Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@00:29:38 GMT

بررسی آسیب‌های ورزشی/ کاهش سن ورزشکاران مصدوم قزوین

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۲۲۱۸

بررسی آسیب‌های ورزشی/ کاهش سن ورزشکاران مصدوم قزوین

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی چگینی: اگر اهل ورزش و باشگاه رفتن باشید، احتمالاً تاکنون آسیب‌های ورزشی را تجربه کرده‌اید، در هر ورزشی باید انتظار آسیب‌، جراحت و خطر احتمالی را برای ورزشکار در نظر گرفت، اما برخی آسیب‌ها در بین ورزشکاران شیوع بیشتری پیدا کرده است.

این آسیب‌ها معمولاً به دنبال حرکات اشتباه یا فشار بیش از حد روی عضلات ایجاد می‌شوند و بر اساس آمار هر رشته ورزشی که در یک هزار ساعت بیش از ۵ آسیب داشته باشد، در ردیف رشته‌های ورزشی پرخطر با درصد آسیب بالا به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین شاید بیشتر، پارگی رباط، مچ درد، کمر درد، زانو درد و کش آمدن عضلات از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی در بین جوان‌ها و ورزشکاران است که فیزیوتراپی و جراحی راه‌های درمان آن است.

فیزیوتراپی پیشگیری از آسیب

متخصص فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در آسیب دیدگی‌های ورزشی درمان به دو صورت، فیزیوتراپی بدون مداخله جراحی و جراحی به همراه فیزیوتراپی تحت عنوان توانبخشی و بازگشت به عملکرد قبل از آسیب صورت می‌گیرد.

بهنام مرتضایی بیان کرد: مصدومان ورزشی به خاطر شرایط خاص، تمایل یا اجبار به بازگشت سریع به دوره ورزشی خود دارند و فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در مدیریت درمان و بازگشت فرد به عملکرد قبل از مصدومیت دارد و در این مسیر نقش فیزیوتراپ موازنه بین سرعت در بازگشت و درمان کامل آسیب است.

مرتضایی افزود: فیزیوتراپی در ورزشکاران از دو نگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، قبل از آسیب و بعد از آسیب که در نگاه اول به منظور آمادگی و جلوگیری از آسیب است و فرد با انجام برخی تمرینات، آمادگی لازم برای پیشگیری از آسیب را می‌آموزد و در نوع دوم فیزیوتراپی تحت عنوان توانبخشی و بازگشت به عملکرد قبل از آسیب است.

عجله در بهبود یا بد درمانی

متخصص فیزیوتراپی کلینیک هیئت پزشکی ورزشی استان گفت: موضوعی که در آسیب و بازگشت آسیب در بین ورزشکاران نقش مهمی دارد، درمان ناقص یا بد درمانی است که ورزشکار مصدوم باید بر اساس برنامه درمانی پزشک جراح و فیزیوتراپ عمل کند و انجام دادن تمرین‌ها خارج از برنامه و نقص در برنامه‌های درمانی می‌تواند عامل افزایش دوره درمان باشد و مصدومیت را تشدید کند.

مرتضایی بیان کرد: ورزشکاران با توجه به حجم برنامه ورزشی می‌توانند از راهنمایی مشاوران روانشناس ورزشی استفاده کنند و کوچک‌ترین آسیب‌ها را جدی بگیرند و در صورت مصدومیت برنامه‌های درمان درست و تکمیلی انجام دهند.

کاهش سن مصدومین ورزشی

وی یادآور شد: موضوع نگران کننده افزایش شیوع آسیب از لحاظ کیفی و کمی است که عوامل مختلفی با شرایط و درصدهای مختلف در کاهش سن آسیب دیدگی نقش دارند. تغذیه، فیزیک بدنی متفاوت، اختلالات روانی، برنامه تمرینات غیر اصولی و غیر آکادمی، خستگی، افراط در تمرین و موارد مختلف دیگر از جمله عوامل کاهش میانگین سن آسیب دیدگی در ورزشکاران است که افراد ۱۰ سال تا ۵۵ سال را شامل می‌شود.

رشته‌های توپی در صدر مصدومیت‌ها

بهنام مرتضایی ادامه داد: طیف گسترده‌ای از ورزشکاران به کلینیک هیئت پزشکی ورزشی مراجعه می‌کنند که بر اساس آمار، فوتبالیست‌ها و فوتسالیست‌ها با آسیب‌های شایع پیچ خوردگی‌های مچ پا، آسیب‌های زانو، رباط و کشاله ران، همسترینگ عضلانی در صدر مصدومین قرار دارند و والیبالیست‌ها در رتبه دوم بیشترین مصدومین ورزشی هستند که برای درمان عضلات شانه و پیچ خوردگی مچ پا برای درمان مراجعه می‌کنند، البته بسکتبالیست‌ها هم با آسیب‌های زانو و شانه و ورزشکاران رزمی کار با کشیدگی عضلات و آسیب‌های مچ پا در رده‌های بعدی بیشترین مصدومیت‌های ورزشی را به خود اختصاص داده‌اند.

پرداخت غرامت ۳ میلیاردی به مصدومین

سرپرست هیئت پزشکی ورزشی استان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته تعداد ۸۰ هزار و ۳۴۷ ورزشکار در استان ساماندهی شدند که مبلغ ۳ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و۵۰۰ هزار ریال بابت مصدومیت‌های ورزشی استان به عنوان غرامت پرداخت شده است.

محمدرضا مدبر تصریح کرد: ۴۴۸۲ جلسه فیزیوتراپی برای ۳۹۶ مصدوم ورزشی، میزان ۱۳۷۰ ساعت پوشش پزشکی مسابقات ورزشی هم از دیگر اقدامات هیئت پزشکی ورزشی استان است که به ورزشکاران و هیئت‌های ورزشی استان ارائه شده است.

مدبر افزود: کمیته‌های خدمات درمانی، تغذیه، روان شانسی و توانبخشی بخشی از فعالیت‌های هیئت پزشکی ورزشی است که ورزشکاران با دریافت کارت بیمه ورزشی با هزینه ۲۰ هزار تومانی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وی گفت: همچنین در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات، سایر هیئت‌های ورزشی استان، کمیته‌های آموزش و پژوهش و مسابقات هم آماده ارائه خدمات هستند.

محمدرضا مدبر یادآور شد: نظارت بر باشگاه‌های ورزشی، بازدید از اماکن ورزشی و تجلیل از باشگاه‌های برتر هم از دیگر خدامتی است که هیئت پزشکی ورزشی در راستای سلامت در ورزش برای ورزشکاران و جامعه ورزشی استان ارائه می‌دهد.

هر فعالیت ورزشی باید با گرم کردن بدن شروع شود و با سرد کردن بدن پایان یابد، گرم کردن به بدن شما کمک می‌کند برای ورزش آماده باشد. در حین گرم کردن ضربان قلب‌تان به تدریج افزایش می‌یابد و عضلات و مفاصل شل می‌شود.

بهتر است پیش از شروع و پس از پایان ورزش حرکت‌های کششی انجام دهید. در برنامه ورزشی‌تان حرکات گوناگونی را بگنجانید. فقط بر روی یک گروه عضلات متمرکز نشوید و بیش از حد از آنها کار نکشید و برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی در حین ورزش از لباس، کفش و تجهیزات مناسب استفاده کنید و حتماً زیر نظر مربی ماهر تمرین کنید تا از بروز آسیب دیدگی جلوگیری شود.

کد خبر 4617064

منبع: مهر

کلیدواژه: ورزش و جوانان قزوین مصدومیت فیزیوتراپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهزیستی آسیب‌های اجتماعی نوظهور را شناسایی کند‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: بهزیستی باید به عنوان یک دیده بان در امور اجتماعی، آسیب‌های نوظهور و پر رنگ استان را شناسایی و در جهت حل آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، عباس کاظمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین ظهر امروز در حاشیه بازدید از اداره کل بهزیستی استان قزوین در نشست با جمعی از مدیران اداره کل بهزیستی استان قز‌وین با بیان اینکه بهزیستی ماموریت پر مخاطره‌ای دارد، تصریح کرد: در استان قزوین با مشکل زیرساختی روبه‌رو هستیم، در حوزه منابع انسانی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید با پیگیری حل شود

 وی افزود: پرداخت حقوق باید براساس عدالت باشد و عدالت به معنای مواسات نیست بلکه کارکنان هر سازمان با توجه به وظیفه و زمانی که ماموریت خود را انجام می‌دهند باید حقوق دریافت کنند در این میان بهزیستی ماموریت مخاطره‌آمیزی دارد، در این زمینه دولت و به خصوص مجلس در زمینه قانون گذاری باید ورود جدی داشته باشد.

 معاون استاندار قزوین اظهار کرد: یکی از ناترازی‌های موجود در کشور حوزه ناترازی پرداخت است که مدیریت منابع را با تنش روبه‌رو کرده است اما رویکرد دولت حل قاعده‌مند این مسائل و یکی از اولویت‌های اساسی دولت پیگیری این امر است، باید قبول کرد بخش عمده موضوعات مربوط به نحوه و میزان پرداخت ها در اختیار استان ها نیست و باید به صورت ملی و گاهاً در تعاملات بین قوا حل و فصل شود.

وی افزود: فعالیت بهزیستی استان در حوزه حمایتی اشتغال، وام و مسکن ستودنی و قابل دفاع و نگاه ما در حوزه آسیب اجتماعی نگاه حمایتی و تقویت منابع است؛ ضمن این که باید تلاش شود موضوعات بلاتکلیف رها نشود و برای هر موضوعی بازه زمانی و هدف تعیین شود. 

 کاظمی بیان کرد: بهزیستی باید به عنوان یک دیده بان در امور اجتماعی، آسیب‌های نوظهور و پر رنگ استان را شناسایی و در جهت حل آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • بهزیستی آسیب‌های اجتماعی نوظهور را شناسایی کند‌
  • عفونت‌های باکتریال و ویروسی پوست در ورزشکاران
  • دشمنان به دنبال ضربه به هیات‌های مذهبی هستند
  • باشگاه های ورزشی زنجان زیر ذره بین نظارت
  • هیات های ورزشی ناشنوایان تقویم منسجم داشته باشند
  • قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند
  • واژگونی مینی‌بوس در آزاد راه قزوین- زنجان
  • واژگونی مینی بوس در آزاد راه قزوین _ زنجان/ ۱۵ مسافر مصدوم شدند
  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد