Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@20:31:16 GMT

بالغ بر ۶۵ بنای تاریخی گیلان مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۱۰۶

بالغ بر ۶۵ بنای تاریخی گیلان مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مرمت بالغ بر ۶۵ بنای تاریخی استان گیلان در سال۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، «شهرود امیرانتخابی» با اعلام این خبر گفت: یکی از وظایف اصلی معاونت میراث فرهنگی این اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان است که خوشبختانه در سال گذشته این اداره کل توانست با همراهی بخش خصوصی و دستگاه های دولتی اقدام به مرمت و ساماندهی بیش از ۶۵ بنای تاریخی گیلان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: در این راستا مرمت بخش شرقی قلعه رودخان، خانه های تاریخی ماسوله، حمام کسماء، مسجد اکبریه، بقعه تورار، پل خشتی تمیجان، ساختمان هادی خان صوفی، ساختمان محمدتقی خان صوفی املش، ساختمان دریابیگی لنگرود، سایت اسب ریسه ماسال، بقعه امامزاده بارکوسرا، امامزاده متعلق محله لاهیجان، حمام گلشن لاهیجان، موزه رشت، گنبد پیرمحله رودسر، قلعه صلصال، حمام مریان، قلعه گردن رودسر، بقعه شیخ زاهد رودسر و... بخشی از این اقدامات بود.


وی اعلام کرد: از این تعداد بناهای تاریخی، تعداد ۱۰بنای تاریخی از جمله بنای تاریخی بانک ملی انزلی، اداره گمرک آستارا، بقعه شیخ زاهد، حمام گلشن لاهیجان، بنای تاریخی مسجد سمیع رشت، اوار بردار، پل خشتی چمارسرا ، بقعه تورار، مناره انزلی، کلاه فرنگی رشت، مهمانسرای شیلات کیاشهر توسط دستگاه‌های دولتی مرمت و بازسازی شد.

 

امیرانتخابی بااشاره به اهمیت اطلس میراث فرهنگی گفت: تهیه اطلس شهرستان آستارا، تالش و رضوانشهر از جمله پروژه‌های ارزشمندی است که در این اطلس اکثر آثار فرهنگی، تاریخی شهرستان‌ها در نقشه جانمایی شده است و مقرر شد در هفته میراث فرهنگی، رونمایی اطلس شهرستان‌ها را داشته باشیم.


وی بیان داشت: تهیه اطلس میراث فرهنگی استان با همکاری گروه نقشه باستان‌شناسی پژوهشکده باستان شناسی ایران در حال انجام است و بطور کلی از فرمت‌های این پژوهشکده در تهیه این اطلس استفاده شده است.


این مقام مسئول اظهار داشت: این اداره کل در اواخر سال ۹۶ و در سال ۹۷ اقدام به چاپ و انتشار ۲۰عنوان کتاب در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان کرد که از مهمترین این کتاب‌ها می‌توان به کتاب «شاهکارهای فرهنگی هنری گیلان» نوشته محمدرضا خلعتبری، «کاوش‌های باستان شناسی دهه چهل شمسی هیات مشترک ایران ژاپن» ترجمه ولی جهانی، شهرام رامین، صمد علیون، «مجموعه مقالات ماسوله» به کوشش دکتر پور علی اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه سال گشذته ۲ هزار شی تاریخی وارد سامانه جام شده است تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات مهم و ارزشمند سال گذشته بازگشت اشیاء مارلیک بعد از ۵۷ سال به سرزمین مادر در نمایشگاه موزه رشت بود که بیش از 10 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

 

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان برجام نماز جمعه ماه مبارک رمضان مسجد خبرگزاری شبستان اردبیل نمایشگاه قرآن قرآن کریم جزء خوانی قرآن کریم اطلس تاریخی بنای تاریخی گیلان مرمت بناهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه