Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که عدم فروش اورانیوم غنی ‌شده و آب سنگین چقدر برای طرف‌های برجام قابل اهمیت است؟، گفت: برجام یک معاهده بین‌المللی بود که ایران و آمریکا و پنج کشور دیگر در ایجاد این توافق مشارکت داشتند. تعدادی قاعده و قوانین هم حاکم بر برجام است که قرار شد که ما متعهد به اجرای آن باشیم و آژانس انرژی اتمی هم به عنوان حَکَم رصد کند که آیا ما به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: در برجام گفته شده بود که اورانیوم غنی‌ شده و آب سنگین که در ایران تولید می‌شود مازاد آن به کشورهای دیگر فروخته شود. حال به زعم کشورهای طرف برجام این دو مورد به آنها اطمینان می‌داد که مواد تولید شده طبق تعهد ایران در برجام در معرض فروش بین‌المللی قرار بگیرد.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: الان اگر طرف‌های برجام استنکاف کنند و بخواهند ما را به نحوی دور بزنند ما هم مقابله به مثل می‌کنیم و به این دلیل که همه این موارد در توافق برجام با جزئیات تصریح شده است، مسلم است که استنکاف ایران از این بخش از تعهد، در برجام دیده شده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم با بیان اینکه ما از برجام خارج نشده‌ایم، اظهار داشت: برجام وجود دارد اما این اقدام ایران ممکن است از لحاظ امنیتی برای کشورهای طرف برجام مقداری نگران‌کننده باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد آمریکایی‌ها بخواهند اینطور تلقی کنند که ایران خروج از برجام را آغاز کرده و نتیجه بگیرند که باید پرونده را به شورای امنیت هدایت کند؟، گفت: آمریکا که گفته از برجام خارج شده و گفته که ما متعهد به برجام نیستیم و هر اقدامی که بخواهد انجام می‌دهد، اما در این مورد ممکن است که کشورهای اروپایی را تحریک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد این اتفاق رخ دهد که آمریکا کشورهای اروپایی را با خود همراه کند و پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، گفت: بله، یکی از اهدافی که آمریکا انجام آن را مد نظر دارد همراه کردن کشورهای اروپایی با خودش است که ما هم در مقابل، انصافاً هوشمندانه نگذاشتیم که آمریکا به هدفش برسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مهلت دو ماهه ایران به کشورهای طرف توافق گفت: ما در این اقدام هم بهانه‌ای ندادیم که همراهی اروپا با آمریکا انجام شود.

تابش در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در مدت تعیین شده توسط ایران، اروپایی‌ها به سمت ایران متمایل شوند یا آمریکا، گفت: این هنوز بستگی به تصمیمات آتی ما دارد. ما هنوز برگ‌های برنده دیگری هم در دست داریم که مرحله به مرحله رو می‌کنیم و اینطور نیست که شعاری باشد.

وی افزود: روابط ما با اروپا تاکنون از سر حسن نیت بوده و با راستی آزمایی‌هایی که صورت گرفته باعث شده اروپا در قول، حمایت‌های بسیار خوبی از ایران داشته باشد و در کنار ایران بایستد اما این حمایت‌ها در عمل وجود نداشته است. امیدواریم این موضع ایران موجب ترغیب اروپا به اقدامات عملی شود نه اینکه بخواهد در کنار آمریکا قرار بگیرد و این وضعیت را تشدید کند که به امنیت و صلح منطقه و صلح پایدار جهانی لطمه زیادی وارد شود.

نایب رئیس فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم دریافت امتیازات تصریح‌ شده در برجام در حوزه بانکی این اقدامات چه تاثیری در بررسی CFT و پالرمو دارد؟، گفت: ما در برجام تعهدات متقابلی داشتیم که به تعهدات خود عمل کردیم اما از طرف مقابل بدعهدی دیدیم که از برجام خارج شد و پیش‌بینی مقام معظم رهبری درست بود که گفته بودند در مذاکرات به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان گفت: در کنار خروج آمریکا از برجام، اروپا هم به تعهدات خود پایبند نبود مخصوصا اینکه اعلام کرد اگر ایران بعد از خروج آمریکا از برجام در این توافق باقی بماند، ما اقدامات جبرانی باقی ماندن ایران و خروج آمریکا را از توافق برجام انجام می‌دهیم. می‌بینیم که آن اقدامات را انجام نداد که امیدواریم ترغیب شوند که این اقدامات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه لوایح زیرمجموعه FATF که در مجمع تشخیص مصلح نظام در حال رسیدگی است، عنوان کرد: اینها موضوعاتی است که ما باید متناسب با منافع ملی خودمان تصمیم بگیریم. من اگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم منافع ملی را مد نظر قرار می‌دادم و می‌گفتم تشدید وضعیت تحریم‌ها برای ایران یکی از اقدامات مد نظر آمریکا است که به هر حربه‌ای دست پیدا می‌کند که این وضعیت تحریم‌ها را تشدید کند.

تابش گفت: ما نباید این بهانه را کامل کنیم و خودمان به دست خودمان این کانال‌های مالی شاید نه‌چندان کارآمد را هم به طور کامل مسدود کنیم بلکه ما باید مستقل از قضیه برجام، در این مورد در راستای منافع ملی تصمیم بگیریم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محمدرضا تابش برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ نکته در مورد پذیرش دانشجویان اخراجی در آمریکا

به گزارش «تابناک»، مصطفی داننده در عصرایران نوشت: بعد از رفتار غیر انسانی پلیس آمریکا با دانشجویان معترض به جنگ غزه و حمایت مالی از اسرائیل، رئیس دانشگاه شیراز از مصوبه مدیریت این دانشگاه برای بورسیه کردن دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا خبر داد و گفت: «دانشجویان و حتی اساتیدی که اخراج یا تهدید به اخراج شده‌اند، می‌توانند در دانشگاه شیراز به ادامه تحصیل بپردازند و گمان می‌کنم سایر دانشگاه‌های شیراز و استان فارس هم این آمادگی را داشته باشند.»

اظهار نظری که بیشتر به نظر می‌رسد یک شوی تبلیغاتی است تا یک واقعیت که دانشگاه شیراز بتواند آن را محقق کند. برای راستی آزمایی بهتر است رئیس دانشگاه شیراز را با واقعیت‌های پذیرش دانشجوی خارجی به ویژه آنهایی که سابقه تحصیل در اروپا و آمریکا را دارند روبرو کنیم.

اول: دانشجویان مقطع دکترا در آمریکا حدود دو هزار دلار و در اروپا نزدیک به دو هزار پانصد یا 3 هزار یورو حقوق می‌گیرند و با این پول می‌توانند در بسیاری از شهرهای آمریکا یک خانه اجاره کنند و حتی یک ماشین بخرند. آیا امکان دارد با حقوقی که به آنها می‌دهید، این شرایط را برای‌شان فراهم کنید؟ آنها می‌توانند با حقوقی که به آنها می‌دهید برای خودشان یک زندگی معمولی داشته باشند؟

دوم: دانشجویان لیسانس که احتیاج به حمایت مالی خانواده دارند، احتیاج به یک سیستم بانکی برای انتقال پول از کشور خود به ایران هستند. آیا امکان این انتقال وجود دارد؟ به طور مثال یک دانشجویی که خانواده او در لندن یا پاریس زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانند ماهیانه، هزینه تحصیل را پرداخت کنند؟ به این نکته توجه کنید که هیچ کارت بانکی یا کردیت کارت خارجی در ایران، کار نمی‌کند و بانک‌های خارجی در ایران شعبه ندارد.

سوم: همین دانشجویان در آمریکا از اینترنت پرسرعت بدون فیلتر استفاده می‌کنند. اصلا برای آنها تعریف نشده است که شبکه‌های اجتماعی فیلتر باشد یا رسیدن به سایت‌های علمی احتیاج به فیلتر شکن داشته باشد. آنها اگر بخواهند با خانواده خود صحبت کنند، باید «بله» را نصب کنند؟

چهارم: در مورد حجاب به دانشجویان چه می‌گویید؟ بسیاری از دانشجویان مسلمان ساکن آمریکا از کشورهایی مثل پاکستان، مصر و یا دیگر کشورهای غیر مسلمان، حجاب ندارند. آیا آنها وقتی به دانشگاه ایران می‌آیند، باید حجاب و پوشش اسلامی داشته باشند؟

پنجم: این دانشجویان یاد گرفته‌اند که به مسائل مختلف صنفی، سیاسی و اجتماعی اعتراض کنند؟ شما می‌توانید به آنها اجازه بدهید به مسائل مختلف در دانشگاه اعتراض کنند؟

ششم: برخی از دانشجویان معترض، گرایش‌های جنسی مختلف دارند. بعضی از آنها با پرچم‌های هم جنس گرایانه در کنار پرچم فلسطین، به اسرائیل اعتراض می‌کنند؟ با آنها چه رفتاری خواهید داشت؟

حالا از شب زنده‌داری‌ها و خوردن نوشیدنی‌های مختلف توسط همین دانشجویان در آخر هفته بگذریم.

اگر رئیس دانشگاه شیراز این سوال‌ها را پاسخ داد، می‌توانیم ببینیم که می‌توانیم دانشجویان ساکن آمریکا و اروپا را پذیرش کنیم یا نه؟

دیگر خبرها

  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • ۶ نکته در مورد پذیرش دانشجویان اخراجی در آمریکا
  • کشتی‌گیر و مربی تیم ملی آمریکا برنده جایزه شدند
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • ریوالدو: وینیسیوس با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا می‌تواند برنده توپ طلا می‌شود
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه