Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی‌برنامه‌گی دولت در آشفته‌بازار چهارچرخ‌ها و حضور آزادانه خودروسازهای خارجی و ترک بازار بدون جریمه آنها چرخ‌های صنعت خودروسازی را همچنان لنگ نگه داشته است. به گزارش بلاغ، گمانه زنی در مورد بازار خودرو شاید یکی از مهمترین مباحث این روزهای محافل مختلف باشد؛ بازاری کاملا آشفته که قیمت‌های آن هیچ ثباتی ندارند و روز به روز دست متقاضیان واقعی از این چهارچرخ‌ها دورتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همین عدم ثبات در این بازار موجب شده تا آنهایی که هیچ نیازی به خودرو هم ندارند برای حفظ ارزش پول خود به دلالی در بازار خودرو روی بیاورند.

شاید بسیاری از شما با پیشنهاد وسوسه انگیز ثبت نام در خریدهای فوری و فروش آن در بازار پس از تحویل و کسب سودهای میلیونی در عرض یک ماه روبرو شده باشید؛ این پیشنهاد معمولا از سوی همین دلالان بازار خودرو مطرح می‌شود که از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

سفته بازی طرف تقاضا از یک سو و کاهش عرضه از سوی دیگر موجب دامن زدن به این موضوع شده و وزارت صنعت هم که از در حمایت از خودروسازان درآمده و توجه چندانی به این آشفته بازار چهارچرخ‌ها ندارد.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم چندی پیش به خبرنگار مرصاد گفت که علت افزایش قیمت خودرو در واقع افزایش دلالی‌های بازار و نه از سوی مجموعه خودروسازی است برهمین مبنا کمیسیون صنایع و معادن مجلس به طور جدی درصدد بررسی موضوع است.

وی افزود: به منظور برخورد با متخلفین باید دستگاه های نظارتی نظیر تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی ورود و با متخلفین برخورد کنند.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا گفت: در حال حاضر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به جای شورای رقابت بر خودروسازی ها نظارت دارد که باید در این میان اقدام کند.

وی افزود: اگرچه قطعا قیمت تمام شده خودرو با قیمت تولیدی آن متفاوت است اما در شرایط فعلی قیمت تولید و قیمت مورد انتظار مردم نیز تفاوت خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید هزینه های تمام شده و سرانه مدیریتی کاهش داده شود تا تولید افزایش یابد و قیمت ها نیز سیری نزولی داشته باشند.

چرا خودروسازهای خارجی برای ترک بازار جریمه نمی‌شوند؟

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره افزایش لجام گسیخته قمیت خودروها اظهار داشت: تنها بحث بازار خودرو نیست که به حال خود رها شده بلکه کل بازار رها شده در حالی که ما از وزرای دولتی خواسته ایم همان گونه که ترامپ برنامه اقتصادی خود را درباره ایران اعلام می کند دولت هم باید برنامه خود را به ما اعلام کند هر روز شاهد افزایش سرسام آور قیمت خودرو هستیم، یک روز خرما، پیاز، سیب زمینی، شکر، ماکارونی و...

وی خاطرنشان کرد: باید رفتاربا ثباتی را برای مصرف کننده پیش گیریم و در این میان نیز دولت باید برنامه خود را در بحث تامین قطعه خودروسازان و تسهیلاتی که می خواهد به آنها بدهد با تعیین قیمت های خودرو اعلام کند اما در وضعیت کنونی که چندین مرحله شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم این باعث شده نه برای تولید کننده بازاری باشد که بتواند روی ثبات آن کار کند نه تولید کننده قطعات می تواند قرارداد ببندد که فلان قطعه را با چه قیمتی تولید کند و نه مصرف کننده نهایی تکلیف خود را برای خرید یا عدم خرید خودرو می داند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: اینکه بازار را تحت فشار قرار دهیم تا قیمت بازار افزایش یابد و بعد از رسیدن به سقف قیمت بگوییم پنج درصد زیر قیمت بازار می دهیم در واقع به تثبیت بازار کمک نمی کنیم و آن پنج درصد زیر قیمت بازار حاکم می شود و دوباره بازار خود را به بالا می کشد و ما بعد از این افزایش قیمت ها دوباره پنج درصد زیر قیمت بفروشیم این گونه تولید بی معنا و حق مصرف کننده ضایع می شود.

مصری با تاکید بر اینکه باید با لحاظ سود معقول قیمت نهایی خودرو اعلام شود گفت: این قیمت باید به عنوان قیمت نهایی نه هرچه خریداری شده و باز افزایش داده شود، ملاک عمل قرار گیرد.

وی درباره برنامه مجلس برای ورود به این موضوع گفت: اختیار با مجلس نیست مجلس که نمی تواند در خیابان قیمت ها را کنترل کند مجلس حق دخالت در اجرا را ندارد بلکه قوه مجریه مسئولیت اجرا در کشور را دارد زیرا بر اساس قانون اساسی و اصل تفکیک قوا قوه مققنه قوه قانون گذاری و مجریه مسئول اجرا است و در این زمینه هم طبق قانون اختیاراتی به رئیس جمهور داده شده اگر کمبود قانون است لایحه ارائه کنند تا در مجلس تصویب شود.

مصری درباره رصد ویژه بازار خودرو توسط کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: ما ازدوره اول مجلس کمیسیون صنایع داریم اما آن ها نمی تواند قیمت را رصد کنند دولت مسئول اجرا است اگر دولت جایی اختیار ندارد و کاری می خواهد انجام دهد اما در قانون نیست، لایحه بدهد تصویب شود.

این نماینده مجلس افزود: دوره گذشته بیش از 100 هزار خودرو به دلیل نداشتن قطعات مختلف که ناچیز هم بودند پارک شده بودند و نمی توانستند وارد بازار شوند که بزرگترین علت آن هم این است تولید کننده خارجی هر زمان می خواهد وارد بازار ما می شود و جاده برای آنها باز است و اجناس بی‌کیفیت به کشور می‌آورند بعد از تحریم می روند و ما را با مشکلات مردم تنها می گذرد.

مصری خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت رنو چند تولید کننده در داخل ایران آورده و بازار را رها کرده حالا از کجا قطعات این خودروها که صاحبان آن هم برای تحویل خودرو ثبت نام کرده اند باید تامین شود و این به آن علت است که کشور تولید کننده هر زمان دلش می خواهد وارد بازار می شود و اجناس دپو شده را به ما می فروشد و ما جریمه ای از او نمی گیریم و دولت هم کاری به کار خودروساز ندارد و فردا با برداشتن تحریم ها دوباره می آید و ما برای او فرش قرمز پهن می کنیم آن کشور دوباره پدر صنعت ما را درمی آورد و می رود و این اصلی ترین مشکل صنعت ما است.

وی ادامه داد: در حالی که اگر خودروسازی که با ایران قرارداد می بندد از روز اول برای ترک بازار جریمه سنگین بر او تحمیل شود و ما به این دموکراسی بازی ها و لبخندها تن ندهیم این بلا سر کشور نمی آید که هر زمان بخواهد می آیند و می روند و ما را با مشکلات مردم تنها می گذارند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: البته این رها شدگی بازار در مورد کل کالاها صدق می کند خودرو که وابسته به قطعات یدکی است اما آیا خرما، پیاز، حلیم که در ماه رمضان 100 درصد افزایش یافته، گوشت وارداتی که کیلویی 90 هزار تومان می شود این ها که وابسته به قطعات یدکی نیست که چنین لجام گسیخته افزایش یافته اند.

مصری خاطرنشان کرد: در این شرایط نمی توان گفت صرفا بازار خودرو دچار رها شدگی شده همه بازار اعم از بازار مسکن، موبایل، کالاهای خانگی و ... همگی رها و بدون نظارت هستند.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران، کاهش قیمت خودرو که از ابتدای اردیبهشت امسال آغاز شد، کماکان ادامه دارد و امروز اغلب محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد پنج یا ۱۰ میلیون کمتر از دیروز قیمت دارند.

تارا تیپ V ۴ که یکی از گرانقیمت‌ترین سواری‌های فعلی است، امروز یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان یعنی ۱۰ میلیون کمتر از دیروز به‌فروش می‌رسد.

تارا V ۲، پژو پارس و دنا پلاس شش‌دنده نیز به‌همین کمتر از دیروز قیمت دارند و مدل‌های دیگری مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و تارا دنده‌ای با افت قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخوردو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

دهم اردیبهشت ۱۴۰۳،
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲،

۶۳۵ میلیون تومان

۶۳۵ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۹۷۰ میلیون تومان

۹۶۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲،

۶۷۵ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳،

۶۸۰ میلیون تومان
۶۷۵ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۸۱۰ میلیون تومان

۸۰۵ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۶۹۰ میلیون تومان
۶۹۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۱۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳،

۹۸۵ میلیون تومان

۹۷۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲،

۶۶۵ میلیون تومان

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ساینا S دنده‌ای جزو ارزان‌ترین سواری‌های تولیدی سایپا در بازار است که به طور متوسط ۴۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. کوییک GX دنده‌ای حدود ۱۰ میلیون بیشتر قیمت دارد و این یکی ۴۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

شاهین اتوماتیک، اما گرانقیمت‌ترین سواری سایپاست و ۸۶۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. نسخه دنده‌ای همین خودرو ۷۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اطلس G که به تازگی روانه بازار شده، ۷۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

تیبا صندوقدار که از خط تولید سایپا کنار رفته ۳۹۷ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و قیمت تیبا هاچ‌بک به ۴۰۲ میلیون تومان می‌رسد. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودرو‌های سایپا

مدل ۱۰ اردیبهشت ۱۱ اردیبهشت
پراید ۱۵۱ تیپ DA مدل ۱۴۰۳،
۳۳۸ میلیون تومان

۳۳۸ میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱،
۳۹۷ میلیون تومان

۳۹۷ میلیون تومان

تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۱،

۴۰۲ میلیون تومان

۴۰۲ میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،
۴۴۰ میلیون تومان

۴۴۰ میلیون تومان

کوئیک GX مدل ۱۴۰۳،

۴۵۰ میلیون تومان
۴۵۰ میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۴۵۵ میلیون تومان

۴۵۰ میلیون تومان

اطلس مدل ۱۴۰۳،

۵۸۵ میلیون تومان

۵۸۵ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲
یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳
یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۷۶۵ میلیون تومان

۷۶۵ میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳،

۸۶۰ میلیون تومان

۸۶۰ میلیون تومان



۶۶۰ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت خودرو امروز 12 اردیبهشت 1403
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد