Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:19:39 GMT

همدان| تاثیر روزه‌داری بر سلامت روح و روان

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۸۲۹۷

همدان| تاثیر روزه‌داری بر سلامت روح و روان

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: روزه داری علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر سلامت روان افراد می‌گذارد در تقویت اراده و مهارت «نه» گفتن هم موثر است. ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

حمید رنجبران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت:  بین دین و مسائل مذهبی و سلامت روان پیوند محکم و ثابت شده ای وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانیکه مناسک دینی را انجام می‌دهند و تمامی امور را خاص الهی می‌بینند کمتر دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: وقتی انسان همه امور را متصل به خداوند که حامی انسان‌ها است ببیند، بدون شک احساس آرامش درونی در او شکل می‌گیرد که البته در بحث‌های سلامت روان به دنبال همین آرامش هستیم.

روزه داری سبب تقویت امید و اراده می‌شود

 مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه یکی از ابعاد روزه داری و ماه رمضان «توکل کردن» است،  اظهار داشت: وقتی انسان به خدا توکل می‌کند و امید به  بخشوده شدن گناهانش دارد همین امر سبب ایجاد احساس امید و نشاط در فرد روزه دار می‌شود.

رنجبران با تاکید بر اینکه افراد هدفمند کمتر به اضطراب و افسردگی دچار می‌شوند، ابراز کرد: وقتی برای ساعات طولانی و مشخصی از خوردن و آشامیدن خودداری میکنیم به  معنای داشتن هدف است. همچنین با تقویت خود کنترلی در این ماه گامی مهم در  به کارگیری مهارت های زندگی برمی‌داریم.

تقویت مهارت «نه» گفتن با روزه داری

وی تصریح کرد: انگیزه غذا خوردن و آشامیدن یک انگیزه بسیار قوی برای انسان است، بنابراین وقتی فرد روزه دار به صورت هدفمند از نیازهای اساسی اش پیشگیری می‌کند این اقدام آزمایش بزرگی برای مهارت نه گفتن در زندگی شخصی است.

بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان برای بدن انسان چیست؟باید‌ها و نباید‌های روزه‌داری/توجه به روایات اسلامی هنگام افطاروظایف روزه داران از زبان پیامبر(ص)

 مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه روزه داری  از نظر اجتماعی هم  تاثیرات مثبتی در زندگی فرد می‌گذارد، افزود: روزه داری خویشتن داری را افزایش می‌دهد، افراد روزه دار بیشتر مراقب رفتار و کردار خود هستند و در این ماه آمار خشونت، نزاع و جرم وجنایت کاهش می‌‌یابد.

رنجبران افزود: یکی دیگر از ابعاد ماه رمضان مربوط به  شکل گیری حس تعاون و همکاری در این ماه است. در ماه رمضان حمایت‌های اجتماعی اوج می‌گیرد، مردم به مستمندان کمک میکنند و از طرفی هم آمار خودکشی در این ایام بسیار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه گرسنگی سبب کاهش قند خون می‌شود، اظهار داشت: افت قند خون  عاملی برای بروز احساس کم حوصلگی است، اما وقتی خود خواسته و با نیت الهی این گرسنگی را تحمل می‌کنیم سبب ایجاد حس تعاون و مدارایی در فرد روزه دار می‌شود.

  مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: پس از گذراندن رنج گرسنگی و وقت حاضر شدن بر سر سفره افطار می توانی بگویی که من «توانستم» و این احساس تمرینی برای تقویت اراده در زندگی است.

انتهای پیام/ش

R41405/P/S6,75/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۶ مرکز در البرز خدمات رایگان تخصصی سلامت روان به شهروندان ارایه می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ار کرج، ‌مجید نیک‌نژاد صبح امروز در حاشیه بازدید از  مراکز ارائه دهنده تخصصی سلامت روان یا همان مراکز " سراج " در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان البرز 6 مرکز تخصصی سلامت روان به اختصار "سراج " وجود دارد که به بیمارانی که از سطوح پایین تر برای درمان های تخصصی سلامت روان و پیگیری های مداوم بعد از ترخیص ارجاع شده اند ، به صورت رایگان خدمات تخصصی ارائه می کند. وی افزود: درمان های تخصصی سلامت روان گاها طولانی مدت و با هزینه های بالا انجام می شود اما مراکز سراج که دو مرکز در کرج و چهار مرکز دیگر در شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد، فردیس و اشتهارد  راه‌اندازی شده‌اند  که با حضور روانپزشک ، روانشناس و یک مددکار اجتماعی این خدمات را ارائه می دهند و برای بیمارانی که امکان مراجعه حضوری ندارند درمان در منزل و پیگیری تلفنی انجام می‌شود.

وی افزود: بیمارانی که از مراکز بهداشتی، بهزیستی، مدارس و دیگر سازمان‌ها ... به این مراکز ارجاع داده می‌شوند بیمارانی هستند که از اختلالات شدید روان یا افکار پرخطری مانند خودکشی و ... رنج می برند و علاوه بر درمان و پیشگیری از عود مجدد بیماری، ، خانواده های این بیماران نیز آموزش های لازم را دریافت می‌کنند.

وی یکی از نقاط قوت مراکز سراج را حضور مددکار اجتماعی دانست و تصریح کرد: مددکار فعال در این مراکز با ارتباطی که با دستگاه های مربوطه ایجاد می کند آسیب های اجتماعی مراجعین مثل فقر، بیکاری ، بی سوادی و ...بررسی و  پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه