Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@18:38:56 GMT

فردوسی مهمان حافظ و سعدی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۹۵۹۸

فردوسی مهمان حافظ و سعدی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فردوسی شاعری بی‌همتا در حماسه سرایی و اسطوره سرایی است و در طول تاریخ هیچ شاعری به مقام این شاعر بلند آوازه ادب فارسی دست نیافته است.

بسیاری از پژوهشگران اثر حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرا و پندگوی ایرانی بی مانند می‌دانند و او را سخنوری می‌خوانند که نام ایران را بر تارک ادبیات دنیا برای تمام تاریخ نگاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی در طوس دیده به جهان گشود.

فردوسی شاعری بی‌همتا در حماسه سرایی و اسطوره سرایی است و در طول تاریخ هیچ شاعری به مقام این شاعر بلند آوازه ادب فارسی دست نیافته است.

شیراز شهر دو شاعر بلند آوازه ایران مامنی برای برگزاری محفل‌های ادبی است.

محفل‌هایی که به بحث و بررسی مسایل مختلف در حوزه ادبیات می‌پردازد.

شاهنامه فردوسی شمع همیشه روشن بسیاری از این گردهمایی است.

عبداله آهار نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه شاهنامه بیشترین تاثیر را در جامعه ایرانی داشته و پس از آن هیچ اثری بدون تاثیرگیری از آن نوشته نشده، گفت: شاهنامه فردوسی یکی از پرمایه‌ترین و بی نیازترین گنجینه‌های زبان فارسی از نظر در برداشتن لغات و اصطلاحات ادبی زبان پارسی است و فردوسی با نمایش دادن لغات فصیح و دلنشین در اشعار شیرین خود واژه‌ها و اصطلاحات اصیل آن‌ها را از بی سر و سامانی و دربدری و آفات تحریف، فراموشی و سر گشتگی نجات بخشیده است آن هم در دوره‌ای فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در آستانه انحطاط بود.

آهار، بزرگترین منظومه حماسى تاریخى ایران، شاهنامه فردوسى خواند و گفت: این اثر یکى از زیباترین و عظیم‌ترین آثار حماسى ملت‌هاى جهان با سه دوره اساطیری، دوره پهلوانی و دوره تاریخی است.

به گفته این شاهنامه پژوه، ترکیبات شیرین و کلمات دلنشین در شاهنامه به حدی فراوان است که پس از خواندن داستان هایش ذهن از لغات فخیم و دلپذیر فارسی انباشته می‌شود.

وی، شاهنامه را بدون تردید یکی از مهمترین آثار منظوم حماسی در دنیاست برخواند و افزود: فردوسی یکی از بزرگترین شاعران حماسه‌سرای دنیاست که به گفته بسیاری از پژوهشگران در بین ۱۰ اثر داستانی دنیا برترین است.

آهار تصریح کرد: شاهنامه فردوسى ، ایلیاد و ادیسه هومر از زیباترین و عظیم‌ترین آثار حماسى ملت‌هاى جهان هستند. در این آثار مشابهت‌ها و همسانى ایى وجود دارد با این حال بسیاری شاهنامه را برتر از ایلیاد و ادیسه می‌خوانند.

وی درباره تاثیر گذاری فردوسی بر دیگر شاعران و ادیبان زبان فارسی گفت: ارادت سعدی به فردوسی چنان است که او را پاکزاد می‌خواند و بیتی را به صورت مستقیم از او نقل می‌کند:

چه خوش گفت فردوسی ِ پاکزاد *** که رحمت بر آن تربت ِ پاک باد

میازار موری که دانه کش است*** که جان دارد و جان شیرین خوش است

شخصیت و اسطوره ها‌ی شاهنامه فردوسی از جمله مواردی است که در شعر حافظ بسیار دیده می‌شود.

ورود کودکان به شاهنامه‌خوانی این روز‌ها بیش از گذشته است و عاشقان فردوسی، توجه ویژه‌ای روی آموزش شاهنامه‌خوانی و نقالی به کودکان دارند.

سمیرا صادقی مدرس تخصصی شاهنامه که مدیریت آموزشگاهی که به کودکان و نوجوانان شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و گلستان خوانی را می‌آموزد بر عهده دارد، گفت: ادب پژوهان کلاس‌های شاهنامه خوانی همه گروه‌های سنی را در برمی گیرد و در هر گروهی بنا به تناسب سن از ادبیات تعلیمی شاهنامه گفته می‌شود.

وی، فضای شاهنامه را فضای بزرگی، عزت، اخلاق و جوانمردی خواند و افزود: اگر شاهنامه وارد ذهن کودک یا بزرگسال شود، خود به خود می‌تواند به عنوان بازدارنده از خطا عمل کند. تکرار چنین داستانی از دوران کودکی می‌تواند مقام و منزلت انسانی و وارستگی را در انسان شکل دهد.

از نظر این مدرس اگر از همان ابتدا سعی کنیم قوانین و قواعد هنجار مانند پیمان بستن، دلاوری، راستی و درستی، خردورزی، مهر، خدمت در ذهن کنجکاو و کاوشگر کودک و نوجوان نقش ببندد، مسائل روانی و تربیتی کودک به سمت و سوی مثبتی سوق پیدا خواهد کرد.

این شاهنامه پژوه افزود: شاهنامه به دفعات روی اعمال، رفتار و هنجار تأکید می‌کند و شخصیت‌های داستان را که خردمندانه عمل می‌کنند و کار‌های نیک انجام می‌دهند، معرفی می‌کند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که فردوسی در شاهنامه به آن اشاره می‌کند، قانون کنش و واکنش است به این معنا که هرکاری انجام می‌دهیم، نتیجه آن را به شکلی در زندگی مشاهده می‌کنیم. این نکته بار‌ها در طول شاهنامه و با اشعار متفاوت تکرار می‌شود:

نگر تا چه کاری، همان بدروی***سخن هرچه گویی همان بشنوی

دستاورد شاهنامه‌خوانی می‌تواند افزایش سطح سلامت روان جامعه است. تجربه ثابت کرده با نصیحت کردن کودکان یا تحت فشار گذاشتن آن‌ها و اعمال قوانین و باید و نباید، نمی‌توان کاری از پیش برد. آموزش باید عمقی و درست باشد. امروزه تمرکز روی بالا بردن اطلاعات کودکان و نوجوانان است. داستان شنیدن و نقل کردن آن با اجرای نمایش توسط کودکان بسیار جذاب است. شاهنامه مملو از داستان‌هاست و داستان چیزی است که خرد جمعی در آن اتفاق نظر دارد و حاصل تجربه مردم است. تأثیر ادبیات داستانی بر همه گروه‌های سنی همیشه عمیق است. در دورانی که بیش از هر زمان دیگر با توجه به مدرنیتیه شدن، در معرض تعامل، تبادل و حتی تهاجم فرهنگ‌های دیگر قرار داریم، توجه ویژه به شاهکار‌های ادب فارسی می‌تواند روشنگر مسیر کودکان امروز به عبارت دیگر آینده سازان فردا باشد.

انتهای پیام/چ

شاهنامه خوانی در شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شعر سخن بزرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۹۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | کَل‌کَل خنده‌دار عادل فردوسی ‌پور با فریدون زندی؛ لبات رو غنچه کن!

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899598

دیگر خبرها

  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • ببینید | کَل‌کَل خنده‌دار عادل فردوسی ‌پور با فریدون زندی؛ لبات رو غنچه کن!