Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:31:14 GMT

از افتتاح بخش بین الملل تا فعالیت خانه فرهنگ ایثار

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۵۰۹۹

از افتتاح بخش بین الملل تا فعالیت خانه فرهنگ ایثار

تهران - ایرنا - همزمان با پنجمین روز فعالیت نمایشگاه قرآن، شاهد افتتاح بخش بین الملل، آغاز فعالیت خانه فرهنگ ایثار وزارت فرهنگ و بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس همراه با ارائه خدمات مشاوره ای و همچنین پاسخ به سؤالات و شبهات مراجعین توسط شورای عالی قرآن است.

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس برنامه رزی انجام گرفته بخش بین المللی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا ساعاتی دیگر در محل برگزاری این رویداد بزرگ معنوی افتتاح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول بخش بین الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اعلام این خبر افزود: نمایشگاه امسال با حضور فعالان قرآنی 15 کشور از روز دوشنبه 23 اردیبهشت کار خود را آغاز می کند.
محمود واعظی ادامه داد: امسال 3 کشور مالزی، عمان و تونس به طور رسمی و از سوی دولت خود در نمایشگاه شرکت کرده اند. از تونس، «مرکز الدراسات لجامعه الزیتونه» که مرکزی پژوهشی و رئیس دانشگاه الزیتونه که یکی از بزرگترین دانشگاه های جهان اسلام در شهر قدیمی و تمدنی قیروان است حضور دارد. از مالزی بنیاد بزرگ نشر و کتابت قرآن کریم معروف به موسسه رستو (Rastu) حضور دارد و از عمان وزارت اوقاف این کشور شرکت کرده است. کشور پاکستان نیز میهمان ویژه امسال نمایشگاه است.
مسئول بخش بین الملل نمایشگاه قرآن در ادامه بیان کرد: بعضی کشورها هم به طور مردمی در نمایشگاه حضور یافته اند. فعالان قرآنی کشورهایی از جمله یمن، نیجریه، تاجیکستان، افغانستان، کومور و ... به عشق قرآن به ایران آمده اند. مردم کشور با دیدار از غرفه های کشورهای خارجی، با فضای قرآنی حاکم بر کشورهای دیگر و ظرفیت های آنان در تولید آثار قرآنی و اسلامی آشنا می شوند.
وی افزود: در نمایشگاه امسال، بخش عتبات عراق شامل عتبه حسینیه، عباسیه و علویه، مجموعه ظرفیت های قرآنی خود را به نمایش گذاشته اند.
واعظی در پایان تاکید کرد: ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در بخش فعالیت های قرآنی با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست اما این برای مردم کشور ما می تواند جالب باشد که حجم و تنوع فعالیت های قرآنی در ایران را با سایر کشورها مقایسه کنند. همچنین بخش بین الملل کمک می کند از تجربه های مفید و کاربردی دیگر کشورها بیاموزیم.

** فعالیت غرفه خانه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی
غرفه خانه فرهنگ ایثار در این دوره از نمایشگاه در بخش سازمان ها و نهادها با محوریت ترویج فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار فعالیت می کند.
خانه فرهنگ ایثار زیر مجموعه دفتر امور ایثارگران است که در این غرفه به ارائه برنامه ها و فعالیت هایی چون برگزاری مسابقه با عنوان «ایثار نوشت» در قالب دست نوشته ای از اتفاقات و خاطراتی که تداعی از خودگذشتگی و ایثار می کند، می پردازد. دل نوشته های جمع آوری شده، توسط کارشناسان بررسی و یک روز در میان به شاخص ترین آن ها جوایزی همراه با لوح تقدیر اهدا می شود.
همچنین از دیگر برنامه های این غرفه می توان به میز گفتمان ایثار، با موضوعاتی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی اشاره کرد. هدف از این میزگرد این است که به مخاطبان القا کند فرهنگ ایثار تنها منوط به دوران دفاع مقدس نبوده و نیست.
بنا بر گفته وحید ارونقی، مسئول روابط عمومی خانه فرهنگ ایثار «المان های مشارکت مردم با عنوان «رونق تولید از نگاه من» ویژه مخاطبان و بازدید کنندگان و پیش بینی برگزاری بیش از پنج نشست با عناوینی چون فرهنگ ایثار به مثابه فرهنگ عمومی، تبیین رابطه فرهنگ ایثار در رونق تولید و تبیین فرهنگ ایثار در گام دوم انقلاب و ... از دیگرنامه های در نظر گرفته شده برای بازدیدکنندگان این غرفه است».

** نمایشگاه قرآن و حضور بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس
معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس، گفت: برای نخستین سالی است که در نمایشگاه قرآن کریم حاضر شدیم.
حجت الاسلام محمدرضا نعیم آبادی با اشاره به دو بخش حوزوی و عترت بیان کرد: رویکرد اصلی به بحث ترویج فرهنگ خمس از طریق ارائه بروشور و ارائه فایل های سخنرانی و نیز پرسش و پاسخ انجام می شود.
نعیم آبادی افزود: همچنین تابلوهایی به منظور فرهنگ سازی موضوع خمس و ساخت کلیپ هایی در این موضوع و ارائه کتاب ها با موضوع خمس و موشن گرافی به بازدیدکنندگان از غرفه ارائه می شود.
وی با اشاره به فعالیت این غرفه در بخش عترت گفت:علاوه بر ارائه این فعالیت های، سخنرانی‌ها در قالب چند رسانه ای و بیان شبهات خمس و ارائه احکام و فلسفه خمس در غرفه دیگر در نظر گرفته شده است.
او تأکید کرد: افراد تخصصی از بخش حوزوی بازدید می کنند و در بخش عترت بازدیدکنندگان عمومی حضور دارند.
بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس در بخش حوزوی و عترت بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن آماده تبیین شبهات و احکام خمس است.

** ارائه خدمات مشاوره ای به مخاطبان
طبق روال سال گذشته، شورای عالی قرآن با حضور در این دوره از نمایشگاه به ارائه خدمات مشاوره ای و همچنین پاسخ به سؤالات و شبهات مراجعین درباره پخش ترتیل ها و ترتیل خوانی و تلاوت ها از شبکه های مختلف صدا و سیما پس از افطار می پردازد.
مشاوره قرائت توسط کارشناسان کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن به کشورهای مختلف براساس ضوابط و شرایط، عرضه محصولات دیجیتال و مکتوب و عرضه دو اثر جدید تازه رونمایی شده با عنوان گنیجنه نور و مناجات فارسی با تخفیف پنج درصد به بالا از دیگر فعالیت های این غرفه است. یادآور می شود، این غرفه در راهروی اصلی نمایشگاه مستقر است.

** نمایشگاه قرآن در یک نگاه
به گزارش ایرنا ، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، معنای زندگی» از 21 اردیبهشت تا چهارم خرداد به مدت دو هفته تا شب 19ماه مبارک رمضان پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان از این رویداد بزرگ معنوی خواهد بود.
از10 کشور شامل پاکستان، ترکیه، یمن، هند، عراق، اندونزی، تونس، فلسطین و افغانستان و روسیه برای شرکت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دعوت شده اند.
شورای برنامه ریزی نمایشگاه، حدود 100 برنامه منتخب در حوزه های متعدد علمی، پژوهشی، کودک، خانواده، ترجمه و غیره دو طول برگزاری این دوره نمایشگاهی اجرا خواهد کرد.
افزایش مشارکت مردمی، ملی و بین المللی تر شدن نمایشگاه نسبت سال های گذشته از جمله ویژگی های امسال نمایشگاه قرآن به شمار می رود.
تمامی فعالیت های این دوره نمایشگاه بین المللی قرآن از ثبت نام تا دیگر فعالیت های آن بصورت الکترونیکی بوده است.
در بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه، 131 غرفه با محوریت عرضه چادر، شال و روسری و ملزومات حجاب فعالیت می‌کند.
همچنین آثار هنری قرآنی در حوزه های مختلف تجسمی، صنایع دستی، تابلو فرش، انواع نقاشیخط با مضامین قرآنی و عفاف و حجاب، نرم افزارها و رسانه های دیجیتال قرآنی بصورت صوتی و تصویری و... خدمات خود را به بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ معنوی ارائه می کنند.
فراهنگ ** 1355 **9246**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف قرآن 98 چند خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان استهبان در شرق استان فارس با سابقه درخشان در دین‌داری، مساجد فراوان، نمازهای جماعت پررونق، حوزه علمیه باسابقه، تربیت علما، مجتهدین و مراجع از دیرباز لقب نجف کوچک و دارالمؤمنین را به خود اختصاص داده است.

توجه به قرآن در شهرستان استهبان و وجود مؤسسات قرآنی متعدد و فعال و همچنین دانشکده قرآنی سبب شده که این شهرستان به‌عنوان شهرستان قرآنی شناخته شود.

چند سالی است که دبیرخانه قرآنی شهرستان استهبان ذیل فرمانداری شهرستان شکل‌گرفته و فعالیت‌های متعدد و متنوعی را پیگیری و اجرا می‌نماید.

از جمله اقدامات دبیرخانه قرآنی شهرستان، نام‌گذاری سال‌ها با عناوین مختلف است و تمام فعالیت‌های دبیرخانه قرآنی شهرستان باتوجه به نام‌گذاری سال برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

دبیرخانه قرآنی شهرستان استهبان، سال ۱۴۰۳ شمسی و ۱۴۴۵ قمری را به نام «شهرستان قرآنی، جلسات خانگی قرآن» نام‌گذاری نموده و تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سید جعفر ساجدی امام‌جمعه شهرستان قرآنی استهبان با اشاره به نام‌گذاری امسال گفت: قرآن به‌عنوان معجزه جاوید پیامبر خاتم، نسخه حیات‌بخش و چراغ راهنمای بشریت در تمام اعصار است که توجه و التفات به آن در زندگی، کارگشا و راهگشای بن‌بست‌های عجیب‌وغریب بشریت امروز است؛ ازاین‌رو قرآن نباید تنها به‌عنوان تزئین طاقچه و زینت‌بخش سفره عقد و هفت‌سین که باید در متن زندگی ما جاری و ساری باشد.

رئیس شورای قرآنی شهرستان استهبان ادامه داد: باهدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در بین اقشار و عموم مردم موضوع جلسات خانگی قرآن، به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی شهرستان قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که این برنامه منجر به ارتقای فرهنگ دینی و تقویت بنیه فرهنگی در بین مردم و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی شود.

گفتنی است؛ جلسات خانگی قرآن از جمله فعالیت‌هایی است که به جهت سادگی قابلیت تکثیر و فراگیری در بین عموم مردم را دارد و استمرار آن به جهت مردم پایه بودن، ضمانت اجرایی محکم‌تری نسبت به فعالیت‌های دولتی دارد.

کد خبر 6090136 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند