Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول نیوز - سرمایه گذاران در آمریکا؛ امسال را با نگرانی ریسک و رکود اقتصادی آمریکا آغاز کردند. تورستن اسلاک از دویچه بانک، بزرگترین وام دهنده آلمان، می گوید مشتریان در سراسر جهان نگران هستند.

به گزارش پول نیوز به نقل از اکونومیست؛ شاخص های مالی در وضعیت قرمز بودند، بازار سهام ضعیف بود و عملکرد شرکت‌های کم عیار پایین آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین تصمیم بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر قابل پیشبینی اما ناخوشایند بود.
برای پایان سال یک مدل پیش بینی کننده از طرف اقتصاددانان بانک چند ملیتی جی.پی مورگان، برای عرض 12 ماه، بر اساس شاخص اس.پی.500 و شاخص مشارکت شرکت های حقوقی، احتمال رکود 65٪ اعلام شده بود. اما حالا فضای روانی بهتر شده است و تا ۲۹ آوریل ، مدل اصلاح شده ی جی.پی مورگان، شانس رکود را در حدود ۱۵% اعلام کرد. اسلاک می‌گوید : «این موضوع نشان می‌دهد که اوضاع چقدر سریع تغییر کرده‌است. یکی از دلایل بهبود فضای روانی، تغییر موضع سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا است.»
یکی از دلایل بهبود در احساسات و فضای روانی، تغییر موضع سیاست‌های پولی بانک مرکزی فدرال آمریکا است. در ماه ژانویه سال 2019 موضع سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا، مسالمت آمیز شد و برنامه های گذشته ی خود را رها کرد.
سرمایه گذاران از سکوت بانک مرکزی آمریکا استقبال کرده‌اند. اما زمان و میزان تغییر حالت آن‌ها نشان می‌دهد که این همه ی داستان نیست. یک احتمال این است که درباره ی داده های قبلی سیاه نمایی شده باشد. کاترین مان از بانک سیتی گروپ، به عنوان سرمایه‌گذار برای اهداف مالیاتی، می‌گوید : «سقوط بازار به دلیل اهداف مالیاتی در ماه دسامبر به تعویق افتاد.» احتمال دیگر آن است که منحنی بازده معکوس و پایین بودن بازدهی میان اوراق قرضه بلند در مقایسه با اوراق قرضه بلندمدتبه طور تاریخی نشان دهنده ی احتمال رکود است و اخیراً به وضعیت قرمز رسیده بود.
اما خانم مان مدتی است که در مورد قدرت پیش‌بینی خود تردید کرده اند زیرا در این مدت بانک مرکزی نرخ سود را با مداخلات خود کاهش داده است.
با این حال ، آمار های وضعیت واقعی اقتصاد نشانه‌هایی از رکود اقتصادی را نشان می دهد. به طور مثال اعتماد به کسب‌وکار تیره و تار شده و بازار مسکن که اغلب صدر مشکلات اقتصادی بود، دچار رکود شد. در آغاز سال ۲۰۱۹ اخبار بد بیشتری منتشر شد، چرا که دولت فدرال به طولانی‌مدت در تعطیلی به سر می برد که این خود هم خروجی و هم احساسات و افکار مصرف‌کنندگان را پریشان کرده بود. 
حالا در ماه پنجم سال، انتظار می رود که التهاب بازرا های اقتصاد کمی کاهش یابد، زیرا محرک مالی دولت ترامپ نیز کمرنگ شده اند. اما این آرامش ممکن است کوتاه مدت باشد و بازار اقتصادی ناگهان با ضربه ای رو به رو شود که انتظارش را ندارد. 
با این حال جسی ادگرتون، اقتصاددان بانک چندملیتی جی.پی مورگان، می گوید هنوز دلایلی وجود دارد تا محتاط باشیم، زیرا با اینکه داده های جدید شفاف تر شده اند اما اعتماد به کسب و کار در کشور ضعیف شده است. شاخص احساسات بین مصرف کنندگان رو به افزایش است. همچنین شاخص رشد اشتغال در ماه مارس پس از سکته ای که دولت در ماه فوریه با آن مواجه شد، رشد کرده و بهبود یافته است.
اگرچه رشد 3.2% تولید ناخالص داخلی در سه ماه ی اول، پوششی شده بود که بخش از مسائل و مشکلات دولت ترامپ را پنهان می کرد. در پی همین آمار منتشر شده، به نظر می رسد سرمایه گذاران در بازار بورس دیگر ترسی از سرمایه گذاری در بازا بورس ندارند و معتقدند که اقتصاد به اندازه کافی رشد خواهد کرد تا سود تولید کند و نیازی به مداخله ی بانک مرکزی فدرال نیست. به نظر می‌رسد سرمایه گذاران نگران بدهی به دولت هستند. با این حال آن‌ها معتقدند که بانک مرکزی فدرال تا پایان سال نرخ بهره را کاهش خواهد داد. امادر حال حاضر بانک فدرال  سخت بر موضع خود پافشاری می کند. 
از آنجایی که در اواخر سال گذشته، بازار بورس تغییرات جدی کرد، حالا دشواری های پیش روی این بازار مشهودتر شده است.تورم که بانک مرکزی فدرال انتظار داشت تا حدود ۲ درصد شناور بماند، در ماه مارس به میزان ۱.۶ درصد براساس معیار قیمت‌های مواد غذایی و انرژی، کاهش یافت.
این رفتار پیش بینی نشده اقتصاد باعث شگفتی شد اما این جریان غیرقابل پیش بینی نهایتا برای بانک مرکزی آمریکا بهتر از رکود قریب الوقوعی است که فعلا به نظر می آید که دولت به سختی از آن گذشته است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تورم آمریکا رکود اقتصادی تولید ناخالص داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۳۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی (که طی بخشنامه شماره ۲۸۳۹۶۲‏‏/۰۰ مورخ ۲۹‏‏/۰۹‏‏/۱۴۰۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است) با تلاش‌های صورت گرفته و فراهم‌سازی الزامات سامانه‌ای و فناورانه و با همکاری بانک‌های صادرات ایران، تجارت و ملی ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره برداری تجاری از این ابزار در تاریخ سوم اردیبهشت ماه امسال عملیاتی شد و اولین برات الکترونیکی توسط دو بانک صادرات ایران و تجارت صادر شد.

در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می‌شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.

برخی از مزایای برات الکترونیکی عبارتند از:
- قابلیت انتقال در زنجیره‌های فعالیت‌های اقتصادی
- امکان صدور برات الکترونیکی تا سقف ۲۰۰ فروش سال گذشته بنگاه خریدار
- معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی
- امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره

با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در طول زنجیره‌های فعالیت آنها فراهم شده است. لازم به ذکر است که بر اساس بخشنامه مورخ ۲۶/۱/۱۴۰۳ بانک مرکزی به شبکه بانکی امکان صدور ۸۰ هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که می‌تواند در کنار سایر ابزار‌های تامین مالی اعم از اوراق گام و تسهیلات نقش موثری در تحقق اهداف شعار سال ایفا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است