Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@04:48:46 GMT

چابهار معاف از تحريم، يک فرصت براي ايران

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۹۱۵۲

چابهار معاف از تحريم، يک فرصت براي ايران

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با توجه به معافيت بندر چابهار از تحريم هاي اعمال شده آمريکا عليه کشورمان يک کارشناس مسائل بين الملل مي گويد اين موضوع در راستاي سياست آمريکا در قبال مهار کردن قدرت چين شکل گرفته و ايران مي تواند از اين ظرفيت براي کاهش تحريم ها استفاده کند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، معاون وزير خارجه آمريکا در امور جنوب آسيا روز سه شنبه (23ارديبهشت) در ديدار با وزير خارجه افغانستان تاکيد کرد که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران شامل بندر چابهار نمي‌شود زيرا اين بندر براي افغانستان داراي اهميت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«آليس ويلز»، معاون وزير خارجه آمريکا در امور جنوب آسيا پس از ديدار با رهبران حکومت وحدت ملي با «صلاح‌الدين رباني» وزير خارجه افغانستان گفت: از نظر دولت افغانستان اين بندر مي‌تواند راه را براي ميليونها دلار تجارت افغانستان و پايان وابستگي اين کشور به بندر کراچي پاکستان باز کند.
سخنگوي وزارت خارجه افغانستان گفت: اينکه تحريم‌ها شامل بندر چابهار ايران نشود براي افغانستان يک مسئله مهم است. بندر چابهار مسير بسيار خوبي براي واردات و صادرات کالا از افغانستان به هند و ساير کشورها محسوب مي‌شود. هند و افغانستان براي اينکه بندر چابهار از تحريم‌ها معاف شود پيش از اين تلاش‌هاي بسياري را انجام داده است.
بندر چابهار از شهرهاي جنوب استان سيستان و بلوچستان و تنها بندر اقيانوسي ايران که لنگرگاه آن قابليت پهلوگيري کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما را دارد و از مناطق آزاد بازرگاني کشورمان محسوب مي شود. بندر چابهار به دليل موقعيت راهبردي، که نزديک‌ترين راه دسترسي کشورهاي محصور در خشکي آسياي ميانه به آب‌هاي آزاد است از اهميت فراواني برخوردار است اين بندر يکي از مهم‌ترين چهارراه‌هاي کريدور شمال-جنوب بازرگاني جهاني است.
با توجه به اهميت موضوع پژوهشگر ايرنا، با «پيرمحمد ملازهي» کارشناس مسائل افغانستان و شبه قاره هند به گفت و گو پرداخت.
**معافيت آمريکا ازتحريم چابهار در راستاي مهار قدرت چين انجام مي شود.
ملازهي کارشناس مسائل منطقه در ابتداي اين گفت وگو بيان داشت: معاف از تحريم بندر چابهار توسط آمريکا در راستاي کمک به افغانستان نيست بلکه بر اساس سياست هاي خاص منطقه اي آمريکا و رقابتي که با چين دارد انجام شده است.
وي افزود: چيني ها در بندر گوادر در جنوب ايالت بلوچستان پاکستان سرمايه گذاري و آن را تبديل به يک بند آزاد تجاري کردند و در حال ساخت يک پايگاه نيروي دريايي در آنجا هستند و اين براي آمريکايي ها مساله بسيار مهمي محسوب مي شود و اين بندر دومين منطقه اي است که چيني ها در حال ساخت پايگاه نيروي دريايي در آن مي باشند و لذا اين مساله براي آمريکايي ها از اهميت خاصي برخوردار است.
وي همچنين اظهار داشت: نکته مهم تر در اين مورد اين است که يک جاده کمربندي کاشمر را به گوادر وصل کند و يک خط آهن و بزرگراه نفت و گاز خاورميانه را به کاشمر منتقل کند و از اين طريق به مرکز چين انتقال يابد و اين براي امريکا مهم است و برداشتي وجود دارد که چيني ها در چند سال آينده هم به لحاظ اقتصادي، سياسي و نظامي به قدرت برتر دنيا تبديل شوند اين زنگ خطري براي آينده آمريکا محسوب مي شود.
اين کارشناس مسايل منطقه گفت: آمريکا براي کنترل اين قدرت نوظهور يعني کشور چين از کشور هند استفاده مي کند و بايد به هند فرصت دهد تا قدرتمند شود زيرا يک هند قدرتمند مي تواند چين را مهار کند. و معافيت بندر چابهار هم در اين راستا شکل گرفته است زيرا که هندي ها در اين بندر فعاليت اقتصادي پويا دارند.
ملازهي اضافه کرد: چين و هند با هم اختلافات مرزي دارند و مشکلات سرزميني اين دو کشور مي تواند نوعي قطب بندي را بوجود آورد. آمريکايي ها هند را به عنوان شريک استراتژيک خود انتخاب کردند زيرا پاکستان جايگاه و موقعيت قبل خود را از دست داده است آمريکايي ها با معافيت تحريم چابهار به دنبال اين سياست هستند تا هند بتواند در اهدافي که آمريکا در منطقه دارد قرار گيرد.
وي همچنين گفت: البته هندي ها هم منافع و سياست مستقل خود را دارند اما منافع بلند مدت ژئوپلتيک آمريکا با توجه به نداشتن رابطه با ايران اين گونه اقتضا مي کند که بوسيله هند موقعيت خود را در منطقه حفظ کند و از هند به عنوان يک شريک تجاري در آسياي مرکزي استفاده کنند و به نظر مي رسد که معافيت بندر چابهار در سياست مقابله با چين قابل توجيه است و نه کمک به افغانستان و هند.
** بندر چابهار ميدان رقابت اقتصادي هند و آمريکا با چين
ملازهي کارشناس مسائل منطقه اي در اين زمينه بيان داشت: چين و هند در سه ايالت در شمال هند با هم اختلاف جدي دارند و چين مدعي است که اين مناطق از لحاظ تاريخي متعلق به تبت بوده است. تبت از نظر تاريخي منطقه اختلاف هند و چين بوده است و اين اختلاف مرزي بين دو کشور باعث مي شود تا آمريکا از آن در جهت سياست هاي خود استفاده کند و از اين طريق به هند نزديک مي شود تا بتواند چين را مهار کند با توجه به اينکه چيني ها در بندر گوادر فعاليت دارند و هندي ها در بندر چابهار، براي مهار کردن قدرت چين توسط هند، بندر چابهار که حوزه فعاليت هند است از تحريم ها معاف شده است.
وي همچنين خاطر نشان کرد: البته چيني ها در بندر چابهار نگاه استراتژيک تري دارند آنان معتقدند که بندر گوادر و بندر چابهار نبايد در قالب رقيب بلکه بايد در قالب شريک تعريف شوند و به اين دليل چيني ها اعلام کردند که حاضرند خط ريل آهني از گوادر به چابهار بکشند و شرکت هاي چيني هم اعلام آمادگي کردند براي اينکه با آمريکايي ها وارد رقابت شده اند.
اين کارشناس مسايل منطقه افزود: به نظرم ايران در مورد ايجاد فضاي رقابت در بندر چابهار خوب عمل نکرد و بايد اجازه مي داد تا علاوه بر هند، چين هم در چابهار فعاليت اقتصادي کند و اکنون در بندر چابهار ما با هندي ها کار مي کنيم و چيني ها هم در بندر گوادر در حال فعاليت اقتصادي هستند.
**رونق در چابهار و پايان وابستگي افغانستان به بندر کراچي
ملازهي بيان داشت: در مورد پايان وابستگي افغان ها به بندر کراچي در پاکستان جهت مبادلات اقتصادي بايد به اين نکته توجه کرد که افغانستان و پاکستان هم اختلافات جدي مرزي دارند افغانها معتقدند که بخشي از استان هاي شمالي پاکستان متعلق به افغانستان مي باشد و با توجه به اختلافات مرزي و سرزميني دو کشور، افغان ها به دنبال اين بودند که دسترسي خود به دريا را تغيير دهند و تنوع ايجاد کنند زيرا دولت پاکستان به دليل تنش‌هاي سياسي هر از گاهي اين بندر را بر روي تجار افغان مسدود مي‌کرد.
وي افزود: البته معافيت چابهار از تحريم يک فرصت تاريخي براي افغانستان محسوب مي شود تا به وابستگي خود به بندر کراچي در پاکستان پايان دهند و ايران منطقه وسيعي در چابهار را در اختيار تجار افغاني قرار داده است و اين منطقه در آينده مي تواند حوزه مهم مبادلات تجاري در آسياي مرکزي محسوب شود و در اين زمينه رقابت بين هندوستان، افغانستان و پاکستان وجود دارد.
ملازهي در پايان اين گفت و گو تاکيد کرد: بندر چابهار از اين زاويه بسيار مهم و استراتژيک محسوب مي شود و اين هم يک فرصت براي کشورمان محسوب مي شود تا ايران بتواند به وسيله مبادلات اقتصادي صورت گرفته در بندر چابهار از کاهش تحريم هاي اعمال شده ايالات متحده عليه کشورمان استفاده کند.
**پژوهشم** ر-ت **1552 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار/ فرصت یک ماهه برای متناسب سازی محیط
  • (تصاویر) بندر شهید بهشتی چابهار
  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا