Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@08:42:56 GMT

تیبلغ دین با لسان قوم و زبان شیرین کُردی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۹۲۲۳

تیبلغ دین با لسان قوم و زبان شیرین کُردی

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در یادداشتی به حضور خود در مسجد اهل سنت خاتم الانبیاء و چگونگی تبلیغ دین در این مساجد پرداخته است که در ادامه متن یادداشت آمده است.
24 اردیبهشت به همراه همکاران شهرستان سنندج توفیق پیدا کردم برای نماز مغرب و عشاء در مسجد خاتم‌الانبیاء سنندج حضور پیدا کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکات جالبی دیدم، در بدو ورود که حدود ۲۰ دقیقه به اذان مغرب مانده بود روحانی مسجد، ماموستا سیداحسن حسینی، امام جماعت مسجد با آرامش و متانت تمام مشغول موعظه بود و البته این سنت در میان مردم اهل سنت سابقه دیرینه دارد که ماموستای مسجد دقایقی مانده به مغرب برای مردم سخنرانی می‌کند و چه سنت خوبی است.
مردم حاضر در مسجد با تمام وجود به صحبت‌های ماموستا گوش می‌دادند و با تأیید حرف‌ها و گاهی فرستادن صلوات او را تأیید می‌کردند.
نزدیک به اذان در بین مردم حاضر در مسجد لیوان خالی و خرما و کلیره که نان محلی است توزیع شد و سپس لیوان‌ها را پر از آب کردند و همه آماده افطار شدند.
هرکس از در می‌آمد با صدای بلند سلام می‌کرد و تقریباً همه حضار هم با صدای بلند پاسخ می‌دادند در اینگونه مواقع معمولاً تمرکز سخنران به هم می‌خورد اما ماموستا همچنان محکم و قاطع به موعظه ادامه می‌داد و البته من چون روحانی اداری هستم عادت به چنین جلسات شلوغی ندارم و در اینگونه جلسات صحبت کردن برایم غیرممکن می‌شود و شاید این از عیب به استخدام درآمدن دولت باشد.
نکته قابل توجه این بود که ماموستا به لسان قوم و زبان شیرین کُردی صحبت می‌کرد و این همان چیزی است که در قرآن کریم در خصوص تبلیغ پیامبر گرامی اسلام به آن اشاره شده است که: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُوَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا [حقايق را] براى آنان بيان كند پس خدا هر كه را بخواهد بى‏ راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى ‏كند و اوست ارجمند حكيم».
مؤمنین مسجد خیلی به ما احترام کردند و چه خوب است که دوستان روحانی تشییع گاهی در مساجد اهل سنت در سطح شهر حضور پیدا کنند تا محبت و دوستی مردم نجیب کُرد را ببیند و این خود یک اقدام وحدت‌بخش خواهد بود.
و نکته پایانی که می‌تواند برای من مسئول فرهنگی حائز اهمیت باشد حضور کم رنگ جوانان در این مسجد بود که جای نگرانی دارد.
باید سبب‌های عدم استقبال جوانان در بعضی از مساجد شهر را بررسی کنیم. جوانان ما فرزندان همین پدران و مادران هستند و تشنه معارف بلند قرآنی و سنت گرانقدر پیامبر اعظم و اهل بیتند پس شاید دلیلی دارد که این اتفاق افتاده است.
به امید رونق هرچه بیشتر مساجد و حضور مؤمنین و مؤمنات بالاخص جوانان متدین و پاک در خانه خدا.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی تبلیغات اسلامی مسجد خاتم الانبیاء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۹۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز

به گزارش "ورزش سه"، استقلال خوزستان هفته‌های پرماجرایی را پیش رو دارد و مدیران این تیم با حضوری موفق در نقل و انتقالات زمستانی، امیدوارند به هدف خود در ادامه فصل دست یابند.

محمد آبشک یکی از بازیکنانی بود که در پنجره زمستانی به جمع شاگردان سیروس پورموسوی اضافه شده و با قدرت رهبری خود در خط میانی و تجربه بالایی که دارد، توانسته شرایط موفقی را در این بازی‌ها پشت سر بگذارد. آبشک که در ساعات پایانی نقل و انتقالات زمستانی و به شکل عجیبی از لیست فولاد خوزستان خارج شد تا این تیم برنامه نقل و انتقالاتی خود را پشت سر بگذارد، در شرایطی قرار دارد که امیدوار است بتواند بعد از خارج کردن پیراهن قرمز، اکنون با آبی‌های خوزستانی اتفاق شیرینی را شکل دهد و به سهمیه بقا دست یابد.

هافبک دفاعی استقلال خوزستان خود را مهیای جدال حساس این هفته تیمش برابر ملوان خواهد کرد. تیمی که دورانی به عنوان یک یاغی تجربه حضور در آن را پشت سر گذاشته بود. در روزهایی که حضور بازیکنان رشت و انزلی در بین تیم‌های این دو شهر با واکنش‌های جنجالی همراه بود، محمد آبشک ریسک حضور در جمع ملوان را پذیرفته بود.

او اکنون با پیراهن استقلال خوزستان باید مقابل ملوان قرار گیرد و باید دید در مسیر حفظ سهمیه بقای تیمش چه نمایشی در این دیدار سخت به‌جا خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد