Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@13:29:54 GMT

در مدارس ابتدایی برگزاری هرگونه آزمون ممنوع

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۶۳۳۱

به گزارش فارس، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال ملی سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت مؤسسات آموزشی و توصیه معلمان و مدیران به استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی گفت: برگزاری آزمون‌های آموزشی و استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی برخلاف رویه این وزارتخانه بوده و بر کلاس‌های رسمی و فعالیت‌های آنها سیطره انداخته و آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وظیفه داشته و داریم که فضای  سنگینی که در حال حاضر از  سوی این مؤسسات و کتاب‌ها در آموزش و پرورش به ویژه دوره متوسطه دوم افتاده را بشکنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در اوایل سال کارگروهی را تشکیل دادیم این موضوع را آسیب‌شناسی کرده و ظرفیت‌های لازم را پیدا کند. این کارگروه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حضور دارد که مستندات، فرآیندها و انطباق با قوانین در خصوص فعالیت‌های مؤسسات آموزشی  و انتشار کتاب‌های کمک درسی در این کارگروه مورد رسیدگی قرار گرفته و راهکارهای پیشنهادی در این باره استخراج شده است.

وی گفت:‌گفتمان‌سازی در سطح جامعه و طرح سوال خانم  ذوالقدر قطعاً منجر به آن خواهد شد که این موضوع در خانواده‌ها به خوبی تبیین شود این در حالی است که جامعه از این روش خود یعنی استفاده از کتاب‌های کمک درسی و حضور در مؤسسات آموزشی کوتاه نیامده و استفاده از آن در جامعه تشدید شده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسات آموزشی خانواده‌ها و والدین آنها و همچنین جلسات مدیران و معاونین آموزش و پرورش موضوع کنکور است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آبان سال 97 بخشنامه‌ای به نام تعارض منافع از سوی آموزش و پرورش ابلاغ شد که معاونین، مشاورین، مدیران و مسئولین آموزش و پرورش اجازه تألیف کتاب‌های درسی و مشارکت کردن و تجویز این کتاب‌های کمک‌درسی را ندارند و اعلام کردیم که متخلفین را به هیأت تخلفات اداری معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: از اوایل آبان 97 هرگونه برگزاری آزمون را در مدارس ممنوع کردیم در حالی که مدارس پیش از این می‌توانستند در بعدازظهرها با مؤسسات آموزشی قرارداد بسته و از فضای باز آموزشی خود استفاده کرده و آزمون برگزار کنند و حتی برای جبران منابع مالی مدارس به آنها گفتیم که آن را جبران خواهیم کرد.

بطحایی خاطرنشان کرد:‌تبلیغات گسترده در رسانه‌ها و صدا و سیما از جمله تبلیغات کنکور و کتاب‌های کمک درسی وجود دارد ولی سه نامه به آقای علی‌عسگری رئیس صدا و سیما نوشتم که اولین نامه در تیرماه سال گذشته و آخرین نامه در آذرماه سال گذشته بود که به وی اعلام کردم این امر خلاف مشی تربیتی فرزندان کشورمان است.

وی خاطرنشان کرد: نامه‌ای به صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نوشتم که آگهی‌های تبلیغاتی در رسانه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه اعم از مؤسسات آموزشی و کتاب‌های کمک درسی کمتر شود. 

بطحایی تصریح کرد: به رئیس‌جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نامه‌ای درباره لزوم مقابله با فعالیت مؤسسات آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی نوشتم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:‌در آذر ماه سال 97 هم نامه‌ای جداگانه به مقام معظم رهبری نوشتم و استدلال‌های خود را برای ایشان در این خصوص توضیح دادم ضمن اینکه آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم نامه‌ای به رهبر انقلاب در این خصوص ارسال کردند که در نهایت منجر به آن شد که صدا و سیما 50 درصد تبلیغات خود را در زمینه کلاس‌های آموزشی و استفاده از کتاب‌های کمک درسی کاهش داد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته این کار را مستمراً دنبال کرده و برای برخورد با اقدامات سوء مؤسسات آموزشی و توصیه آنان به استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی این موضوع را دنبال خواهد کرد.

بطحایی گفت: مجوز چاپ کتاب‌های کمک درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر نمی‌شود و وزارت ارشاد متولی صدور این مجوزها است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از 7 سال پیش تا کنون مصوبه‌ای در شورای آموزش و پرورش به ثبت رسیده است که کتاب‌های کمک آموزشی که طبق استاندارد مؤسسات چاپ و نشر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فقط می‌تواند در فهرست کتاب‌های این سازمان قرار گیرد.

وی گفت: حجم زیادی از بخشنامه‌های صادره از سوی کارگروه تعیین شده نشان‌دهنده جدیت وزارت آموزش و پرورش در این خصوص است که حتی در 7 جلسه به شخصه حاضر بودم.

بطحایی خاطرنشان کرد:‌ آموزش و پرورش ما از سال‌های گذشته تا کنون به دلیل سیطره آزمون‌های کنکور و کتاب‌های کمک درسی از مسیر خود منحرف شده است و امروز هم مجالی به مربیان پرورشی داده نمی‌شود و حتی خانواده‌ها به ما می‌گویند فرزندان ما را برای کنکور آماده کنید نه اینکه آموزش‌های زندگی به آنها یاد دهید.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در مدارس ابتدایی برگزاری هرگونه آزمون و امتحان و ورود هرگونه کتاب‌های کمک درسی ممنوع است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۱۵ هزار دانش‌آموز ایلامی در مرحله نخست آزمون سراسری

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: ۱۵ هزار دانش‌آموز ایلامی در مرحله نخست آزمون سراسری شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ علی درویشی امروز- پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه- در بازدید از روند برگزاری کنکور در شهرستان‌های بدره و ملکشاهی اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار نفر داوطلب برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در استان ایلام با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد آموزش و پرورش استان متولی برگزاری آزمون پنج هزار و ۹۹۰ داوطلب است.

وی ادامه داد: نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان‌های خارجی در روزهای پنجشنبه ششم و جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام اضافه کرد: در شهرستان‌های آبدانان، دهلران، چرداول، ملکشاهی، ایوان و بدره و در ۴۸ حوزه امتحانی دیگر آموزش و پرورش مجری برگزاری این آزمون است.

درویشی افزود: از پنج هزار و ۹۹۰ نفری که آموزش و پرورش متولی برگزاری آزمون آنها است سه هزار و ۷۲۵ نفر آنها دختر و دو هزار ۲۶۵ پسر هستند.

کد خبر 747983

دیگر خبرها

  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده های خاص مدارس است
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • شرکت ۱۵ هزار دانش‌آموز ایلامی در مرحله نخست آزمون سراسری