Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس مجلس تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران را شجاعانه و مدبرانه توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) مجلس با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت:‌ تصمیم به موقع جمهوری اسلامی درباره تعلیق برخی تعهدات خود در برجام، از یک سو نشان داد که ایران در موضع ضعف قرار ندارد و از سوی دیگر کشورهایی را به نکوهش آمریکا وا داشت و از جانب سوم آمریکا را دچار مواضع متناقض کرد به طوری که از یک طرف ناو هواپیمابر ارسال می‌کنند و از طرف دیگر ترامپ التماس می‌کند که با من تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حرف ترامپ این است که مانند رژیم شاه تحت فرمان من باشید و اشغال فلسطین را به رسمیت بشناسید تا من به شما رفاه بدهم. پاسخ ما این است که "هیهات منّا الذّله" ما تن به خواری نمی‌دهیم و بدون نیاز به آمریکا با تلاش خود به رفاه هم می‌رسیم. آمریکا باید بداند که دوره حکومت بر دنیا برای او پایان رسیده و قطب اسلامی در حال شکل گرفتن است و آینده خاورمیانه به دست مسلمانان رقم می‌خورد. غربی‌ها باید قبول کنند که در جنگ صلیبی شکست خوردند و دیگر از راه اشغال فلسطین دنبال انتقام‌گیری از مسلمانان نباشند.

مطهری با بیان اینکه امروز دو عنصر مقاومت و وحدت می‌تواند ما را از شرایط سخت کنونی با سرافرازی خارج کند، اضافه کرد: ترامپ فریب اعتراضات دی ماه سال ۹۶ را خورد و خیال می‌کرد با چند فشار اقتصادی مردم را مقابل حکومت قرار می‌دهد غافل از این که آن اعتراضات ریشه در درون خود حکومت داشت و ناشی از رقابت‌های سیاسی بود. امروز ترامپ برای انتخابات آینده خود به شدت نیاز به برگ ایران دارد و مقامات کشور می‌توانند از این فرصت به نحو مقتضی و عزتمندانه استفاده کنند.

نایب رییس مجلس همچنین ابراز عقیده کرد: لازم است شورای عالی امنیت ملی نظیر تصمیم شجاعانه و مدبرانه‌ای که درباره برجام گرفت درباره سرنوشت محصوران خانگی انتخابات سال ۸۸ نیز بگیرد که فردا دیر خواهد بود. اگر یکی از آنها در این حال از دنیا برود معضلی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به اعلام نظر اخیر هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت درباره مصوبه مجلس مبنی بر استانی شدن انتخابات گفت: توجه مجلس محترم را به مسئله هیئت عالی نظارت به اجرای سیاست‌های کلی نظام که به صورت معضلی درآمده است جلب می‌کنم. اگر این هیئت که در دل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد به رویه اخیر خود ادامه دهد چیزی برای مجلس شورای اسلامی باقی نمی‌ماند. این هیئت صرفا می‌تواند نظارت خود را درباره انطباق یا عدم انطباق طرح یا لایحه‌ای با سیاستهای کلی نظام در حین بررسی آن طرح یا لایحه به مجلس اعلام کند اما تصمیم با نمایندگان است و آنچه که تصویب می‌شود صرفا باید برای بررسی انطباق یا عدم انطباق آن با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان برود.

مطهری ادامه داد: ولی اکنون هیئت مذکور در مجمع تشخیص، به مثابه شورای نگهبان دوم مصوبات مجلس را از نظر انطباق یا عدم انطباق با سیاستهای کلی نظام بررسی می‌کند و مانند شورای نگهبان نامه ارسال می‌کند که این ماده و آن ماده باید این‌گونه اصلاح شود و می‌دانیم با وجود صدها سیاست کلی، هر مصوبه‌ای از مجلس را می‌توان مورد ایراد قرار داد و به این ترتیب استقلال و اعتبار مجلس مخدوش و اختیارات آن به شدت محدود می‌شود. این آرزوی مجمع تشخیص اگر بخواهد تحقق یابد نیاز به تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع به مجلس سنا دارد و قانون اساسی فعلی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. متأسفانه مجلس شورای اسلامی تاکنون عکس‌العمل مناسب در مقابل این بدعت نشان نداده است. لازم است مجلس به این بدعت و تضعیف خود خاتمه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با بیان این‌که «اساسا عدم انطباق با یک سیاست کلی به معنی عدم انطباق با قانون اساسی نیست؛ زیرا سیاستهای کلی بخشی از قانون اساسی یا متمم آن نیست. سیاستهای کلی نه عین قانون اساسی است و نه جزء آن» ابراز عقیده کرد: بنابراین اساسا استناد شورای نگهبان به عدم انطباق با سیاستهای کلی برای مغایرت با قانون اساسی، مخدوش و لااقل قابل تأمل و بحث است. پیشنهاد می‌کنم یک جلسه غیرعلنی با حضور کارشناسان برای تعیین تکلیف این موضوع و تعیین تکلیف هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام تشکیل شود.

وی با اشاره به حواشی اخیر مربوط به پخش یک موسیقی در برخی مدارس نیز گفت: موضوع دیگر کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی است. یک نمونه آن اتفاقی است که در برخی مدارس تهران افتاد و حاکی از تسامح و تساهل چند مدیر مدرسه در ترویج ابتذال میان نوجوانان به بهانه شادی و نشاط بود و هنوز منتظر پاسخ قانع‌کننده وزیر آموزش و پرورش هستیم.

مطهری اضافه کرد: نمونه دیگر اتفاقات تلخ در ورزشگاه آزادی در جریان مسابقه دو تیم پرسپولیس و سپاهان بود که نشان داد هم وزارت ورزش و جوانان و هم نیروی انتظامی هنوز نتوانسته‌اند انتظام لازم و رفتار درست را در ورزشگاه‌ها حاکم کنند و لات‌ها میدان‌دار می‌شوند و مثل نقل و نبات دشنام ناموسی می‌دهند و اموال ملت را تخریب می‌کنند. وزیر ورزش باید بگوید چه زمانی ورزشگاههای ما مانند ورزشگاههای اغلب نقاط جهان نظم و انتظام پیدا می‌کنند؟ تا مجلس به سؤال و استیضاح نرسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نمونه دیگرِ کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی را عدم نظارت بر پوشش اسلامی در جامعه عنوان کرد و گفت: اجماع همه فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است نه مردم. شرایط بد اقتصادی دلیل نمی‌شود که موضوع پوشش و حجاب به حاشیه رانده شود. در درجه اول ادارات دولتی و دانشگاهها و سایر اماکن دولتی باید بر این امر نظارت داشته باشند. مسائل مربوط به عفاف از نظر قرآن برخلاف نظر غربی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. قرآن این مسائل را فرض و واجب نموده است چنان که در ابتدای سوره نور که درباره این مسائل است می‌فرماید: سورة انزلناها و فرضناها.

وی تاکید کرد: وزارت کشور متولی اصل مسئله پوشش اسلامی در کشور است و وزیر کشور باید پاسخگو باشد قبل از آنکه مجلس دست به اقدام عملی بزند.

نایب رییس مجلس در بخش دیگری از نطق خود افزود: اما از مشکلات این دولت، ضعف و سستی و تأخیر در تصمیم گیری است. مثلا لازم بود نرخ بنزین چند سال پیش افزایش یابد اما دولت آنقدر تعلل کرد که در شرایط امروز کار دشواری است و شاید صلاح نیست. همین طور در تأمین حداقل کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کوپن یا کالابرگ یک سال است که تعلل می‌کند. این کار دو سود دارد، یکی این که خیال خانواده‌ها خصوصا اقشار کم‌درآمد از مواد مورد نیازشان راحت می‌شود و دیگر این که دشمن می‌فهمد که اراده مقاومت ایران برای درازمدت مستحکم است.

مطهری در پایان گفت: از همه ملت ایران می‌خواهم که شرایط سخت اقتصادی این روزها را با اخوّت و برادری اسلامی آسان کنند. هر خانواده توانمندی دست دو خانواده کم‌توان را بگیرند و مثلا ماهی یک میلیون تومان به او کمک کنند. در حدیث است که مردی از عراق به مدینه خدمت امام کاظم علیه‌السلام آمد و خیلی از اخوّت اسلامی مردم آن دیار تعریف کرد. امام فرمود آیا اخوّت و برادری اسلامی شما در این حد هست که هریک زمانی که نیاز پیدا می‌کنید دست در جیب برادر مؤمن‌تان کنید و بعد از رفع حاجت، به او بگویید؟ آن مرد گفت: نه، در این حد نیست. امام فرمود: پس در میان شما اخوّت و برادری اسلامی نیست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مطهری برجام محصوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی‌شاپور نماد نهاد‌های علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه‌گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به‌عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمدن سازی دانشگاه، فراز‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن سازی نهاد علم در ایران از جندی‌شاپور و اذعان ویل دورانت که جندی‌شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهاد‌های آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی‌شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است؛ لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.

مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین هم‌زمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندی‌شاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه ما باشد؛ لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها