Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرش قادری نویسنده ای است که فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۰ با نوشتن داستان و نمایشنامه آغاز کرده است. او تاکنون فیلم و سریال های چراغ جادو، ریحانه، این سه نفر و پای پیاده، برادر، هوش سیاه، عملیات 125، ساخت ایران، گاندو، شیش و بش، آتیش بازی و... را با کارگردانانی چون اصغر فرهادی، سیروس مقدم، اصغر توسلی، جواد افشار، مسعود آب پرور، محمدحسین لطیفی، بهمن گودرزی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کار کرده است.

این نویسنده با نگارش فیلمنامه های کیلومتر 14، حباب، بیوه سیاه، روی خط صفر منتخب هر دو بخش رقابتی و آزاد جشنواره فیلم های آسیایی در کشور آمریکا بوده است.

با آرش قادری درمورد علت کاهش آثار طنز و کمدی در تلویزیون و حس و حال نویسندگان در طنز نوشتن به گفت و گو نشستیم که در ادامه حاصل را از نظر می گذرانید.

قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، دلیل کاهش سریال های طنز را سلیقه و خواست مدیران سیما دانست و گفت: نوشتن فیلمنامه طنز کاری بسیار تخصصی است. بعضی از نویسندگان ما هستند که همه نوع فیلمنامه می نویسند، بنابراین ممکن است تحت شرایط بد اقتصادی حال و حوصله طنز نوشتن را نداشته باشند، اما نویسنده ای که فقط حوزه طنز کار می کند قطعا در هر شرایطی هم که باشد طنازی خود را دارد و می تواند بنویسد. من دلیل این موضوع را در جای دیگری می بینم که هیچ ارتباطی به نویسندگان ندارد و آن سلیقه و خواست مدیران صدا و سیماست که یک زمانی برای کارهای طنز بودجه درنظر می گیرند و حمایت می کنند، یک زمانی هم ترجیح می دهند به سمت و سوی دیگری روند.

این نویسنده با اشاره به اینکه مردم دیگر به طنزهای تلویزیون نمی خندند و برایشان تکراری است، افزود: طنز زمانی شکل می گیرد که انسان تناقص و پارادوکس ها را کنارهم قرار دهد و بر اساس آن قصه ای بسازد. در طول این 40 سال شوخی های مجاز ما تمام شده و 40 سال است که یک نوع طنز به خورد مردم دادیم. حالا مردم ما از این طنز خسته شدند و دیگر با آن نمی خندند، دقیقا مثل این می ماند که یک جوک را 40 سال مداوم برای یک نفر تعریف کنی. برای بیرون رفتن از این وضعیت باید نگرش حکومت تغییر کند.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی در جامعه ای اجازه نداری با کسی شوخی کنی طبیعی است که آثار تکراری می شوند و وضعیت کنونی پیش می آید. الان هر سریال کمدی در تلویزیون ساخته می شود مردم می گویند اینکه تکراری است و مشابه آن قبلا ساخته شده. برای جلوگیری از این تکرار حکومت باید نگرش خود را بازتر کند، چون طنز بدون انتقاد اصلا مفهومی ندارد. متاسفانه دولت و حکومت به جای اینکه نگاهش را بازتر کند بسته تر کرده و بدتر از آن این است که تهیه کنندگان می گویند سری که درد نمی کند را دستمال نمی بینند چون دنبال دردسر نیستند و از نویسنده حمایت نمی کنند. متاسفانه یک فضای خاکستری، زرد و خسته کننده ای به وجود آمده که شرایط کار برای طنز نویسان را کم کرده به طوری که دیگر به راحتی نمی توان شادی و خوشحالی را به مردم تزریق کرد.

قادری با تاکید بر اینکه حکومت باید دیگاه خود را درخصوص ممیزی ها تعییر دهد، گفت: مسئولین حکومتی ما مانند کشورهای پیشرفته باید به این نتیجه برسند که می شود با چیزهای بیشتری شوخی کرد، آن وقت است که می بینیم همین نویسندگان ما چگونه قدرت و هنرمندی  خود را نشان می دهند. من معتقدم نویسندگان حوصله دارند اما محدودیت و ممیزی ها نمی گذارد کار خود را انجام دهند و این باعث می شود انگیزه شان را از دست دهند.

آرش قادری نویسنده سریال«ریحانه» ضمن اشاره به اینکه مدیران سیما باید عمر مدیریت مشخصی داشته باشند گفت: نظام نمایشی ما زمانی رشد می کند که مدیر و تهیه کننده خوب و باسواد تولید کند. زمانی که مدیران فسیل و بازنشسته دعوت به کار شده سر کار باشند مشخص است همچین وضعیتی پیش می آید. جالب اینجاست وقتی هم که می روند جوانان هم اندیشه خود را تربیت کرده و جای خود می گذارند. الان با توجه به وضعیت مدیران و تصمیم گیران ما، نباید حتی 1 دقیقه کار مفید ساخته شود حال اینکه چهار سریال خوب از آب درمی آید واقعا کار خداست. ما زمانی می توانیم به رشد برسیم که مدیران شعور نمایشی  داشته باشند و در عین حال مدت زمان کاری مشخصی برایشان درنظر گرفته شود چون قرار نیست یک مدیر از گهواره تا لحد مدیر باشد و تصمیم بگیرد.

خبرنگار: الهام مرادی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون سینما تهیه کننده کمدی نویسنده سریال های طنز سریال ریحانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم

طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین طالبان با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول