Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@10:17:12 GMT

ظرفیت ایرانیان مهاجر برای کاهش تنش‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۵۸۶۳

بسیاری از ایرانیان مهاجر به ساخت کارخانه، بیمارستان، هتل و... در ایران علاقه‌مند هستند. دولت ایران می‌تواند عفو عمومی اعلام کند و امنیت سفر ایرانیان مهاجر را تضمین کند. درباره افراد مشکوک به‌سرعت نسبت به اخراج (نه زندان) آنان از ایران اقدام کند.

روزنامه شرق در سرمقاله‌ای به قلم زهرا کریمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران، نوشته است:
مهاجرانی که در سراسر جهان زندگی می‌کنند به عنوان عاملی منفی به حساب نمی‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دنگ شیائوپینگ در پاسخ به این سؤال که آیا نگران نیست دانشجویان چینی که برای ادامه تحصیل به کشور‌های غربی فرستاده می‌شوند به کشور بازنگردند، گفت: بسیاری به چین بازمی‌گردند، ولی آن‌هایی که در خارج می‌مانند نیز به چین علاقه‌مندند و مایه پیشرفت و افتخار کشورشان هستند. تجربه چین صحت مدعای دنگ را به‌خوبی نشان داد. مهاجران چینی با اندیشه‌های جدید، دانش مدرن و سرمایه‌های مادی خود در معجزه چین نقش بسیار مهمی داشتند.

به‌علاوه مهاجران در هر کشوری پیام‌آور صلح و دوستی و تحکیم‌دهنده روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین کشور مبدأ و میزبان هستند. متأسفانه ما نه‌تن‌ها از فرصت ممتاز حضور ایرانیان فرهیخته در سراسر جهان بهره نگرفته‌ایم، بلکه این فرصت را گاه تهدید شمرده و با برخورد‌های منفی با برخی از ایرانیان مهاجر یا دوتابعیتی و اعمال سیاست دور نگه‌داشتن مهاجران از ایران، زمینه همکاری و بهره‌گیری از توان بالقوه بالای این گروه برای حل مشکلات اقتصادی- سیاسی کشور را مسدود کرده‌ایم. در شرایط کنونی، با توجه به فشار فزاینده تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، ایران باید همه امکانات خود را بسیج کند تا از این بزنگاه خطرناک به سلامت عبور کند، ولی متأسفانه نشانه‌ای از تلاش برای بهره‌گیری از تمامی امکانات دیده نمی‌شود و همچنان سیاست‌هایی دنبال می‌شود که به جای ایجاد انسجام هر‌چه بیشتر، به پراکندگی نیرو‌ها می‌انجامد.

بسیاری از ایرانیان مهاجر به ساخت کارخانه، بیمارستان، هتل و... در ایران علاقه‌مند هستند. دولت ایران می‌تواند عفو عمومی اعلام کند و امنیت سفر ایرانیان مهاجر را تضمین کند. درباره افراد مشکوک به‌سرعت نسبت به اخراج (نه زندان) آنان از ایران اقدام کند. ایرانیان مهاجر، حتی بسیاری از کسانی که به برخی از سیاست‌های موجود انتقاد دارند، شدیدا با تحریم‌های آمریکا مخالف‌اند و کارزار‌هایی را در مخالفت با سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ به راه انداخته‌اند. ولی دولت ایران از نیروی مهم ایرانیان مهاجر برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا و دیگر کشور‌های جهان در مخالفت با سیاست‌های نادرست دولت ترامپ استفاده نکرده است.

به قول آقای حسین موسویان، دیپلمات اسبق ایرانی، کشور‌های عربی به ویژه عربستان و امارات رودخانه‌ای از دلار در خیابان‌های واشنگتن جاری کرده‌اند تا واشنگتن مسیر فشار حداکثری علیه ایران را تا آخر خط برود و در میان راه هم هیچ‌گونه برنامه گفتگو و تعاملی با ایران شکل نگیرد. اما عجیب‌تر اینکه ایران میدان دیپلماسی عمومی در واشنگتن را به‌طور‌کامل در اختیار دشمن گذاشته است. صد‌ها هزار ایرانی در آمریکا، ظرفیت عظیمی هستند که اگر عربستان یک‌صدم آن را داشت، به ایجاد رودخانه دلار در واشنگتن احتیاج نداشت. متأسفانه ایران از این ظرفیت عظیم خدادادی حداقل بهره‌برداری را هم نکرده است. ایجاد آرامش در فضای داخلی و همکاری با کشور‌های حامی توافق هسته‌ای برجام (اتحادیه اروپا، چین و روسیه) از جمله آزادی رفت‌و‌آمد مهاجران ایرانی ساکن کشور‌های اروپایی، گام‌های مهمی برای کاهش پیامد‌های تحریم‌های آمریکا است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک مهاجران ایرانی شرق رمز یکبار مصرف مذاکره با ترامپ کمبود داروهای اساسی سبد کالای رمضان انفجار در فجیره کفاره روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۵۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان، دکتر سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می‌کنم.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‏های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‏‌دوست شد.

اینجانب با مسرت، این درخشش را که نشان های دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویا و سرزنده این مرز و بوم است، صمیمانه به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم و از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می کنم و امیدوارم این پیروزی که در سایه اتکال به خدای متعال و تلاش مستمر ورزشکاران عزیز به دست آمد، در سایر آوردگاههای ورزشی نیز تداوم یابد.

برای همه ورزشکاران عزیز کشور آرزوی سلامتی دارم و تداوم موفقیت آنان را که مایة سربلندی ملت عزیز ایران هستند، از درگاه خداوند سبحان مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 847889 برچسب‌ها فوتسال و فوتبال ساحلی سید ابراهیم رئیسی تایلند ایران

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟