از اهداف اصولی و رسالت مهم پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر برشمرد که با همگامی باغداران می تواند در این ساختار حرکت کند.
سایوند ظرفیت ها و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، گروه های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی و فضای فیزیکی و مزارع تحقیقاتی این دانشگاه را برای همراهی و پیشبرد اهداف شهر جهانی انگور مستعد خواند.

**مسیر جیاس در سطح ملی دیده شود
رییس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر نیز در این باره به هدفگذاری جیاس ( GIAHS یا نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی) برای ثبت میراث مهم کشاورزی نظام تولید انگور اشاره و بیان کرد: مسیری را که مد نظر جیاس است، باید در سطح ملی ببینیم.
دکتر حمید نوری حفظ و بقای ثبت جهانی انگور را مبتنی بر برنامه ریزی کاربردی و اصولی دانست و امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش بومی، نظام های ارزشی، سازمان های اجتماعی و فرهنگی و موضوع گردشگری را از شاخص های مهم فائو (سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد) برای ثبت این میراث مهم کشاورزی عنوان کرد.
وی بر این باور است که استفاده از دانش بومی منطقه دره جوزان ملایر می تواند مسیر را روشن کند و در همین رابطه و برای حفظ تنوع زیستی محصول انگور، پژوهشکده در صدد ایجاد بانک ذخایر ژنی طی سال های آتی است.
دکتر نوری رونق گردشگری منطقه و توریسم انگور را مورد تاکید قرار داد و گفت: پژوهشکده انگور و کشمش ضمن حفظ روش های سنتی نظام تولید انگور، روش های نوین را نیز برای توسعه گردشگری و افزایش درآمد باغداران و کشاورزان به طور جدی دنبال می کند.
رییس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر تامین نیروی انسانی کارآمد و متخصص برای این پژوهشکده را یک اصل می داند که باید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد حمایت قرار گیرد تا بتوان به اهداف کلان آن در شهر جهانی انگور دست پیدا کرد.

**دانشجویان دکتری بازوان توانمند پژوهشکده انگور
این نکته قابل ذکر است که پژوهشکده انگور و کشمش سال 1392 موفق به اخذ مجوز پذیرش 16 دانشجوی دکتری در هشت رشته تحصیلی شد و سال گذشته نیز 12 دانشجوی دکتری را پذیرش کرد؛ دانش آموختگانی که می توانند بازویی توانمند برای پژوهشکده باشند.
دکتر نوری در عین حال استفاده از توان و دانش باغداران و دهیاران و شرکت آنها در نشست های تخصصی و ارایه آموزش های لازم را برای پیاده کردن پژوهش ها و تحقیقات انجام شده و بها دادن به نخبگان ملایری را گامی مهم دانست که هم اکنون این تعامل برقرار شده است.
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران که همواره تجربه و تخصص خود در حوزه انگور را از پژوهشکده دانشگاه ملایر دریغ نمی کند، نیز معتقد است باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که ضمن جلوگیری از به هم ریختن روش سنتی نظام تولید انگور، با اجرای روش های نوین، درآمد کشاورز و باغدار نیز ارتقا یابد.

**جایگزینی کلونی های برتر انگور
علی عبادی در همین رابطه پیشنهاد کرد: بدون اینکه به رقم های انگور منطقه ملایر که بی دانه سفید و مورد استفاده برای کشمش است، دست بزنیم، باید رقم ها و کلونی های برتر را برای این منطقه شناسایی و جایگزین کنیم که عملکرد و کیفیت بهتر محصول را ارتقا می بخشد.
مشاور پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به عنوان پیشنهاد دوم ادامه داد: با توجه به خشکسالی و گرمایش کره زمین، می توان از پایه های متحمل و مقاوم به خشکی استفاده کرد و برای افزایش بازدهی محصول، رقم بی دانه سفید کلونی برتر را روی پایه های متحمل به خشکی پیوند زد.
عبادی با تاکید بر اینکه حفظ روش سنتی تولید انگور باید محدود به منطقه دره جوزان ملایر باشد و روش های نوین را در سایر نقاط غیر از دره جوزان در نظر بگیریم افزود: این روش ضمن افزایش درآمد کشاورزان، موجب توسعه گردشگری نیز می شود.
راه اندازی مرکز کلینیک انگور اما اقدامی حیاتی است که می تواند محرک توانمندی برای سرعت بخشیدن به حرکت چرخ پژوهشکده و شهر جهانی انگور و غلبه بر بازارهای جهانی باید؛ اقدامی که حالا با متخصصان و کارشناسان دانشگاه شروع به فعالیت کرده است.
صادرات شایسته و در خور نام شهر جهانی انگور و ارایه مدیریت تلفیقی از جمله مواردی بود که مسئول مرکز کلینیک انگور دانشگاه ملایر از اهداف مهم برای راه اندازی این مرکز برشمرد.

**شکل گیری کارزار کاهش مصرف سموم کشاورزی
رضا الماسی با اشاره با بالا رفتن مصرف سموم شیمیایی در تولید کشمش، مدیریت تلفیقی را در جلوگیری از مصرف سموم اثرگذار دانست و تاکید کرد: هدف ما این است که راهکارهای غیرشیمیایی را مد نظر قرار دهیم و در این راستا کارزاری با حضور کشاورزان و باغداران به منظور کاهش مصرف سموم شکل گرفته است.
در این چارچوب بهبود سلامت محصول و استفاده از بسته بندی های مدرن و به روز در تولید و فرآوری محصول انگور امری ضروری است که می تواند شهر جهانی انگور را در بازارهای جهانی بیشتر صاحب نام و عنوان کند.
عضو گروه پژوهشی دانشگاه ملایر با اشاره به فرآیند تهیه شیره انگور با خاک، توجه به این حوزه را جدی خواند که با حفظ سنت تولید انگور، باید خاک و سلامت محصول را بهبود بخشیم.
اعظم شیری گفت: در حوزه بسته بندی محصول و سوغات حاصل از فرآوری انگور، باید برند سازی صورت گیرد و برای جذب بازارهای داخلی و خارجی باید به طور جدی و علمی وارد شویم.
به اعتقاد وی در مرحله بعد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید مدرن و جدید باشد و به عنوان مثال برای خشک کردن انگور باید روش های نوین را وارد کنیم.
وی تاکید کرد: در عین حال که بافت سنتی شهر جهانی انگور باید حفظ شود، استفاده از روش های نوین باید خارج از بافت سنتی باشد و برای رسیدن به برندسازی این محصول نیازمند تجهیز هر چه بیشتر آزمایشگاه های این دانشگاه هستیم.

**کسب مجوز مرکز پرتودهی گاما و الکترون
اقدامات پژوهشکده انگور و کشمش به اینجا ختم نمی شود، کسب مجوز مرکز پرتو دهی گاما و الکترون از سازمان انرژی اتمی ایران از طریق وزارت علوم اقدامی ویژه و مهم است که دانشگاه ملایر را در استفاده از دانش پرتودهی برای نگهداری مواد غذایی در بین سایر مراکز دانشگاهی و آموزش عالی یک سر و گردن بالاتر قرار داده است.
در این باره مدیر مرکز پرتودهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر با بیان اینکه موافقت اولیه این مرکز اخذ شده و دانشگاه برای به نتیجه رسیدن آن مصمم است گفت: این دانش می تواند با استفاده از پرتودهی مواد غذایی کاربرد زیادی داشته باشد.
ابراهیم غلامی حاتم ضد عفونی کردن مواد غذایی، ارتقای کیفیت پلیمرها، تابش دهی سطوح، افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی و جلوگیری از جوانه زدن را از جمله موارد کاربردی پرتودهی عنوان کرد.
وی ادامه داد: این کار با سه روش شتاب دهنده الکترون، اشعه گاما و پرتودهی انجام می شود و طبق بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که شتاب دهنده الکترون می تواند برای ما مثمرثمر باشد.
به گفته وی با استفاده از روش پرتودهی می توان به افزایش ماندگاری مواد غذایی همچون انگور، سیب زمینی، مواد پروتئینی، میوه و سبزی ها و انواع خشکبار کمک کرد و در مناطقی همچون ملایر که در تولید کشمش زبانزد است و بهار همدان که قطب تولید سیب زمینی است، بسیار کاربرد دارد.
غلامی حاتم تاکید کرد: این یک طرح کاربردی است که با فکر ایرانی ایجاد شده و به طور قطع تحولی در دانشگاه های غرب کشور ایجاد می کند، درحالیکه صنایع جانبی آن نیز بسیار بالا است.

**پژوهشکده انگور ملایر حلقه واسط علم و عمل
از سوی دیگر تاکید محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر تقویت پیوند علم و عمل و استفاده هر چه بیشتر صنعت و کشاورزی از فناوری روز است؛ در حالیکه به گفته وی تاکنون نتوانسته ایم بین علم و عمل ارتباط خوبی برقرار کنیم و تولیدکنندگان رغبتی برای استفاده از فناوری های نوین نشان نمی دهند و تولیدات بخش کشاورزی از این فناوری عقب است.
کاظمی فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش را در برقراری پیوند بین علم و عمل در بخش کشاورزی و انگور اثرگذار دانست که این روند باید در کنار هم و با هم طی شود.
وی حمایت باغداران، ایجاد ارتباط بین باغداران، دهیاران و مسئولان، ارایه پژوهش های لازم متناسب با برند انگور در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده، شناسایی و معرفی ارقام جدید انگور و ارایه آموزش ها و روش های نوین در فرآوری و تولید را از جمله وظایف پژوهشکده برشمرد و بیان کرد: نباید فقط نامی از شهر جهانی انگور باقی بماند.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم اجرای طرح فراز یا همان داربستی کردن باغ های انگور را یکی از برنامه های مهم در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: باید در بخش آموزش و فرآوری سرمایه گذاری کنیم که پژوهشکده می تواند کمک کننده باشد.
کاظمی ارایه آموزش به صادرکنندگان کشمش و استفاده از بسته بندی های متناسب با نیاز بازار و مشتری را نیز مورد تاکید قرار داد و از مجموعه دانشگاه درخواست کرد: برای تقویت ارتباط بین علم و عمل تلاش بیشتری داشته باشند، نمایندگان نیز در کنار شما هستند.

**پژوهشکده انگور حلقه گمشده پژوهش و ثروت
از سویی دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ثروت را همیشه گرسنه پژوهش و پژوهش را آبستن ثروت می داند و معتقد است که پژوهشکده انگور و کشمش ملایر می تواند این حلقه گمشده را پیدا کند.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با تاکید بر اینکه در کنار نگهداشت سنت های تولید انگور، باید پژوهش را نیز داشته باشیم خاطرنشان کرد: این در حالیست که سنت های ما ساختار علمی و پژوهشی قابل دفاع ندارد.
وی تاکید کرد: تجاری سازی پژوهش را باید در مراکز رشد پیگیری کنیم و برای تجاری سازی پژوهش ها در حوزه انگور باید نگاه فرآیندی داشته باشم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم پژوهش، آموزش، زراعت و تجارت را چهار گام مهم برای پژوهشکده عنوان کرد و گفت: نمایندگان، کشاورزان و پژوهشکده انگور و کشمش سه ضلع مثلثی است که با استفاده از آن می توان کار خارق العاده انجام داد.
با این اوصاف، نظام تولید انگور دره جوزان ملایر که دهم آذرماه سال گذشته به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید، با سالانه حدود 11 هزار هکتار سطح باغ های انگور قادر به تولید بیش از 240 هزار تن انگور است و در ادامه راهی پر فراز و نشیب را در عرصه چهانی پیش رو دارد که همگامی لازمه پیمودن این مسیر جهانی است.
7528**2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شهر جهاني انگور پژوهشكده انگور و كشمش ملاير همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دانشجویان عراقی در جنبش جهانی حمایت از فلسطین

دانشگاه بغداد تجمعی را برای محکوم کردن سرکوب دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا برگزار کرد. دانشجویان عراقی تابلویی در دست گرفتند که روی آن نوشته شده بود: من دانشجوی عراقى هستم و از جنبش‌های دانشجویی بین المللی طرفدار فلسطین حمایت می‌کنم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل پارک سیفیه ملایر در دهه فجر
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • حوزه انتخابیه ملایر
  • پیش‌بینی ۱۶۷ حوزه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات ملایر
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • مشارکت دانشجویان عراقی در جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است