Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-موضوع تاريخ برگزاري انتخابات شوراياري ها در تهران و نقشي که در راستاي اهداف شوراها ايفا مي کنند مورد توجه موافقان و منتقدان  مي باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا، بر اساس اعلام قبلي قرار بود پنجمين دوره انتخابات شوراياري هاي شهر تهران 31 خرداد امسال برگزار شود که برخي از اعضاي شورا و حتي شوراي عالي استانها معتقدند بايد با تاخير برگزار شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوراي پنجم هدف از برگزاري انتخابات شوراياري ها را افزايش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر اعلام  مي کند و شهردار تهران نيز معتقد است شوراياري ها ابزار اجتماعي خوبي براي مديريت شهري هستند.
انتخابات شوراياري ها قرار بود تا پايان سال گذشته برگزار شود اما به علت مخالفت برخي نهادهاي فرادستي از جمله وزارت کشور برگزار نشد و علت آن نيز اين اعلام شد که در قانون به اين موضوع اشاره نشده و حالا پس از حل موانع قانوني و اخذ موافقت وزار ت کشور، قرار است اين انتخابات برگزار شود.
چندي قبل احمد مسجد جامعي اعلام کرده بود که در جلسات هماهنگي با مسئولين ذيربط به اين نتيجه رسيديم که انتخابات در تاريخ مذکور برگزار شود و شهرداري تهران مانند دوره هاي پيشين برگزار کننده انتخابات خواهد بود مسئوليت اجراي انتخابات را عهده دار باشد.
به گفته وي بحث انتخابات شوراياري ها از شوراي اول مطرح بود و در آن دوره به نام انجمن شوراياران از بين 80-70 محله در 13 منطقه شوراياران انتخاب شدند و اين روند تا شوراي چهارم ادامه يافت و با افزايش محلات تعداد شوراياران نيز افزايش يافت.از همان ابتداي شوراي اول اين روال همواره انتخابي بوده است.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهرانمعتقد است در بعضي دوره ها کساني کوشيدند انتصابات محلي را در برابر انتخابات قرار دهند.
به گفته وي دو موضوع اجرايي و نظارت در انتخابات مهم است که اجرايي را شهرداري بر عهده دارد.نظارت هم بر عهده هيأتي اجرايي از معتمدين محلي است.

شوراياري ها ابزار اجتماعي خوبي براي مديريت شهري
از طرفي پيروز حناچي شهردار تهران  با بيان اينکه اعتقاد داريم شوراياري ها ابزار اجتماعي خوبي براي مديريت شهري است و لذا انتخابات بايد به نحو احسن برگزار شود؛ مي گويد:از ايده آل هاي مديريت شهري اين است که بتوانيم برنامه هاي خود را در سطح محلات تعريف کنيم.اين امر در مثمر ثمر بودن اداره شهر و تصميمات اتخاذ شده بسيار حايز اهميت خواهد بود.يکي ديگر از ايده آل ها اين است که درآمد هاي محلات براي خودشان هزينه شود و اين امر نياز به ساختار سازي با مشارکت شهروندان دارد.
حناچي گفته که ما از مسئوليت هاي اجرايي خود کم نخواهيم گذاشت چرا که اعتقاد داريم شوراياري ها ابزار اجتماعي خوبي براي مديريت شهري است و لذا انتخابات بايد به نحو احسن برگزار شود.
به گزارش خبرنگار آريا، نايب رييس ستاد هماهنگي شوراياري ها در اين باره مي گويد:به لحاظ برنامه زمانبندي تحت فشار شديد هستيم و لذا شناسايي درست معتمدين محلات در اين مرحله براي ما داراي درجه اهميت و اولويت بسياري است.در 22 منطقه شهرداري ستاد هاي اجرايي شکل مي گيرد که بايد براساس ساختار پيش بيني شده از ظرفيت معتمدين محلات استفاده شود.فرايند فشرده اي از دوره ثبت نام، اعلام ليست اوليه، بررسي اعتراض ها و شکايات و اعلام فهرست نهايي در نظر گرفته شده است.

تفاوت شوراياري هاي اين دوره با ساير ادوار
از سوي ديگر مير لوحي عضو شوراي شهر تهران راهبرد اصلي اين انتخابات را اينگونه عنوان مي کند که ساختار از کف محله رشد يابد به گونه اي که ما در انتخاب معتمدين بدين صورت عمل کنيم از هر محله 11 نفر شناسايي شوند و بعد 22 نفر از بين مناطق و از اين ميان 3 نفر براي هيات اجرايي مرکزي انتخاب شوند. بدين ترتيب ما در هيات اجرايي مرکزي نيز نماينده واقعي محلات را داريم .
 مير لوحي معتقد است اين دوره متفاوت از سال هاي گذشته برگزار خواهد شد و تفاوتي که اين دوره انتخابات با دوره هاي قبل خواهد داشت اين است که ما مي خواهيم ثبت نام را پيش بياندازيم، يعني قبل از روز راي گيري سامانه اي طراحي شده که اعلام مي کند همه کساني که مي خواهند در انتخابات شرکت کنند و راي دهند کد ملي و کد پستي خود را ثبت کنند و بعد کد رهگيري به شهروندان اعلام مي شود. اين کد رهگيري نيز در روز راي گيري از شرکت کنندگان به همراه کد ملي و کد پستي اخذ مي شود و به اين ترتيب از جابجايي اتوبوسي مردم براي راي دادن جلوگيري و اصل احراز سکونت رعايت مي شود.

اما مرتضي الويري رئيس شوراي عالي استان‌ها در اين خصوص گفته که در جلسه برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در مراکز استان‌ ها و کلان شهرها در دستورکار قرار گرفت که بر اساس اين طرح در مراکز استان‌ها و کلان شهرها انتخابات شوراياري‌ها اجرايي مي‌شود و در کلان شهر تهران نيز اين انتخابات برگزار خواهد شد.الويري تاکيد مي کند:با توجه به اينکه زمان کمتري براي تصويب طرح انتخابات شوراياري‌ها در کلان شهرها داريم، پيش‌بيني مي‌شود اين انتخابات به تعويق بيفتد و در 31 خرداد ماه اجرايي نشود و با اين حساب حدود يک ماه نيم اين انتخابات به تعويق خواهد افتاد.

آيا شوراياري ها از اهداف خود منحرف شده اند؟ 
از سوي ديگر محمد سالاري عضو شوراي شهر با اشاره به اينکه شوراي پنجم شهر تهران در حال سپري کردن بيستمين ماه فعاليت خود است، گفته که شورايي يکدست و اصلاح طلب که بعد از اين مدت بايد در کنار شهردار منتخب خود، پاسخگوي کارنامه خود در اداره شهر و پيش برد ماموريتهاي مديريت شهري و ارائه خدمات به شهر و شهروندان باشد.امروز انجمن شوراياري و مديريت محله داراي مجموعه عظيمي از ظرفيت ها اعم از زيرساخت هاي کالبدي نظير 354 ساختمان سراي محله و تجهيزات و امکانات سخت افزاري و نرم افزاري است.
سالاري با اين سئوال که  آيا الگوي موجود مديريت محله، الگوي مطلوبي است؟ تصريح مي کند:چنانچه وضعيت موجود، وضعيت مطلوبي نيست که نيست، چه الزامات و فاصله اي و در چه حوزه هايي با الگوي مطلوب دارد؟ آيا در طول دوره هاي گذشته و فعلي ما شاهد افزايش مشروعيت و مقبوليت و جلب اعتماد عمومي  براي مشارکت در اين حوزه بوده ايم؟ به چه ميزان مردم تهران از کارنامه سراي محلات و مديريت محله و انجمن شوراياري  رضايت دارند؟ و به چه ميزان در پيشبرد ماموريت هاي مديريت محله با آنان مشارکت دارند؟ اينها از جمله دغدغه ها و سوالاتي است که اين روزها و در آستانه برگزاري انتخابات شوراياري ها و آغاز به فعاليت دوره جديد مديريت محله در سطح شهر و شهرداري و شورا مطرح است.
به گفته اين عضو شوراي شهر آنچه امروز در بين صاحبنظران و کارشناسان مرتبط با اين حوزه مطرح است و بنده هم به آن اعتقاد دارم، اينست که وضعيت موجود و گذشته مديريت محله شرايط مطلوبي ندارد و نسبت به آنچه هدف ايجاد اين نهاد بوده انحرافاتي جدي پيدا کرده است و با اين حجم از ساختار و امکانات و ظرفيت عملا به يکي از زير مجموعه هاي شهرداري اضافه شده و مشارکت اجتماعي به مفهوم واقعي در اين عرصه کم رنگ است.


اما در همين راستا طرح دو فوريتي با 11 امضا جهت اصلاح ماده سوم، پنجم و هشتم اساسنامه شوراياري‌ها در جلسه شوراي شهر مطرح شد و پس از آن، آئين‌نامه شوراياري‌ها مدنظر قرار دارد.
احمد مسجدجامعي عضو شوراي شهر تهران در اين باره گفت:سن رأي‌دهندگان قبلا پانزده سال بوده که معمول نيست و ما آنها را لازم به تغيير به هجده سال دانسته‌ايم.شرايط داوطلبان نيز حداقل 22 و حداکثر 75 است که اين مسئله مصوبه مجلس بوده و مورد توجه بوده است.برخي از نقاط تهران همانند منطقه 12 بيشتر نقاط آن را کسبه تشکيل داده و سکونت زيادي در آن وجود ندارد و اين بحث مطرح شد که آيا اين موارد شوراياري‌ها داشته باشند يا خير و بر همين اساس، کسبه را با يک سال سابقه مي توانند در شوراياري‌ها مشارکت و نظارت داشته باشند.حسن شهرت در محل نيز براساس اين دوفوريت تبديل به نداشتن سوءشهرت شد و داشتن کارت پايان خدمت نيز همچون ساير موارد در شوراياري‌ها براي مردان ضرورت دارد.همچنين در انتصابات شوراياري‌ها براساس اين طرح دوفوريتي، محدوديتي را لحاظ کرديم که زمينه سوءاستفاده فراهم نشود.

پيشنهاد حذف برخي افراد در انتخابات شوراياري که رد شد
از طرفي رئيس کميته بودجه و نظارت مالي ضمن مخالفت با پيشنهاد حذف برخي افراد در انتخابات شوراياري خواستار توجه به اين نهاد مردمي شد. مجيد فراهاني ضمن مخالفت با پيشنهاد حذف تبصره 1 از ماده 5 مبني بر حذف افرادي که تنها خواندن و نوشتن بلد هستند تا نتوانند در انتخابات شوراياري ها شرکت کنند، گفت:امري که در انتخابات شوراياري ها وجود دارد بحث مشارکت مردم و اهالي منطقه است؛ به همين دليل به جاي اينکه شرايط را مساعد کنيم؛ مي خواهيم عده اي را از اين دايره حذف کنيم. اين در صورتي است که بايد شرايط را بازتر کنيم؛ اتفاقي که در اين خصوص رخ داده است اين بوده که دايره را محدود تر کرده ايم. گاهي ديده شده فردي سه دوره عضو شوراياري بوده و معتمد محل است و ما وي را از اين تبصره محروم مي کنيم و به فکر تبعات اجتماعي آن نيستيم.
عضو شوراي شهر تهران تاکيد کرد:شوراياري اساسا براي تمرين دموکراسي است و ما اگر اسم مان را اصلاح طلب گذاشتيم بايد به اين موارد توجه داشته باشيم.



به گزارش آريا، اين پيشنهاد با 9 راي مخالف و 8 راي موافق به تصويب نرسيد و حال پس از وقفه در انتخابات و فعاليت شوراياري ها بايد منتظر ماند و ديد روندي که شوراي پنجم براي اين ظرفيت محلات در پيش گرفته چه هدفي را دنبال مي کند و چه خروجي خواهد داشت ف شوراياري هايي که سالاري  در نطقي در صحن شوراي شهر در اعتراض به ستاد هماهنگي شوراياري ها گفت:ستاد هماهنگي شوراياري ها در ماه هاي اخير تصميم گرفته که رابطه شوراياران با سراي محلات و اعضاي شورا کم رنگ شود و مديران محلات کنار گذاشته شده اند.وي تاکيد مي کند در برگزاري انتخابات شوراها تعجيل نکنند و بر اساس چهارچوب و محورهاي الگوي جديد نسبت به فراخوان از مردم براي کانديداتوري و برگزاري انتخابات آن هم در مدت زمان کافي عمل شود تا ميزان مشارکت و آن وقت مشارکت کانديداها بهبود يابد. شوراياري هايي که مي تواند هم نقش مهمي در اداره امور شهر داشته باشند و هم به گفته برخي منتقدان در زمينه انتخابات هاي پيش رو نقش موثري به نفع مرتبطين با آنها باشد که بايد ديد آيا اين موضوع نيز جزو اهداف شوراها در تدوين الگوي جديد بوده يا خير.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شوراياري ها شوراي شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۸۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم در گنبدکاووس

رئیس هیات بازرسی و انتخابات گلستان در جلسه هیات بازرسان انتخابات در گنبدکاووس گفت: به ازای هر شش شعبه اخذ رای یک بازرس تعیین شده است.

هانی محمدی افزود: مردم می‌توانند موارد تخلفات انتخاباتی را به سامانه پیامکی به شماره ۳٠٠٠۷۵۱۱۱ ارسال کنند.

وی تاکید کرد؛ بر مبنای ماده ۷۳ انتخابات، عملکرد کارکنان دستگاه‌های اجرایی در ساعات اداری و غیر اداری در دستور کار بازرسان است.

محمدی افزود: بر اساس ماده ۸۲ قانون انتخابات در صورت بروز تخلف، موارد به دادسرا، شورای نگهبان و تخلفات اداری معرفی می‌شود.

هادی احمدی دبیر ستاد انتخابات گلستان نیز گفت: سلامت انتخابات وظیفه ذاتی و بنیادی هیات‌های اجرایی است و نقش بازرسان حساس و سرنوشت ساز است.

در ادامه جلسه هم چنین مهدی دهرویه فرماندار ویژه گنبدکاووس تخریب نامزد‌ها در زمان انتخابات را مصداق بی دینی و بداخلاقی دانست و گفت: بازرسان با قبول مسئولیت، دین به گردن دارند و در صورت بروز هرگونه شائبه جانبداری با جدیت و قانونی برخورد می‌کنیم.

در گلستان از ۶ حوزه انتخابیه، تکلیف پنج حوزه در دور اول مشخص شد و انتخابات در حوزه گنبدکاووس به دور دوم کشیده شده است.

در مرحله اول انتخابات، طیار ۲۱ هزار و ۸۶۱ رای و آق ارکاکلی ۲۰ هزار و ۵۵۹ رای کسب کردند و به دلیل نرسیدن آرایشان به حد نصاب باید یک بار دیگر برای ورود به مجلس رقابت کنند.

انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در گنبدکاووس همزمان با سراسر کشور ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • آغاز زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در زنجان 
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم در گنبدکاووس
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائمشهر تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • آشنایی با ۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در کرج
  • آغاز زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • زمان و مدت تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس مشخص شد
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • با کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس دو حوزه انتخابیه فارس آشنا شوید
  • برگزاری نشست مشورتی دوره‌های مختلف شهرداری بندرعباس