Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:30:30 GMT

شناسایی روش‌های مؤثر برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۲۹۱۵

شناسایی روش‌های مؤثر برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها

تهران- ایرنا- نتایج تحقیقاتی طولانی‌مدت در دانشگاه الزهرا (س) با بررسی علمی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش نشان می‌دهد که روش‌های کم‌هزینه و مؤثرتری برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها وجود دارد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) و رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی، ضمن انتشار بخشی از نتایج تحقیقات و داده‌های مربوط به پایان‌نامه دانش‌آموخته دکترای خود «مهناز قلی پور شهرکی» می‌گوید: در نخستین طرح با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و همکاری هرباریوم گلسنگ موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، موفق به شناسایی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش با روش‌های کلاسیک و مولکولی شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پریسا محمدی با اشاره به اینکه در این تحقیق، به‌طور کمی میزان تخریب فراوان‌ترین گلسنگ سطح بنای آرامگاه کوروش محاسبه شد، افزود: با اندازه‌گیری این عدد که مبتنی بر تأثیرات فیزیکوشیمیایی تال گلسنگ بر بستر سنگی آرامگاه است امکان برنامه‌ریزی حفاظت و مرمت این بنا با روش‌های کم‌هزینه‌تر، به‌روزتر، کارآمدتر و با اثرات سوء جانبی کمتر وجود دارد.
وی تصریح کرد: ارزیابی کمی فرسایش گلسنگ‌ها به محققان و مرمتگران کمک خواهد کرد که در وهله نخست زمان‌بندی مناسب اقدامات مرمتی را به دست آورند و از میان رویش‌های مختلف گلسنگی، انواع مخرب و مؤثرتر در فرسودگی زیستی را شناسایی کنند.
اطلاعات جامع این تحقیقات در سایت NCBI آمریکا به ثبت رسیده و چاپ نتایج کلی نتایج در قالب سه مقاله ISI در دست اقدام است.
علمی ** 1836 ** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فرسودگي گلسنگ آرامگاه كوروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده انتظامی استان اردبیل بعدازظهر دوشنبه در مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل اظهار کرد: در تولید و گسترش امنیت و حس خوشایند در این زمینه خبرنگاران و صاحبان رسانه‌ها نقش آفرین اصلی هستند و امیدواریم این حرکت توسعه نظم و امنیت را در جامعه منجر شود.

سردار جواد تقوی خاطرنشان کرد: پیش از این در قالب همیاران پلیس تعامل و ارتباط خوبی را با مجموعه آموزش و پرورش داشتیم که آثار مثبت این فعالیت را در کاهش وقوع جرایم به ویژه به حداقل رساندن تخلفات راهنمایی و رانندگی در بین خانواده‌ها شاهد بودیم.

وی اهمیت کار زیربنایی را با محوریت مدارس در گسترش مفاهیم ارزشی و انسانی یادآور شد و بیان کرد: ما باید تمامی فعالیت‌های آموزشی و فرهنگسازی را از دل مدارس آن هم در گروه‌های سنی پایه آغاز کنیم تا در فرآیند رشد نوجوانان و جوانان این آموزش‌ها مؤثر و تأثیرگذار باشد.

فرمانده انتظامی استان اردبیل افزود: با همراهی دانش آموزان خبرنگار پلیس بیش از هر زمان دیگر به وظیفه خطیر خود مسلط عمل کرده و انتظار بهبود فرآیندها را داریم.

در این مراسم مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز بر اهمیت جهاد تبلیغ و تبیین اشاره و اظهار کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در این سنگر نقش آفرین اصلی هستند.

کلام الله صفری خاطرنشان کرد: دانش آموزان در کنار حضور مؤثر در سنگر تعلیم و تربیت در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نقش آفرینی می‌کنند که این خود حرکتی پسندیده و شایسته به نظر می‌رسد.

کد خبر 6098671

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد
  • قاتل ۱۰۰ هزار دلاری دستگیر شد
  • اراذل و اوباش فردیس دستگیر شدند
  • سارقان مدرسه در دام پلیس
  • بیوه شدن دختر ۲۳ ساله در شب عروسیش
  • بیوه شدن دختر ۲۳ ساله در شب عروسیش | ۲۰ بار مچ شوهرم را با زن‌های غریبه گرفتم
  • ایجاد مهارت و کمک به شعار سال هدف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی
  • کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
  • با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید