Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سیدعباس موسوی»،سخنگوی وزارت خارجه کشور در این پست نوشت: زبان عاجز از شکر نعمت این شاعر پرآوازه جهانی و گنج پایان ناپذیر اوست. ارج نهادن به مقام فاخر این دُردانه شعر پارسی و سخن از اثر سترگ شاهنامه نه کاری است خُرد. شاهنامه اگر چه شاهکار ادبی حماسی جهان است؛ اما این اثر به اذعان محققان و نام آوران جهان، شناسنامه و سند هویت ایران زمین و ایرانیان نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خمیرمایه شاهنامه، داشته ها و پنداشته های کهن ایران زمین است. این کیمیاگر شعر و ادب اسطوره ها، افسانه ها، حماسه ها و تجربه های ادبی را که به روایت محققان بزرگ جهانی، نخستین داستان و زمزمه های ادبی انسان است، از زیر آورهای تاریخ بیرون کشید و با گذر از طبع بلند، هوش سرشار، ذوق بی پایان و قلم زرنگار خویش، کاخی بلند و بی گزند از نظم پی افکند.

اثر بی بدیل این خلوت گزیده شعر بافته ای زربفت از رنج، روحیه خردورز و علو طبع ایرانی است که در صافی تخیل بی مثال فردوسی صیقل خورده است. در مکتب شاهنامه نام و ننگ برای ایرانیان سرشتی آشتی ناپذیر دارند. نام نیک، عزت و آزادگی قیمتی ترین میراث شاهنامه است. جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی سپارد. در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نام و یاد این حماسه سرای جهانی را گرامی می‌داریم.

بهر بر و بوم و فرزند خویش

زن و کودک و خرد و پیوند خویش

همه سربه‌سر تن به کشتن دهیم

از آن به که کشور به دشمن دهیم

 

عکس:  نگارگری خان سوم رستم

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران زبان و ادبیات فارسی شاهنامه شکر وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۲۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد، سرود معروف هواداران لیورپول / فیلم

در حالی که شایعاتی مبنی بر بازگشت یورگن کلوپ به فوتبال آلمان و سرمربیگری در دورتموند در آینده به گوش می رسد، هواداران دورتموند پیش از آغاز بازی با پاری سن ژرمن، شعار "تو هرگز تنها قدم نخواهی زد"، سرود معروف هواداران لیورپول را سردادند.

دانلود (5.3MB)

دیگر خبرها

  • منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • اعتراض دانشجویان مساله فلسطین و غزه را جهانی کرد
  • هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد، سرود معروف هواداران لیورپول / فیلم
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • دنیای بدون معلم، هرگز
  • بحران ادبیات داریم