Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@21:12:27 GMT

مهاجرت استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۷۹۱۲

مهاجرت استارتاپ‌ها

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- مدير واحد کسب و کارهاي نوين اتاق بازرگاني تهران گفت: در شرايطي که عرصه فعاليت بر استارت‌آپ‌ها تنگ مي‌شود، خيلي از آن‌ها به فکر مهاجرت و گرفتن ويزا مهاجرت هستند؛ حتي ويزاي تعدادي از آن‌ها که استارتاپ‌هاي شناخته‌اي هم هستند، صادر شده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، کسب‌و‌کارهاي نوين يا همان استارت‌آپ‌ها يکي از حوزه‌هايي هستند که حتي در زمان اجراي برجام با موانعي متعدد براي فعاليت رو به رو بودند و حالا تحريم هم به ليست مشکلات آن‌ها اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شرايطي که برخي افراد همچون «محمد جواد آذري جرمي» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تحريم‌ها را يک فرصت براي استارتاپ‌ها مي‌داند، فعالان اين حوزه تهديدهاي تحريم را بيش از فرصت‌هاي آن ارزيابي مي‌کنند.
درباره وضعيت استارت‌آپ‌ها در شرايط تحريم با «اميد هاشمي»، مدير واحد کسب و کارهاي نوين در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت‌و‌گويي داشته‌ايم که در ادامه شرح آن را مي‌خوانيد:
** شرايط تحريم چه تاثيري بر فعاليت استارت‌آپ‌ها مي‌گذارد؟
تحريم و آثار آن دوجانبه است؛ يکي اثرات مستقيم تحريم است مثل تحريم فناوري و ديگري آثار جانبي آن، مثلا تحريم شريط اقتصادي را دشوار کرده و روي فعاليت تعدادي از افراد که با ريسک بالا کار مي‌کردند و مساله اميدواري در کسب و کارشان هميشه حرف اول را مي‌زند، تاثير مي‌گذارد. در حال حاضر سيستم عامل آي.اُ.اِس (IOS) در ايران تحريم شده، در نتيجه فعاليت تعداد زيادي از کسب و کارها که با اين سرويس فعاليت مي‌کردند با مشکل رو به رو شده و درآمدشان کاهش مي‌يابد.
در شرايطي که عرصه فعاليت بر استارت‌آپ‌ها تنگ مي‌شود، خيلي از آن‌ها به فکر مهاجرت مي‌افتند که اتفاق ناخوشايندي است. خيلي از کشورها مانند هلند، استراليا، اتريش، کانادا و امارات چيزي به نام ويزاي استارتاپي دارند؛ کافي است افراد به آن‌ها اثبات کنند که استارت‌آپي مشغول به فعاليت بوده‌اند و مي‌خواهند ايده خود را به کشور آن‌ها ببرند. در هفته‌هاي اخير چندين گروه از اين افراد نزد من آمده‌اند که همگي به دنبال اخذ ويزا و مهاجرت هستند، حتي ويزاي تعدادي از آن‌ها که استارتاپ‌هاي شناخته‌اي هم هستند صادر شده و پيگير رفتن هستند.
مهم‌ترين رتبه براي رشد استارت‌آپ‌ها منابع انساني با کيفيت است. تعدادي از جوانان نخبه در کشور حضور دارند که به هر دليل خودشان استارتاپ راه نمي اندازند، اما نيروهاي کليدي در يک استارتاپ خوب هستند. موج جديد مهاجرت بين اين افراد آغاز شده شده و به استارتاپ‌هاي در حال رشد بيشتر آسيب مي‌زند.
با اعمال تحريم‌ها احتمال دارد حتي سرويس اندرويد را به روي ايرانيان ببندند که در صورت عملي شدن اين تصميم، بازهم موجي از فعاليت کسب و کارها را در پي خواهيم داشت.
همه اين اتفاقات هزينه فعاليت استارتاپ‌ها را بالا مي‌برد. مثلا آن‌ها قبلا سرورها را با قيمت معقول از اروپا تهيه مي کردند، اما در شرايط جديد قيمت سرور و اجاره آن چهار برابر شده است؛ در نتيجه استارتاپي که قبلا با 500 هزار تومان يک وب سايت تخصصي ارائه داده و به مدت يک سال از آن پشتيباني مي کرد، حالا بايد همان سايت را به قيمت 3 ميليون تومان ارائه دهد. اين مسائل در استارتاپ‌هايي که تازه در حال شکل گيري يا در مراحل رشد هستند بيشتر ديده مي شود.
وضعيت برخي استارت‌آپ‌هاي بزرگتر در شرايط تحريم بهتر است، چرا که نرم افزارهاي کاربردي خود را توسعه داده‌اند و به کشورهاي ديگر نياز ندارند. اما متاسفانه در اين‌ کسب و کارها که اتفاقا منابع مالي دارند و سرمايه خوبي هم جذب کرده‌اند فضاي نااميدي رواج دارد. تا پارسال در کشور استارتاپ خوب داشتيم اما منابع مالي براي سرمايه گذاري کم داشتيم، امسال صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري پول دارند اما استارت‌آپي که خوب باشد کم است.
** چند درصد از کسب‌و‌کارهاي نوين در شرايط جديد تعطيل شده‌اند؟
در اينجا بايد تفکيکي بين استارت‌آپ ها قائل شد. حدود 60 استارتاپ‌هايي که در مراحل شکل‌گيري هستند و تيم هاي زير 4،5 نفر دارند، تعطيل شده و ادامه فعاليت نمي‌دهند. همچنين 30 تا 40 درصد استارتاپ‌هايي که در مرحله رشد و بين 5 تا 15 نفر هستند فعاليتشان متوقف شده، چون سرويس هايشان گران است و مشتري ندارد.
اما تنها 10 تا 20 درصد استارتاپ هاي بزرگتر تعطيل نشده‌اند. آن‌ها به اين دليل که ساختار مالي منظم دارند به راحتي مي‌توانند با يکديگر ادغام شوند. مثلا چند وقت ديگر خبر ادغام دو مجموعه استارتاپي تخفيفي را خواهيد شنيد. در اين شرايط فضاي رقابتي کم مي شود و هيچ تيم جديدي نمي‌تواند با آنها رقابت کند، اما حداقل مي‌توانيم استارتاپ‌هاي خوب را حفظ کنيم.
** برخي معتقدند در شرايط جديد فضاي رشد براي استارتاپ‌ها وجود دارد، اين رشد به چه صورتي مي‌تواند باشد؟
من اين حرف را قبول ندارم. در اينجا بازهم بايد بين شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهاي نوين تفکيک قائل شد. يک زمان است که شرکتي تکنولوژي‌اش را از آلمان وارد مي‌کرده و حالا با اعمال تحريم‌ها، توليدکننده مجبور است اين تکنولوژي را توسعه دهد؛ در اين شرايط تحريم عملا باعث توسعه آن تکنولوژي مي‌شود که اتفاق خوبي است.
اما درباره استارتاپ‌ها وضع متفاوت است. اساس فعاليت بسياري از آن‌ها فناوري‌هايي است که به صورت نرم افزار ارائه مي‌شود. ما اگر بخواهيم مشابه آن زيرساخت‌ها را داخل کشور ايجاد کنيم شايد حدود سه تا پنج سال زمان نياز داشته باشد که تقريبا نشدني است.
به اين ترتيب ما در فضاي استارتاپي از زير ساخت خارجي‌ها استفاده مي‌کنيم اما در فضاي عادي کسب‌و‌کار مثل واردات از خروجي محصول آن‌ها بهره مي‌بريم.
شرکت‌هاي دولتي دو مدل نياز داشتند: يکي خدماتي يک زيرساختي. مثلا آن‌ها ساليان متمادي از نقشه موقعيت‌ياب جهاني گوگل (GIS) استفاده مي کردند، بعد از اينکه گوگل اين نقشه را در ايران بست آن‌ها با مشکلات زيادي مواجه شدند. در نتيجه پروژه map.ir را در کشور آغاز کردند که اين پروژه شبيه 10 سال قبل گوگل است و کيفيت سرويس ها را پايين مي‌‌آورد. شايد اين اتفاق در بلند مدت به نفع ما باشد و بگوئيم تحريم باعث رشد اين سرويس شد، اما در حال حاضر باعث کاهش کيفيت خدمات شده است. در نتيجه تهديدهاي تحريم مثل خروج نيروهاي متخصص استارتاپي و خروج نيروي کار بيشتر از فرصت‌هاي آن است.
** چطور بايد به زنده ماندن استارتاپ‌ها کمک کرد؟
استارتاپ‌ها به کمک بخش خصوصي نياز دارند و با منابعي که مثلا صندوق نوآوري شکوفايي به آن‌ها ارائه مي‌دهد، خيلي نمي‌توانيم به تقويتشان اميدوار باشيم. مثلا اگر بخواهيم استارتاپي در فضاي بين المللي رشد کند به 10 ميليون دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد که حدود 150 ميليارد تومان مي‌شود. اين در حالي است که مجموع سرمايه گذاري خطرپذير ما امسال قرار است 300 ميليارد تومان باشد و عملا نمي‌توان با آن کاري از پيش برد. قرار بود اين پول از بخش خصوص تامين شود اما در حال حاضر منابع بخش خصوصي از کشور خارج مي‌شود.
** آيا استارتاپ‌ها در شرايط تحريم مي‌توانند کمک حال اقتصاد باشند؟
استارت‌آپ‌هاي بزرگ اگر رشد کنند نهايتا مي توانند با يک سري سرويس‌هاي نوآورانه، هزينه تمام شده خدمت را براي مردم کاهش دهند. اين‌ها با يک سري الگوريتم هوش مصنوعي منابع انساني خود را کم مي‌کنند و قيمتشان نسبت به بقيه ارزان‌تر است که اين عمل منفعت عمومي را در پي دارد. اما خيلي خوشبين نيستم که بتوانند باعث بزرگ شدن اقتصاد شوند. در نتيجه حجم اقتصاد داخلي ثابت مي‌ماند و استارتاپ‌ها فقط آن را بهره‌ور‌تر مي‌کنند.
در شرايط فعلي بايد تمام تمرکز خود را روي توسعه صنعت کشور بگذاريم و از استارتاپ‌ها هم براي تقويت آن‌ها استفاده کنيم. مثلا يک سري استارتاپ‌هاي صنعتي که مي‌توانند خرابي تجهيزات را پيش‌بيني و تامين و توزيع کالا را بين کارخانجات بهينه کنند، خيلي دنبال ارائه سرويس به مردم نروند و به صنايع خدمات ارائه دهند.
اگر قرار است در اين شرايط استارتاپي به اقتصاد کشور کمک کند، استارتاپ‌هاي B2B در صنعت هستند. در شرايط تحريمي همه شرکت‌هاي بزرگ و کارخانه‌دارها با مشکل مواجه شده‌اند که اصلي‌ترين آن، بالا رفتن هزينه‌ها و کاهش بهره‌وري است. در شرايط فعلي بهتر است شرکت‌هاي بخش خصوصي با استارتاپ‌ها تعامل کنند و سرويس آن‌ها را در شرکت خودشان به کار بگيرند تا هزينه‌هايشان کاهش يابد.
اينکه صنايع از از راهکارهاي فناورانه استارتاپ‌هاي کوچکتر استفاده کنند به نفع دو طرف است، چرا که هم هزينه منابع شرکت‌ها کم مي‌شود و هم کمک مي‌کند استارتاپ‌ها سر پا بمانند.
گزارش: راضيه عليپور
اقتصام**4037**9198
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد

به گزارش قدس آنلاین، تویوتا موتور اعلام کرد که فروش و تولید جهانی این شرکت در سال منتهی به ۳۱ مارس با توجه به تقاضای قوی و نبود محدودیت‌های عرضه نیمه هادی به بالاترین حد خود رسیده است.

تویوتا برای سال منتهی به مارس اعلام کرد که فروش جهانی آن تنها با رشد ۷.۳ درصدی به ۱۰.۳۱ میلیون دستگاه در سال نسبت به سال گذشته رسیده است و برای اولین‌بار است که از مرز ۱۰ میلیون دستگاه عبور کرده است، در حالی که تولید آن به ۹.۹۷ میلیون دستگاه رسیده است که ۹.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با این حال، بزرگترین خودروساز جهان از نظر حجم، شاهد کاهش فروش و تولید خود در ماه مارس در میان رقابت شدید در چین، بزرگترین بازار خودروی جهان بود.

طبق گزارش رویترز، فروش جهانی تویوتا در ماه مارس با ۲.۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۸۹۷ هزار و ۲۵۱ دستگاه رسید و تولید آن نیز با ۱۰.۳ درصد کاهش به ۸۰۷ هزار و ۲۶ دستگاه رسید. فروش جهانی باتری خودروهای الکتریکی در سال منتهی به مارس بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۱۱۶ هزار و ۶۵۴ دستگاه رسید.

بر اساس این گزارش، تویوتا قصد دارد شروع تولید خودروهای برقی خود در ایالات‌متحده را از برنامه اولیه سال ۲۰۲۵ به بهار سال ۲۰۲۶ به عقب براند. طبق گزارشها، این خودروساز قصد دارد عمداً یک دوره  توقف در تجارت خود ایجاد کند تا از کیفیت و ایمنی اطمینان حاصل کند. مقامات تویوتا بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خبر خوش به گوش جواد نکونام رسید/ هافبک استقلال فیزیوتراپی را شروع کرد
  • ۱۰۸ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی تعطیل شدند
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • واحد‌های بخار نیروگاه طرشت وارد مدار تولید شد
  • کی اف سی ۱۰۸ شعبه خود را در مالزی تعطیل کرد
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • استارت فرنگی‌کاران برای المپیک پاریس
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳