Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:22:56 GMT

کاهش خطاهای دارویی و مدیریت منابع با نسخه الکترونیکی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۷۱۱۹

کاهش خطاهای دارویی و مدیریت منابع با نسخه الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی حسن زاده درباره نسخه الکترونیکی افزود: جهان امروز با سرعتی بی نظیر به سمت ‏الکترونیکی شدن خدمات پیش می‌رود و فرآیندهای تشخیصی و درمانی بسیاری در جهان به کمک اینترنت تحت عنوان تله مدیسین ‏انجام می‌شود و این موضوع به روندی غیر قابل انکار تبدیل شده که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نسخه الکترونیکی گوشه کوچکی از به کارگیری فناوری اطلاعات در حوزه سلامت است. فرآیندی که یکی از پیش نیازهای پرونده الکترونیک سلامت محسوب می‌شود. طرح نسخه الکترونیکی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷ به شکلی گسترده‌تر، حداقل ‏در یک شهرستان از هر استان اجرایی شد و مورد حمایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رئیس کل سازمان نظام ‏پزشکی و رؤسای انجمن‌های علمی پزشکی قرار گرفت. اقدامی که به سرعت در حال پیشرفت است. ‏

عضو هیئت مدیره سازما ن بیمه سلامت درباره اهمیت طرح نسخه الکترونیکی بیان کرد: اهمیت این طرح وقتی مشخص می‌شود که به ‏فرآیند کند و قدیمی نسخه نویسی دستی توجه کنیم و میزان بالای خطاهای انسانی و اشتباهات ثبتی زیاد آن را در نظر بگیریم. بر اساس آمارها در آمریکا سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به دلیل خطاهای پزشکی قابل پیش‌گیری، جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بر ‏اساس آمارها، خطاهای دارویی از هر ۱۰ نفر، یک نفر از بیماران بستری در بیمارستان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین ‏تخمین زده می‌شود که ۲۱ درصد نسخه‌های نوشته شده در سیستم نسخه نویسی کاغذی، حداقل یک خطا را در نوشتن دارو به همراه ‏دارند. ‏

وی افزود: نسخه الکترونیکی می‌تواند فرصتی برای بهبود فرآیند نسخه نویسی، حمایت از تصمیم گیری بالینی در زمینه دارو درمانی و ‏البته مدیریت منابع در نظام سلامت را فراهم کند و در نتیجه همه این موارد، می‌تواند منجر به ارتقای ایمنی بیمار و رضایت مندی او ‏شود. ‏

حسن زاده در تعریف نسخه الکترونیکی گفت: تعریف‌های مختلفی برای نسخه الکترونیکی بیان شده، اما در کل به «فناوری که با ‏استفاده از سیستم رایانه‌ای برای ورود، اصلاح و بازبینی و ارسال نسخه‌های دارویی استفاده می‌شود» نسخه الکترونیکی می‌گویند. در ‏این سیستم، پزشک به صورت آنلاین، نسخه را به رایانه داروخانه ارسال می‌کند و این فرآیند باعث کاهش خطاهای دارویی و البته ‏کاهش برگشت نسخه به پزشک جهت تصحیح می‌شود. / ۱۱

کد خبر 4617046

منبع: مهر

کلیدواژه: علی حسن زاده سازمان بیمه سلامت نسخه الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات خدمات دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه نویسی الکترونیکی را تشریح کرد.

  مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ارایه خدمات در زمان قطعی سامانه نسخه نویسی الکترونیکی گفت: با توجه به احتمال قطعی سامانه در زمان دریافت خدماتی که به صورت الکترونیک تجویز شده‌اند، از پزشکان درخواست شود تا اطلاع ثانوی، در صورت تجویز الکترونیک، نسخه کاغذی و یا پرینت نسخه الکترونیک را با درج مهر و امضا در اختیار بیمه شدگان قرار دهند. همچنین در صورت عدم امکان نسخه نویسی الکترونیک یا قطعی سامانه با تشخیص مدیرکل استان، صدور نسخه کاغذی به عنوان روش جایگزین استفاده شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بیمه شده می‌تواند از طریق سامانه شهروندی اقدام به پرینت نسخه الکترونیک خود نماید، همچنین در صورت ممهور نشدن پرینت نسخه توسط پزشک، مهر و امضای کارشناس ادارات کل بر روی پرینت نسخ، به منزله تایید وجود و صحت نسخه الکترونیک می باشد؛ بنابراین در صورتی که وجود نسخه الکترونیک و عدم دریافت خدمت از مراکز دیگر، برای کارشناسان اداره کل محرز شود، می بایست همکاری لازم را برای اطمینان بخشی به مراکز و پذیرش نسخه انجام دهد.

وی با بیان اینکه داروخانه‌ها می‌توانند اقدام به ثبت کلیه اقلام داروئی نسخ کاغذی در سامانه تایید خدمات نمایند، تاکید کرد: در صورتی که تنظیمات نرم افزار داروخانه منطبق بر سامانه اعلام نرخ دارو (mdp.ihio.gov.ir) انجام شده باشد، ثبت اقلام غیر پرونده ای در نرم افزار داروخانه جهت محاسبه قیمت کفایت می نماید. لذا در این موارد ضروری است قیمت گذاری نسخه کاغذی انجام و نسخ کاغذی در انتهای دوره به اداره کل ارسال شود.

رضایی با اشاره به اینکه ضروری است ادارات کل استانی با استقرار موقت کارشناسان و یا افزایش تعداد کارشناسان در داروخانه‌های منتخب و ویژه (در کلیه ساعت فعالیت داروخانه – اداری و غیر اداری)، از ارائه خدمت به بیمه شدگان اطمینان حاصل نمایند، اظهار داشت: در ارسال لیست نسخ داروئی و ثبت متمم در سامانه لزومی به تفکیک سهم یارانه ارزی از سهم سازمان نمی باشد و مبالغ بصورت یکجا قابل ثبت است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پرداخت سهم صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج، برای بیمه شدگان مشمول در قالب خسارت متفرقه قابل انجام است.

وی ادامه داد: ادارات کل استانی ترتیبی اتخاذ نمایند تا ارائه داروهای اسپینرازا، ریسدیپلام و امیسیزوماب به بیمه شدگان هدف برابر فهرست ارسال شده و سهمیه داروئی، در زمان دریافت دارو، دچار اختلال نشود. بگونه‌ای که در صورت قطع سامانه، پس از برقراری ارتباط نسبت به ثبت اطلاعات نسخ مذکور در سامانه توسط پزشکان و مراکز ذیربط اقدامات لازم صورت پذیرد.

رضایی بیان کرد: تا زمان پایداری سامانه، منعی بابت پذیرش نسخه کاغذی داروهایی که دارای شرط اجباری تجویز الکترونیک بوده اند، وجود ندارد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: محدودیت پذیرش نسخ کاغذی به میزان ۲۰ درصد نسخ در زمان اختلال سامانه لحاظ نخواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا