Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- به گفته مديرعامل شرکت اتوبوسراني تهران، محصولات خودروسازان داخلي در سطح انتظارات ناوگان‌هاي حمل و نقل عمومي نيست و به دنبال نوسازي ناوگان با اتوبوس هاي دست دوم خارجي هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا، احساس نياز به نوسازي و تجهيز خطوط اتوبوسراني تهران موضوعي است که سال هاست به دغدغه سياستگذاران و مجريان شهري تبديل شده و هر سال به بهانه کمبود بودجه اين بخش با سرعت بسيار پاييني نوسازي مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوسازي خطوط اتوبوس راني در حاليست که سرعت از رده خارج شدن يا مستهلک شدن اتوبوس ها از سرعت اضافه شدن اتوبوس هاي جديد بسيار بالاتر است.

240 خط اتوبوسراني نيازمند نوسازي
سنندجي با تاکيد بر اينکه همه 240 خطوط اتوبوسراني نياز به نوسازي ناوگان دارد، عنوان کرد: هم به دليل فرسودگي ناوگان و هم به دليل ضرورت کاهش سرفاصله ها نياز است ناوگان تمام خطوط اتوبوسراني نوسازي شوند.

روزنه اميد نوسازي ناوگان شهري چيست؟
سنندجي سال گذشته گفته بود «اگر دريافت فاينانس اجرايي شود، اميدواريم موجب تحول در ناوگان اتوبوسراني شود».شهرداري تهران تلاش مي کند  اقدامات خوبي در خصوص نوسازي ناوگان اتوبوسراني صورت گيرد و اميدواريم شرايط استفاده از پتانسيل هايي مانند اوراق مشارکت، فاينانس، ايجاد صندوق و...ايجاد شود زيرا سن فرسودگي ناوگان اتوبوسراني واقعا به شرايط بسيار نگران کننده اي رسيده است.
به گفته وي دو بخش کمک بايد از سوي دولت به اين حوزه اختصاص يابد.نخستين بخش کمک در زمينه مابه التفاوت بليت است که بخشي از مابه التفاوت آن تا قيمت واقعي، سال هاست در بودجه ها مشخص شده اما پرداخت نشده است.
بخش دوم اين کمک ها در حوزه نوسازي است و طبق قواعد بايد به ازاي هر اتوبوسي که به ناوگان افزوده مي شود، 82.5 درصد يارانه دولت و 17.5 درصد سهم شرکت واحد اتوبوسراني براي خريد اين اتوبوس ها باشد که اين اتفاق رخ نداده و از سال 89 تا کنون هيچ اتوبوس دولتي به ناوگان شهري تهران افزوده نشده است.



مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني شهر تهران قبلا اعلام کرده بود که شرکت واحد اتوبوسراني در بخش زمانبندي و جابجايي مسافرين اقدامات مطلوبي انجام داده و خود را متعهد به ادامه اين رويه مي داند ولي سرفاصله ورود اتوبوس ها به ايستگاه همچنان به عنوان معضلي در ناوگان مطرح است و در تلاشيم تا اين سرفاصله به حد استاندارد جهاني که بين چهار تا پنج دقيقه است کاهش يابد البته تحقق اين امر از طريق تلفيق ناوگان امکانپذير است و در نتيجه اميد داريم با تزريق اتوبوس هاي جديد و نوسازي ناوگان اين ميزان سرفاصله به حد استاندارد رسد.


 8 سال ، عمر مفيد اتوبوس هاي شهري
پيمان سنندجي؛عنوان کرده بود که  بر اساس برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، تعداد اتوبوس‌هاي مورد نياز تهران حدود 8 هزار و 253 دستگاه است که اين ميزان در پايان برنامه 5 ساله يعني سال 97 بايد 9 هزار 53 دستگاه باشد.
همچنين بنابر گفته وي عمر مفيد اتوبوس هاي شهري 8 سال است و بر اساس مصوبه هيئت وزيران در سال 90 عمر مفيد اتوبوسها 8 سال تعيين شده که بر اين اساس نيمي از ناوگان شرکت واحد يعني بيش از 3 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند. هزار و 710 اتوبوس در تهران کم تر از 8 سال سن دارند که 27.3 درصد ناوگان را تشکيل مي دهند. 995 اتوبوس سن آنها به 8 سال رسيده که 15.9 درصد ناوگان را تشکيل مي دهند و 3 هزار و 563 دستگاه اتوبوس سنشان بيش از 8 سال است که 56.8 درصد ناوگان را تشکيل داده اند.


نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي تهران قرباني نوسانات ارزي
اما با توجه به اينکه معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران  طرح وارد کردن اتوبوس هاي دست دوم را اعلام کرده به نظر مي رسد که نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي تهران هم قرباني نوسانات ارزي شده است .
محسن پور سيد آقايي  با بيان اينکه اگر در طرح نوسازي رئيس جمهور، قيمت اتوبوس بر اساس نرخ دلار اختصاصي به کالاهاي اساسي محاسبه نشود، با توجه به پايين بودن قيمت بليط در شهرها و توان مالي شهرداريها، عملاً امکان بهره مندي از اين طرح براي شهرداريها وجود ندارد تصريح مي کند مقرر شده بحث اولويت دهي به نوسازي ناوگان اتوبوس، ميني بوس و کاميون کلانشهرها در طرح رئيس جمهور از سوي اين کميسيون پيگيري شود و به منظور رفع مشکل کمبود ناوگان اتوبوسراني کميسيون حمل و نقل و ترافيک کلانشهرها پيگيري کرده است که از ساير کشورها اتوبوس هايي با عمر بالاي پنج سال خريداري شود.



اما طرح اين موضوع در حاليست که اگر اين اتوبوس ها وارد و مورد بهره برداري نيز قرار گيرند با توجه به مصوبه سال 90 هيات وزيران عمر مفيد آنها بعد از سه سال منقضي خواهد شد و اين يعني پايان دوره شهرداري کنوني!اين در خوشبينانه ترين حالت است که عمر اتوبوس هاي وارداتي 5 سال باشد و اگر با توجه به اظهارات پورسيد آقايي بيش از پنج سال باشد، زودتر نيز عمر مفيد آنها از بين خواهد رفت.

علت خريد اتوبوس‌هاي دست دوم خارجي
مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران در خصوص پيشنهاد خريد اتوبوس‌هاي دست دوم خارجي، گفت:با افزايش شديد قيمت‌ها، امکان خريد اتوبوس نو وجود ندارد.
توضيحات مديرعامل شرکت واحد در خصوص خريد اتوبوس‌هاي دست دوم خارجي
پيمان سنندجي، مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني شهر تهران در گفت‌وگويي  در خصوص واردات اتوبوس‌هاي شهري دسته دوم اظهار داشت:‌از سال 89 تاکنون از سوي دولت براي حمل و نقل درون شهري تهران اتوبوس اختصاص نيافته که در همين رابطه اتوبوسراني تهران پيگيري‌هاي مستمر و مجدانه به منظور نوسازي ناوگان تحت نظر داشته است.
سنندجي گفته که بنابراين در مقطع زماني حاضر، شرکت‌هاي اتوبوس‌ساز داخلي با عدم استقبال و برنامه‌ريزي در توليد اتوبوس درون‌شهري اقدامي براي اجراي گام اول در توليد برنداشته و عملاً برنامه‌اي براي توليدات جديد نداشته‌ايم.‌از سويي با افزايش شديد قيمت انواع اتوبوس درون‌شهري ناشي از شرايط اقتصادي و محدوديت‌هاي حاکم بر کشور عملاً امکان تأمين اتوبوس نو از منابع داخلي و خارجي ناممکن شده که در اين راستا استفاده از اتوبوس‌هاي کارکرده که مسبوق به سابقه است جهت جلوگيري از بروز بحران در نظم حمل و نقل عمومي در کلانشهرها پيشنهاد شده است.
مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران معتقد است اتوبوس‌هاي کارکرده در بسياري از کشورها از لحاظ کيفيت ساخت، ميزان دودزايي و سطح استاندارد توليدي به مراتب مناسب‌تر از تعداد کثيري از اتوبوس‌هاي بسيار فرسوده و با اتمام عمر کاري حال حاضر ناوگان است.



بر اساس گفته هاي سنندجي عمر مفيد کاري اتوبوس‌ها در کشور بر مبناي وضعيت محصولات توليدي خودروسازان داخلي که عمدتاًَ از لحاظ کيفيت محصول و خدمات پس از فروش از ضعف عمده‌اي برخوردار بوده، مي باشد و در سطح انتظارات ناوگان‌هاي حمل و نقل عمومي نيست.
او مي گويد:اتوبوسراني تهران ضمن انعکاس نيازها و وضعيت فرسودگي حال حاضر اتوبوس‌هاي شهر تهران طرح اوليه به مراجع ذي‌صلاح، منتظر جمع‌بندي نهايي در جلسات تکميلي مراجع مربوطه است.
البته سنندجي گفته که جزئيات بيشتر و اينکه اتوبوس‌هاي دسته دوم از چه کشورهايي وارد شوند هنوز به طور دقيق مشخص نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرداري تهران اتوبوسراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۲۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،پیمان باباخانی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از اوایل دی‌ماه سال گذشته تاکنون ارائه خدمات خطوط شبانه از پایانه نمازی با ۴ خط به نواحی مختلف شهر در حال انجام است.
وی بیان کرد: در صورت استقبال شهروندان و بررسی نیاز ظرفیت فعلی افزایش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری
  • نوسازی و رفع ایراد دستگاه‌های کارتخوان اتوبوس‌ها در پایتخت
  • استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون شهری ویژه اربعین
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین 
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • یک فروند بوئینگ ۷۳۷ برای پروازهای داخلی به ناوگان هما اضافه شد
  • پایانه های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است