Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@20:53:25 GMT

منصب‌های دنیوی وسیله آزمایش انسان است

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۰۱۳۰

منصب‌های دنیوی وسیله آزمایش انسان است

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام محمد امیری‌طیبی، مدرس حوزه و دانشگاه، صبح امروز، ۲4 اردیبهشت‌ماه در محفل جزء‌خوانی و تفسیر قرآن کریم که از سوی جهاددانشگاهی استان در حسینیه بقیة‌الله الأعظم(عج) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: در آیه 116 سوره مبارکه انعام آمده است « وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ؛ اگر بیشتر مردم روی زمین را اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در این آیه خداوند به رسولش تذکر می‌دهد که ملاک و ضابطه نباید صرفاً اکثریت باشد؛ اکثریت همیشه ملاک نیست. حتی گاهی اکثریت در قرآن مذمت شده، به‌طوری که می‌فرماید «أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ»، «اکثرهم لا یعلمون»، «اکثرهم لایشعرون».
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در زمان نزول این آیه، مسلمانان شدیدا در اقلیت بودند؛ ممکن بود این توهم را براى بعضى ایجاد کند که اگر آیین مشرکان باطل است، چرا این همه پیرو دارد و اگر ما بر حقیم چرا این قدر کم هستیم؟ در این آیه تأکید شده که اکثریت ملاک نیست.
وی افزود: آیه 151 سوره انعام می‌فرماید «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ؛ فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى می‌دهیم». امروزه فرزندکشی برافتاده است، اما خیلی وقت‌ها با یک محاسبه غلط، فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند، می‌گویند وضعیت مالی ما معلوم نیست؛ از نظر قرآن، این طرز تفکر اشتباه است.
امیری اظهار کرد: در آیه 160 سوره انعام، خداوند می‌فرماید « مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ؛ هر كس كار نيكى بياورد، ده برابر آن پاداش خواهد داشت و هر كس كار بدى بياورد، جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود».
وی ادامه داد: وقتی پیغمبر اسلام در شب معراج، شدت عداوت شیطان با انسان را دیدند، از سختی دشمنی شیطان با امت مسلمان نگران شدند؛ خداوند برای آن‌که خیال ایشان را راحت کند، این تفضل را کرده و فرمود اگر کسی یک خوبی کند، ده برابر پاداش می‌دهم و اگر یک بدی کند، یک جزا می‌بیند. امام صادق(ع) می‌فرماید وای به حال کسانی که یکی‌هایشان بیشتر از ده‌هایشان است.
این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آیه 165 سوره مبارکه انعام می‌گوید « وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ؛ اوست كسى كه شما را در زمين جانشين قرار داد و بعضى از شما را بر برخى ديگر به درجاتى برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده است».
وی افزود: در آیه فوق الذکر، خداوند این حقیقت را فاش می‌کند که مقام و منصب‌های دنیایی، وسیله آزمایش هستند؛ خداوند برای مدتی بعضی‌ها را از نظر مسئولیت‌های اجتماعی در بالادست قرار می‌دهد تا آزمایش کند؛ برخی فریب خورده و آن را فرصت سوء استفاده تلقی می‌کنند، در حالی که لحظه به لحظه آن آزمایش است.
امیری بیان کرد: اگر کسی از مقام دنیایی سوء استفاده کرد، «إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ؛ پروردگار تو زودكيفر است» و اگر از آن برای خدمت به خدا و خلق خدا بهره برد، «وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ؛ او بس آمرزنده مهربان است».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا تفسیر سوره انعام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان

با حکم محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، علی باقری به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب شد.

علی باقری از یکم بهمن ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری خدمت رسان حوزه کشاورزی استان بوده است.

در این حکم آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیرو‌های متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام‌های موثر بردارید.

توفیق شمارا از درگاه خداوند منان خواستارم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • ببینید | بچه فوک‌های کوچولو
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • نحوه ساخت لیفتراک در کارخانه + فیلم
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است