Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:44:29 GMT

امید ما را از برهه های سخت تاریخی، به سلامت عبور داده است

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۷۴۴۲

امید ما را از برهه های سخت تاریخی، به سلامت عبور داده است

به گزارش خبرگزاری مهر، «معنای زندگی» در ششمین برنامه سری جدید خود، یکشنبه ۲۲ اردیبهشت، با اجرا و کارشناسی سید محمد تقی موحد ابطحی میزبان حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود تا به موضوع «امید و چگونگی ایجاد آن» بپردازد.

امید چیست؟

آذربایجانی گفت: امید در زبان فارسی به معنای چشم داشت و انتظار است و در مقابل بیم به کار می رود و معمولا انتظار برای تحقق چیزهای خوب که قابلیت تحقق دارند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه مولفه در اصلِ امید وجود دارد: اولین نکته حالت درونی ماست که همان بخش انتظار است. دوم، انتظار معطوف به یک هدف است که باید قابل دسترس باشد (هدف غیر قابل دسترس آرزو است). سوم، مسیر است. ما باید روی مسیرهای ممکن بحث کنیم. اگر مسیرهایی هست که ممکن است ولی الان در چشم انداز من نیست، مسیر های بدیل را ایجاد کنیم. امید دقیقا جایی است که ما در رسیدن به هدف با مشکلات و سختی ها مواجه هستیم. در مورد خودِ عنصر انتظار، انتظار می تواند نسبت به ۳ چیز اتفاق بیافتد. یکی انتظار از توانایی های خودم است که باید سعی کنیم حداکثر انتظار را به صورت واقع بینانه از خودمان داشته باشیم. دیگری انتظار نسبت به مردم است که باید حداقلی در نظر گرفته شود. بعدی انتظار از خداوند است که باید حداکثری باشد، امید نسبت به خدا آرزو اندیشی نیست.

گرایش به معنویت و خداوند رو به افزایش است

 آذربایجانی در موردکتاب های حوزه موفقیت گفت: در تمام نظریه های انسان گرایی در روانشناسی بر بحث خودشکوفایی و کمال نفس تاکید می شود. در دو دهه اخیر علاوه بر آن گرایش مکتب انسان گرایی، یک گرایش معنویت گرا داریم. چاپ آثار علمی  در زمینه معنویت و خداوند از دهه ۸۰ به بعد رو به افزایش است. بشر خلاء خود را از نیمه اول قرن بیستم احساس کرد که با وجود پیشرفت های علمی، بشر نتوانست خودش را کنترل کند و نیاز به تمسک به یک نیروی ما فوق دارد.

هدف، اولین عامل شناخت/ چه عواملی باعث امیدواری و چه عواملی باعث نا امیدی می شوند؟

آذربایجانی ادامه داد: اولین عامل شناخت هدف است. این هدف باید هدف من باشد و با آن ارتباط برقرار کنم نه اینکه یک هدف کلی باشد. هدف باید قابل دسترس و مهم باشد. دومین مسئله روشن کردن مسیر برای رسیدن به این هدف است. اگر مسیر هست باید آن را شناسایی کنیم و اگر نیست باید آن را ایجاد کنیم. سومین عامل عمل است. یعنی باید عمل متناسب با هدف انجام دهم. بعدی تهیه اسباب مادی رسیدن به هدف است. بعد از آن بحث اسباب روانی مثل انگیزش است که در ایجاد و تقویت امید مؤثر است. عامل بعدی اسباب ورای مادی مانند نیایش و توکل است.

سرمایه عمر را خدا یک بار به انسان می دهد/ با شرایط اجتماعی چه باید کرد؟

آذربایجانی گفت: اگر تاریخ بخوانیم و شرایط اجتماعی خود را با دوره هایی که مشابه بوده اند مقایسه کنیم می بینیم در برهه هایی از تاریخ که شرایط اجتماعی ما بسیار بدتر از این بوده، مردم امیدوار بوده اند و این امیدواری سبب شده که آن مرحله ی تاریخ بگذرد و شرایط بهتری پیش آید. دیگر اینکه ما وظیفه خود را جدا از مسئولین ببینیم. اینکه بعضی مسئولین کوتاهی می کنند یا شراطشان محدود است و یا تدبیرها ضعیف است را من قبول دارم، اما سرمایه عمر را خدا یک بار به انسان می دهد. اگر این سرمایه از دست برود امکان تجربه ی مجدد نیست و من باید حداکثر استفاده را از این سرمایه بکنم. امید است که سبب فعال شدن این موتور می شود و انرژی و حیات به این سرمایه می دهد. پس با وجود تمام این سختی ها، نباید وظیفه فردی خود را فراموش کنیم.

برنامه «معنای زندگی» به تهیه کنندگی محسن کرمی، محصولی از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه ۴ سیما است که در ماه رمضان هر روز ساعت ۱۹ راهی آنتن این شبکه می شود.

کد خبر 4615453

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه شبکه چهار سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۷۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع

رئیس شورای اسلامی شهر قشم شفافیت مالی در اجرای پروژه‌ها را از جمله نقاط قوت این شورا دانست و گفت: شورای شهر قشم از طریق برقراری ارتباط کارآمد با مسئولین استانی و کشوری توانسته است از چالش محدودیت منابع عبور کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، حبیب بازماندگان قشمی امروز در نشست روز ملی شوراها که به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم و با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: با خرد جمعی و مشارکت مردم می‌توان در پیشبرد اهداف شهری موفق بود و ما نیز در همین راستا در حرکت هستیم.

وی افزود: شورای اسلامی شهر قشم با فعال‌سازی 15 کمیسیون و کمیته، شهرداریار و شورایار در تمام محلات توانسته است تصمیم سازی مردم پایه را با بهره‌گیری از ظرفیت حدود 300 نفر از شهروندان محقق کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قشم شوراها را تجلی مردم‌سالاری دینی و گامی استوار در راستای مردمی‌سازی عنوان کرد و گفت: اصلاح برخی قوانین و انسجام و همراهی دستگاه‌های اجرایی مختلف از مولفه‌هایی است که می‌تواند در تقویت عملکرد شوراها موثر باشد.

بازماندگان قشمی خاطرنشان کرد: ما با تکیه بر مشارکت مردم و استفاده از توانمندی بخش خصوصی اقدامات بسیار خوبی در قشم انجام دادیم که از جمله آنها تاسیس پایانه مسافربری و کمک به تجهیز بیمارستان است.

وی احداث و بهسازی پارک‌ها، بوستان‌ها، بهسازی فضاهای فرهنگی، اجرای فاضلاب شهری، بازگشایی برخی معابر و بندرگاه‌های صیادی را به عنوان بخشی دیگر از اقدامات این نهاد عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر قشم با بیان اینکه در شوراهای اسلامی شاهد بهره‌مندی از توانمندی مردم در انجام امور هستیم، گفت: ما در تلاشیم تا با تقویت مشارکت مردم ، شتاب توسعه قشم را دوچندان کنیم.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • ببینید | عجیب‌ترین طراحی تاریخ فوتبال؛ عبور بازیکنان از خیابان برای رسیدن از رختکن به ورزشگاه!
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • شگفتی در فوتبال عربستان با عبور الهلال از میتروویچ
  • قهرمان سابق لیگ به یک شرط دوباره مدعی می‌شود
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد