Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@03:19:11 GMT

علت طولانی شدن کانکس نشینی زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۷۳۴۸

علت طولانی شدن کانکس نشینی زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب

تین‌نیوز | 

جانشین بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه می‌گوید اغلب کسانی که هنوز در چادر یا کانکس زندگی می‌کنند خانوارهای مستاجر هستند که در انتظار دریافت زمین دولتی به سر می‌برند؛ برخی هم که خانه دارند از ترس پس‌لرزه‌های بعضاً ۵ ریشتری در واحدهای بازسازی شده خود ساکن نمی‌شوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، علی فولادی اظهار کرد: پس از حدود ۱۸ ماه که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد بیش از ۲۹ هزار و ۲۰۰ واحد تخریب شده به بهره‌برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۶ هزار واحد هم تعمیری بوده که تکمیل شدند. در شهر سرپل ذهاب که بعضاً تصاویری از استقرار خانواده‌ها در کانکس و چادر منتشر می‌شود حدود ۶۵۰۰ واحد تخریب شد که هم‌اکنون ۵۲۰۰ واحد آن به طور کامل بازسازی شده و مابقی تا حدود یک ماه آینده تکمیل می‌شود. ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد نیز تعمیری بوده که به طور کامل بازسازی شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از کانکس‌ها و چادرها در سرپل‌ذهاب بلااستفاده است، با این حال حدود ۳۰۰۰ خانواده در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. در مواردی که بر اساس کد ملی افراد ارزیابی می‌کنیم می‌بینیم به طور مثال، فردی خانه‌اش تکمیل شده، تسهیلات گرفته، پایان کار صادر شده اما به دلیل پس‌لرزه‌ها از حضور در خانه نگران است. از زمان زمین‌لرزه کرمانشاه بیش از ۶۰۰۰ پس‌لرزه بعضاً بالای پنج ریشتر اتفاق افتاده است. مخصوصاً خانم‌ها به هیچ عنوان وارد واحدهای مقاوم‌سازی نمی‌شوند.

جانشین ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با بیان این‌که در چند مرحله با همکاری بنیاد مسکن، شهرداری و فرمانداری، کانکس‌ها جمع‌آوری شده‌اند، گفت: در حال حاضر کمتر از ۴۰۰۰ کانکس در شهر سرپل‌ذهاب وجود دارد که عمده این افراد مستأجرانی هستند که قبل از زلزله هم واحدی نداشتند. به مستأجران مجموعاً ۱۷ میلیون تومان وام معیشت، کمک بلاعوض معیشت و کمک بلاعوض اجاره بها پرداخت کردیم تا یک خانه اجاره کنند. در جلسات ستاد بازسازی، وزارت راه و شهرسازی قول زمین رایگان و ساخت خانه به این افراد داده و بعضاً اجاره‌نشین‌ها در انتظار این وعده به سر می‌برند. در بعضی شهرها مثل قصرشیرین، واگذاری زمین و تسهیلات ساخت به مستاجرها در حال انجام است. بعضی از مستاجرها هم خودشان زمین تهیه کردند که ما از نظر تسهیلات و مصالح ساختمانی به آنها کمک کردیم.

به گفته فولادی، در شهر سرپل ذهاب تقریباً معادل واحدهای تخریب شده، واحد تکمیل شده وجود دارد اما بسیاری از افراد طبقات مازاد تعریف کردند و یک خانه با رعایت استاندارد و ضوابط فنی می‌سازند. مثلاً پلاکی که یک طبقه بوده، دو طبقه یا سه طبقه می‌سازد. بنیاد مسکن به عنوان فرصت‌سازی برای خانواده‌ها با این موارد موافقت کرده است. مثلاً پسر یک خانواده ازدواج کرده و لازم است یک طبقه دیگر بسازند. بعضاً هم متراژ بیشتری گرفته‌اند و به تدریج با توجه به بودجه و توان خودشان در حال ساخت هستند و ما هم به ساخت و ساز کمک می‌کنیم.

وی درباره شرایط مستأجران تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به شرط تأمین زمین رایگان دولتی، تسهیلات ساخت در اختیار خانوارهای مستأجر قرار می‌دهد. زمین در حیطه اختیارات ما نیست و مربوط به وزارت راه و شهرسازی می‌شود. ما فقط کار بازسازی را انجام می‌دهیم. البته پالایشی که در خصوص ۳۰۰۰ خانوار کانکس‌نشین صورت گرفته مشخص شد بعضاً از امکانات و زمین دولتی استفاده کرده‌اند یا دارای خانه هستند که از چرخه دریافت خدمات خارج می‌شوند. تعداد واقعی باقی‌مانده حدود ۲۵۰۰ خانوار است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سرپل ذهاب زلزله زدگان کانکس نشینی علی فولادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۷۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری، کتابخانه‌ها را نیاز ضروری برای داشتن یک جامعه زنده و پویا عنوان کرد و گفت : از هیچ تلاشی برای توسعه کتابخانه‌ها دریغ نمی‌کنیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و استان گفت: قطعا ساخت کتابخانه یک اولویت ضروری است، اما در شرایط فعلی وقتی در کنار سایر اولویت‌های دیگر قرار می‌گیرد شاید نتوانیم آنطور که باید به آن اعتبار اختصاص دهیم.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از عملکرد دولت قبل در افتتاح نمایشی پروژه‌ها، گفت: متاسفانه اقداماتی در سال‌های گذشته صورت گرفته که بار مالی آن در حال حاضر به استان تحمیل می‌شود و همین امر موجب شده مجبور شویم این کار‌های برزمین مانده و مهم را اولویت قرار دهیم.

صحرایی گفت: بطور مثال در گذشته جشن «پایان بازسازی مناطق زلزله زده» را برگزار کردند، درحالیکه کلی پروژه نیمه کاره از زلزله باقی مانده بود. برپایی این جشن مقارن شد با حذف ردیف اعتباری بازسازی مناطق زلزله استان در بودجه کشور و همین امر موجب شده نتوانیم برای ادامه بازسازی اعتبار بگیریم.

صحرایی گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته برای تکمیل ساختمان‌های دولتی نیمه کاره در این مناطق حداقل به ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این درحالیست که دستمان در این شرایط به جایی بند نیست.

استاندار کرمانشاه گفت: اقدام دیگر بحث تاخیر در بازسازی فرودگاه کرمانشاه بود. فرودگاهی که می‌توانست با ۸۰ میلیارد تومان بازسازی شود و محلی برای تردد مردم، گردشگران و تجار شود، به دلایل سیاسی و انتخاباتی، انجام کار را به تاخیر انداخته و یک باند مچاله شده برایمان به جا گذاشتند که با وجود اینکه تاکنون ده‌ها میلیارد تومان خرج آن کرده ایم، اما هنوز کار آن تمام نشده و بازهم اعتبار می‌خواهد.

صحرایی به راه آهن ملایر-کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: این پروژه هم درحالی افتتاح شد که کلی نواقص در خط آن وجود داشت و قطار به دلیل جوش کاری‌های نهایی که انجام نشده نمی‌تواند در برخی قسمت‌های مسیر با سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و برای رفع این نواقص حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

استاندار کرمانشاه گفت: در این شرایط مجبور به اولویت بندی هستیم تا پروژه‌های ضروری را به سرانجام برسانیم، اما این به معنی نیست که کتابخانه‌ها را رها کنیم.

وی با اشاره به سفر دور دوم هیات دولت به استان، گفت: باید برای این سفر آماده شویم و به نظر می‌رسد یکی از پروژه‌های قابل طرح در این سفر، پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه باشد.

صحرایی از مسئولین نهاد کتابخانه‌های استان خواست تا پروژه کتابخانه‌های نیمه کاره در مناطق زلزله‌زده را هم در اولویت‌های بعدی برای طرح در این سفر قرار دهد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم پیگیری یک رویکرد ترکیبی در حوزه کتاب و کتابخوانی، گفت: در این رویکرد ترکیبی هم باید به مباحث فیزیکی و عمرانی در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه شود و هم به مسائل نرم افزاری این حوزه پرداخت شود.

صحرایی گفت: در رویکرد ترکیبی، بخشی از کار پیگیری پروژه‌های عمرانی حوزه کتابخانه هاست. در این بخش می‌توان از ظرفیت سایر مراکز هم استفاده کرد، بطور مثال می‌توان در مناطق زلزله زده از ظرفیت مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی بهره گرفت.

استاندار کرمانشاه گفت: بخش دیگر کار در این حوزه باید در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی متمرکز شود. نباید معطل تکمیل زیرساخت‌ها باشیم و بعد از آن سراغ ترویج فرهنگ کتابخوانی برویم. باید از همین حالا اقدام کنیم و اگر تعداد مراجعان کتابخانه‌ها افزایش یابد قطعا مسیر برای ساخت کتابخانه‌های بیشتر هموار می‌شود.

صحرایی گفت: در این مسیر باید در و دیوار شهر هم فرهنگ کتابخوانی را تبلیغ کند و نیاز است که در این زمینه نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌ها همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات باید رویداد‌ها و مسابقات خاص در حوزه کتاب و کتابخوانی توسعه یابد. همچنین باید چندین کتاب خاص بطور شاخص و از طرق مختلف در طول سال در سطح جامعه معرفی شوند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز