چطور باید سریالسازی به دوران اوج برگردد؟
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۲۷۹۲
به گزارش جهان نيوز، چند سال پیش بود که «میوه ممنوعه» برای رمضان تلویزیون ساخته شد و هنوز هم در کنداکتور قرار میگیرد مردم از تکرار این سریال هم استقبال میکنند. این سریال در سال 86 برای شبکه دو ساخته شد و با اینکه اثری عاشقانه و مضمونی اجتماعی داشت خیلی زود جایگاه خودش را در آنتن رمضانی تلویزیون تثبیت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسماعیل عفیفه- تهیهکننده با سابقه تلویزیون
او رمز موفقیت سریالهای خاطرانگیز و نوستالژی تلویزیون را در بهرهمندی از مسائل فنی، تکنیکی و ایدهپردازی مناسب دانست و گفت: همیشه سریالی موفق است که اصول فنی، تکنیکی را رعایت کند و قبل از هرچیز ایدهپردازی و سوژهیابی را درست انجام دهد. طبیعتاً مردم تماشاگر چنین سریالهایی میشوند و نه اینکه فیلمنامه، طرح و ایده سریالی ناقص باشد و در مرحله اجرا هم به درستی عمل نشود، چنین سریالی نه جایگاه هنری و فنی دارد و نه اینکه مخاطب هم پذیرای این نوع نمایشهای تلویزیونی خواهد بود.
عفیفه با اشاره به اینکه سوژه و فیلمنامه باید مخاطب را درگیر خود کند، تأکید کرد:
حسّ درگیری گاهی اوقات از دغدغهمندی نویسنده که از طریق دیالوگ بازیگر به مخاطب القاء میشود، بوجود میآید یا از طریق روایتی که با قصه همراه شود. این اتفاق درست و مخاطبپسند در برخی از سریالهای ما نمیافتد و یکی از اشکالات هم نداشتن فضای قصهگویی در سریالهایی است که هیچ توفیقی ندارند.
نمایی از سریال «میوه ممنوعه»
وی افزود: توانایی فنی سریالها برای مخاطب اهمیت دارد؛ کارگردان، تهیهکننده و بازیگران با رفتار تخصصی و هنرمندانه خودشان، جایگاه فنی و مردمی یک سریال را تثبیت میکنند. حتماً امروز هم میتوانیم سریالهای موفق بسازیم، اگر به تکنیکهای خلق یک اثر تلویزیونی توجه کنیم. نوستالژی و ماندگاری یک اثری به ایده، طرح، فیلمنامه و اجرای درست یک گروه برمیگردد و یک بازیگر، یا کارگردان و حتی نویسنده به تنهایی نمیتواند یک مجموعه تلویزیونی را به موفقیت برساند.
این تهیهکننده با اشاره به ساخت سریالهایی مثل «میوه ممنوعه» و «پس از باران» خاطرنشان کرد: مدیران تصمیمگیر نقش مهمی در ساخت سریالها دارند. چرا که در زمان ایدهپردازی میتوانند با تصمیمسازی درست، جریان یک ایده را به سمت درست هدایت کنند و حتی جلوی تصویب فیلمنامهها و ایدههای نادرست و حتی تکراری را بگیرند. نقش عوامل سریال هم حائز اهمیت است ولی مدیران تصمیمگیر حوزه سریال میتوانند کار سریالسازی خصوصاً در ایام رمضان را به بهترین ایدهها و افراد کاربلد واگذار کنند.
نمایی از سریال «پس از باران»
وی تصریح کرد: همیشه سوژه و موضوع برای کار سریالسازی وجود دارد فقط بایستی تلویزیون تصمیم بگیرد یک مقدار دایره ایدهپردازی نویسندگان را گسترش بدهد. ضوابطی که برای ایدهپردازی، خلق شخصیت و روایتگری به ویژه در حوزه کارهای تاریخی وجود دارد بایستی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. آزادیعمل به نویسندگان، تهیهکنندگان و کارگردانان داده شود تا مجدد شاهد ساخت سریالهای موردپسند مخاطب باشیم.
عفیفه درباره شروع تولید سریال «آبان» تأکید کرد: سریال «آبان» به دلیل مشکلات فنی متوقف شد و قرار است به کارگردانی ابراهیم شیبانی کلید بخورد. این سریال اجتماعی برای شبکه یک آماده میشود و هنوز وارد مرحله انتخاب بازیگر نشده و بعد از پایان پیشتولید، انتخاب بازیگر هم آغاز خواهد شد. قرار است پشتیبانیهای مالی انجام شود تا هرچهزودتر «آبان» 30 قسمتی را شروع کنیم.
منبع:تسنیم کپی متن خبر برچسب ها: سریال تلویزیون
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۲۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/