Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:36:21 GMT

مواضع شتابزده فرهنگی و هزینه های آن

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۵۷۵۶

مواضع شتابزده فرهنگی و هزینه های آن

تهران- ایرنا- اخیراً انتشار کلیپی شاد(آقامون جنتلمنه) مربوط به یک مدرسه در فضای مجازی، توجه بسیاری از صاحبنظران و حتی مسئولین اجرایی کشور را برانگیخته و واکنش های متفاوتی را در پی داشته است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروزه نام و آوازه افرادی را از زبان جوانان می شنویم که بعضا برای متولدین قبل از دهه شصت بسیار گمنامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی چون محسن ابراهیم زاده، ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن، حمید عسگری و ... با داشتن سن کم و علیرغم ناملایمات اقتصادی-اجتماعی کشور، اکنون در مرحله ای به سر می برند که از نظر شهرت اجتماعی و اقتصادی در وضعیت برتری نسبت به افراد با سابقه در این حوزه قرار دارند. این شهرت را مدیون حمایت مخاطبانی هستند که با استفاده از شبکه های مجازی به گسترش و توزیع این موسیقی ها اهتمام دارند و یا با اتخاذ رویکردی شتابزده توسط مسئولین، ناخواسته شهرتی دو چندان کسب می کنند. این حمایت اخیراً با انتشار کلیپی از رقص و شادی دانش آموزان دختر در یکی از مدارس تهران جنجال برانگیز شد تا جایی که واکنش سریع مسئولانی چون علی مطهری نایب رئیس مجلس، ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید و محمد تقی بطحایی وزیر آموزش و پرورش را در پی داشت. به راستی انتشار کلیپی از چند دانش آموز دختر در فضای مجازی به همراه رقص و شادی آن ها از وجود کدام مطلب در جامعه حکایت دارند؟
مصرف موسیقی به دلیل رهایی از مشکلات
تب و تاب بازار اقتصادی کشور در این روزها به ویژه افزایش نرخ ارز و طلا به همراه تورم افسار گسیخته در کشور، نگرانی از آینده، افزایش استرس و اضطراب در بین خانواده ها را در پی داشته و والدین را برای تامین نیازهای خانواده با مشکلاتی عدیده روبرو کرده است. والدینی که خود بعضا به عنوان معلمان و مسئولان مدارس مشغول به کار بوده و با توجه به شرایط یاد شده، سردرگمی، نگرانی و اضطراب را به فرزندان و دانش آموزان منتقل می کنند. فرزندانی که در این مرحله حساس به لحاظ سنی و تحصیلی قرار دارند بدون شک تحت تاثیر رفتارهای اجتماعی بزرگسالان و همسالان قرار داشته و بی دریغ به دلیل روحیات حساس دوران جوانی در پی فرار از این موقعیت های تنش زا هستند.
وجود رابطه ای دو سویه میان مخاطب و تولید کننده موسیقی موجب می شود تا مخاطب بنابر نوع نیازی که دارد، از سبک موسیقی خاصی بهره برد. این تقاضا با توجه به شرایط اجتماعی جامعه، در حال بالا و پایین شدن است. بنابراین نیاز به فرار از تنش یکی از دلایل استقبال کم نظیر دانش آموزان و جوانان به موسیقی پاپ است که به دلیل القای یک روحیه شاد و فارغ از استرس و عصبانیت، مورد استقبال قشر جوان قرار می گیرد.

ایران در جرگه کشورهای عصبانی
ضریب خوشحالی و نشاط با شاخص هایی چون تورم پایین، کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد در ارتباط است و بالعکس با افزایش آن بر میزان عصبانیت و استرس افزوده می شود. بدین ترتیب به دور از انتظار نخواهد بود، در کشوری که در زمره عصبانی ترین هاست راه های فرار از تنش با موسیقی آغاز شود. این موارد در کنار برخی محدودیت ها در تولید موسیقی باری را بر دوش این جامعه پرتنش و عصبی تحمیل می کند. راه های قانونی شادی و نشاط قشر جوان به دلیل رویکردها و سیاست های سلبی بر آن ها بسته شده و به تبع، ذهنیت و رفتار آن ها را به دیگی در حال انفجار بدل کرده که برای رهایی از آن ابتکار خودش را دارد. بنابر نتایج آمار سالانه مؤسسۀ مطالعاتی «گالوپ» که سال پیش ایرانی‌ها را در کنار عراقی‌ها به عنوان عصبانی‌ترین مردم دنیا معرفی کرده بود، این موسسه در تازه‌ترین گزارش خود رتبۀ مردم ایران را یک درجه ارتقا داده تا دیگر با عراقی‌ها اشتراک نداشته و به تنهایی روی سکوی افتخار (!) بایستیم.

دهن کجی و واکنش جامعه
اگر از بعدی دیگر به مسئله انتشار ترانه «آقامون جنتلمنه» نگریسته شود، بازهم شواهدی را می توان بر آن یافت تا نشان دهد که واکنش تند به مسائل فرهنگی از جانب مدیران کشور، قدری شتابزده بود. اخراج چند مدیر مدرسه در این زمینه، برای آینده دانش آموزان مشکلی را حل نمی کند.

همه چیز خوارگی، ویژگی دنیای مدرن
اگر نگاهی دقیق تر بر رفتارهای فرهنگی جامعه بیاندازیم، متوجه تضادها و تعارضاتی در افراد خواهیم شد که تا چندی پیش اینگونه جلوه نمی کرد. جامعه ایرانی به لحاظ سلایق فرهنگی، وارد دنیای التقاطی و مخلوط از همه چیز شده. به عبارتی مردم در روند دنیای کنونی «همه چیز خوار» شده اند. یعنی هستند افرادی که پایبند فرایض دینی هستند و در کنار آن ممکن است موسیقی تند پاپ را هم مصرف می کند. دیوان حافظ و مثنوی مولانا را می خواند، و به طور همزمان خود را از لذت مطالعه جنگ و صلح تولستوی و قمار باز داستایوفسکی محروم نمی کند. این روندی طبیعی است که نه تنها در جامعه ایرانی بلکه آثار و شواهد آن در جوامع غربی آشکارا مشهود است.
عبور جوامع در حال رشد از این مرحله اجتناب ناپذیر بوده و مخالفت با سلیقه مردم و موضع گیری شتابزده به خصوص در زمینه مصرف موسیقی، می تواند نتیجه عکس داده و روند فرهنگی جامعه را با دخالت در حوزه عمومی و خصوصی با صرف هزینه های هنگفت و بی نتیجه روبرو کند.
پژوهشم**خ**1415

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شادي فضاي مجازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۵۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کنکور چند روز قبل ۱۲۰ هزار نفر در رشته ریاضی، سه برابر در سایر رشته‌ها و ۶ برابر در تجربی شرکت کردند و این حکایت از یک ناهنجاری انتخاب رشته در جمع دانش آموزان دارد که این ناهنجاری اگر عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

محمد مهدی طهرانچی ۱۰ اردیبهشت در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در جمع خبرنگاران که در دلگشا چالوس برگزار شد، با اشاره به اهمیت این اجلاسیه اظهار کرد: در این اجلاسیه مباحثی را پیرامون موضوع رفتار اجتماعی جامعه و دانش آموزان، دانشجویان و داوطلبان آموزشی در پرداختن به حوزه انسانی به اشتراک گذاشتیم.

وی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و این آینده کشور را رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هر روز در خبرها از شرکت مجموعه‌ای از دانش آموزان در کنکور می‌شنویم، تصریح کرد: پنج شنبه‌ای که گذشت ۱۲۰ هزار نفر در ریاضی، سه برابر در سایر رشته‌ها و ۶ برابر در تجربی شرکت کردند و این حکایت از یک ناهنجاری انتخاب رشته در جمع دانش آموزان دارد که این ناهنجاری اگر عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

طهرانچی گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان یک انتخاب را انجام می‌دهند و ما دانشگاهیان و دلسوزان جامعه باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنیم که در این اجلاسیه به صورت نشست دو روزه در حوزه علوم اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با بیان اینکه در این اجلاسیه مسائل جدی مطرح و با همتی که وجود دارد باید اقدام به رفع آن شود، یادآور شد: نکته مهمی که در کشور وجود دارد این است که ما در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته‌ایم و در این خصوص هنر و رسانه نقش جدی را ایفا می‌کند و جامعه شناسی و مخاطب شناسی جایگاه مهمی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ نفر از جامعه شناسان سراسر کشور به این موضوع پرداختند که جایگاهشان در نقش آفرینی جدیدشان در دانشکده‌های هنر و رسانه را بتوانند جایگاه دقیقی قرار دهند.

طهرانچی در ادامه به خبری در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور پرداخت و گفت: دولت امسال ۲۰ درصد برای اعضای هیئت دولت در نظر گرفته است و در جلسه اخیر که در شورای معاونین داشتیم در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند