Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:03:12 GMT

رد پای سلفی-وهابی در حملات عید پاک در سریلانکا

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۹۴۹۵

رد پای سلفی-وهابی در حملات عید پاک در سریلانکا

سریلانکا یک محقق و دانش آموخته سعودی را با این ادعا که وی با سرشاخه بمب گذاری‌های عید پاک در این کشور ارتباط داشته، دستگیر کرده است؛ اقدامی که نگاه‌ها را به سوی افزایش تأثیر آموزه‌های سلفی- وهابی در سریلانکا معطوف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، محمد الیار ۶۰ ساله محقق دانش آموخته سعودی و مؤسس مرکز راهبرد اسلامی متشکل از یک مسجد، یک مدرسه مذهبی و یک کتابخانه در شهر کاتانکودی است؛ این شهر زادگاه زهران هاشم، سرشاخه بمب گذاری‌های عید پاک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه پلیس سریلانکا آمده است: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که فرد دستگیر شده روابط نزدیکی با زهران داشته و در عملیات نقل و انتقال پول فعالیت داشته است.

در این بیانیه همچنین آمده که الیار ۶۰ ساله در روند آموزش گروهی از عاملان انتحاری که در حملات انتحاری عید پاک دست داشتند، در شهر هامبانتوتا واقع در جنوب سریلانکا حضور داشته است.

دو منبع مطلع از جامعه مسلمانان در کاتانکودی گفته اند که بخشی از دیدگاه‌های افراطی زهران به واسطه متون سلفی- وهابی است که از کتابخانه مرکز راهبرد اسلامی و در بازه زمانی دو تا سه ساله خوانده است.

یکی از این افراد گفته است: من عادت داشتم همیشه با او به مرکز بروم او نوشته‌ها و مجلات سعودی‌ها را مطالعه می‌کرد. زهران مثلا شیوه‌های دعا کردن را مورد انتقاد قرار داده و آن را توهین به اسلام ناب می‌دانست. در سال ۲۰۱۶ چنین آموزه‌هایی در سریلانکا وجود نداشت مگر آنکه آن را در ادبیات و نوشته‌های سلفی‌ها بخوانید.

یکی دیگر از این افراد مطلع نیز گفت، ما می‌دانیم که زهران به مرکز می‌رفت اما اطلاعی نداریم که بین او و الیار ارتباطی وجود داشت.

الیار در سال ۱۹۹۰ و یک سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود در ریاض این مرکز را تأسیس کرد و به گفته یکی از منابع مطلع، این مرکز به محل اصلی برای گسترش دکترین سلفی در کاتانکودی بدل شد. بخشی از امور مالی این مرکز توسط اهدا کنندگان کویتی و سعودی تأمین شده است.

خبرگزاری رویترز پیش از دستگیر الیار با برخی از اعضای این مرکز گفتگو کرد و آنها گفتند که زهران مشکل ساز بود و آنها به مقام‌های سریلانکا درباره دیدگاه‌های افراطی او هشدار داده بودند.

آنها گفتند که زهران یک دهه قبل زیاد به کتابخانه مرکز می‌آمد اما اخیراً او را ندیده بودند و این مساله را نیز رد کردند که کتاب‌های کتابخانه باعث دیدگاه‌های افراطی او شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سريلانكا سلفي ها وهابیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواداری که بازیکنان از او درخواست سلفی دارند!

به گزارش “ورزش سه”، نامش عرفان‌‌ است؛ هوادار وفادار شمس‌آذر که هر هفته برای حمایت از سبزپوشان و تماشای مسابقات این تیم به استادیوم می‌آید و البته با استقبال بازیکنان روبه‌رو می‌شود. خودش فوتبال بازی می‌کند و کاپیتان تیم سندروم دان قزوین است؛ هوادار پر و پا قرص شمس‌آذر که آرزوی بازی در این تیم را دارد اما اجباراً به گرفتن سلفی با بازیکنان بسنده می‌کند.

امشب هواداران شمس‌آذر به دلیل محرومیت انضباطی از حمایت تیم‌شان محروم بودند اما عرفان باز هم خودش را به استادیوم سردار آزادگان رساند و با استقبال این تیم، به‌عنوان مهمان ویژه نظاره‌گر پیروزی دراماتیک تیم محبوبش بود.

عرفان به رسم همیشه بعد از بازی با استقبال بازیکنان به رختکن وارد شد؛ امیرمحمد نسایی، شماره هفت خوش‌تکنیک شمس‌آذر از عرفان درخواست سلفی کرد و صادق آلبوصبیح، دیگر ستاره قزوینی‌ها هم برای گرفتن این سلفی کنار آن‌ها ایستاد. این عکس، نه به درخواست عرفان، بلکه با اشتیاق بازیکنان شمس‌آذر ثبت شده است. «عرفان را دوست داریم، وقتی او از ما تقاضای عکس ندارد، خودمان دوست داریم کنار او باشیم و با گرفتن عکس، شادی‌مان را با او تقسیم کنیم»

دیگر خبرها

  • حمله راکتی مقاومت به «نتساریم»
  • حمله راکتی مقاومت به «نتساریم»/ جلسه کابینه جنگ طی ساعات آتی برگزار خواهد شد
  • حمله راکتی مقاومت به «نتساریم»/ برگزاری جلسه کابینه جنگ طی ساعات آتی
  • نامگذاری کتابخانه دانشگاه پیام نور کرمان به نام دانشجوی شهید حادثه تروریستی گلزار شهدا
  • هواداری که بازیکنان از او درخواست سلفی دارند!
  • (ویدئو) سلفی و سقوط وحشتناک با پاراموتور!
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • ببینید | سلفی هنگام سقوط وحشتناک با پاراموتور!
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟